Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !
(11.10 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání výboru garančnímu. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Takže se ptám, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není-li tomu tak, přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru?
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 295 se účastnilo 113 hlasujících, pro 108, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Táži se, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak.
Mohu tedy ukončit k projednávání tohoto tisku v prvém čtení a končím tento bod.
Ještě omluva, která dorazila. Pan ministr Marek Výborný se omlouvá od 11 do 11.20 hodin z pracovních důvodů.
Otevírám bod
24.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb.,
o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 726/ - prvé čtení
Opět požádám pana ministra financí Zbyňka Stanjuru, aby se ujal slova a uvedl tento návrh. Prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Návrh této novely má dvě části, první část je transpoziční, kdy transponujeme dvě evropské směrnice. Jedna se týká zvláštního režimu pro malé podniky, to znamená, nově můžete využívat výhod statutu neplátce DPH i v jiném členském státě než v domovském. A druhá se týká místa plnění a regulačních opatření v případě katastrof. Jinými slovy, pokud nastanou nějaké katastrofy, může vláda svým nařízením v takovém případě odpustit, respektive stanovit nulové DPH. Je to transpozice evropské směrnice.
A pak je druhá část, my říkáme technická část, která reaguje na aplikační praxi, reaguje na jednotlivá rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie a zejména reaguje na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Je to poměrně rozsáhlé. V této chvíli jenom zmíním názvy těch změn. Pokud bude zájem, můžu i potom podrobněji ty jednotlivé technické změny, které vedou k zjednodušení daní a k větší efektivitě správy a výběru DPH.
Rozšiřujeme možnost uplatnění nároku na odpočet daně při registraci plátce, jsou tam obsaženy úpravy v oblasti stavebnictví a zjednodušení v oblasti dodání nemovitých věcí, použití ceny obvyklé v případě dodání nemovité věci zaměstnanci, zrušení specifické úpravy majetku vytvořeného vlastní činností, revize, osvobození a vrácení daně v rámci diplomatických a konzulárních vztahů, revize procesního uchopení vrácení daně, vrácení daně cestujícímu. Řešíme tam problematiku nedobytných pohledávek, řešíme problematiku úplatů a dotace k ceně. Návrh obsahuje vypuštění vracení daně osobám se zdravotním pojištěním.
Tady k tomu chci říct úplně jasně, tady není žádným důvodem úspora, ale nesoulad s evropským právem. Navíc tak jak v této chvíli tato úspora jako určitá výjimka v DPH byla koncipovaná, tak vlastně nevyhovovala těm, kteří jsou sociálně slabší, protože odpočet DPH jste si mohl uplatnit pouze při zakoupení nového vozu od plátce DPH. Pokud jste zakupoval například ojetý vůz od neplátce DPH, tak tu možnost jsme neměli. Máme dohodu s Ministerstvem práce a sociálních věcí, že ten dotační titul bude zpřesněn tak, aby se to týkalo všech vozidel pořizovaných těm, kteří tato vozidla potřebují. A je to rozpočtově neutrální. Někde jsem zaznamenal ve veřejném prostoru, že důvodem je snaha uspořit výdaje státního rozpočtu. Tak zcela jednoznačně říkám, že tomu tak není. Ten objem bude minimálně stejný, jenom se rozšíří okruh rodin, které si potenciálně na tuto podporu dosáhnou.
Pak se zužuje osvobození finančních služeb, řeší se problematika zmocněnce pro doručování pro osoby ze třetích zemí a omezuje se doručování kontrolních hlášení, daňových přiznání a souhrnných hlášení e-mailem. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Nyní jsme v totožné situaci jako u minulého tisku. Jako zpravodajka pro prvé čtení byla určena paní poslankyně Naiclerová, která je omluvena ze zdravotních důvodů, a my tedy musíme hlasovat.
Navržena je paní poslankyně Jarmila Levko, aby se ujala potom role zpravodaje, bude-li odhlasována. Nevnímám, že by byl nějaký protinávrh.
Zahajuji hlasování o změně zpravodaje na paní poslankyni Jarmilu Levko. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je případně proti změně zpravodaje tímto způsobem?
Hlasování číslo 296, účastnilo se 116 hlasujících, pro 94, (proti nikdo). Konstatuji tedy, že tento návrh byl přijat a zpravodajkou se stala paní poslankyně Levko.
Nyní žádám paní poslankyni, aby se také ujala slova na úvod prvého čtení jako zpravodajka. Prosím.
Poslankyně Jarmila Levko: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Milé kolegyně, milí kolegové, dovolím si jen stručně shrnout a doplnit předkladatele návrhu zákona pana ministra financí. Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 726 dne 13. 6. 2024. Vláda předložila Poslanecké sněmovně návrh novely zákona o dani z přidané hodnoty, který reaguje na nutnost implementace unijní legislativy v oblasti zvláštního režimu pro malé podniky a takzvané sazbové směrnice. Kromě těchto povinných změn obsahuje návrh i řadu dalších úprav, jejichž cílem je zefektivnit proces výběru a správy DPH a posílit právní jistotu daňových subjektů i správce daně.
Jednou z hlavních novinek je rozšíření možnosti využívat výhod režimu pro malé podniky i pro osoby povinné k dani, které jsou usazeny v jiném členském státě Evropské unie. Tento takzvaný přeshraniční režim pro malé podniky je koncipován jako dobrovolný a jeho využití je podmíněno registrací prostřednictvím státu usazení, dále obrat v rámci celé EU do 100 000 eur, nepřekročením tuzemského limitu obratu a podáváním čtvrtletních hlášení o výši uskutečněných plnění. Cílem tohoto opatření je zrovnoprávnění tuzemských a zahraničních osob.
V rámci transpozice sazbové směrnice dochází ke změně pravidel pro určení místa plnění v případě virtuální účasti na kulturních, sportovních, vzdělávacích a podobných akcích. Nově se bude místo plnění řídit podle místa příjemce služby, což má zabránit přesunu zdanění do třetích zemí s nízkým daňovým zatížením. Návrh také zavádí možnost osvobodit od DPH dodání zboží a služeb určených pro oběti katastrof, a to na základě rozhodnutí vlády. Dále návrh zákona obsahuje řadu změn reagujících na poznatky z aplikační praxe a judikaturu Soudního dvora Evropské unie. Dochází například k rozšíření možnosti uplatnění odpočtu DPH při registraci plátce i na případy, kdy je pořízený dlouhodobý majetek uveden do stavu způsobilého k užívání až po registraci.
V oblasti nemovitostí návrh upřesňuje pojmy stavba pro bydlení a stavba pro sociální bydlení, přičemž klíčovým kritériem bude zápis způsobu využití v registru územní identifikace. Cílem je odstranit dosavadní výkladové nejasnosti. U dodání vybrané nemovité věci se nově bude zdaňovat pouze první dodání po dokončení stavby nebo po provedení její podstatné změny, další dodání již budou osvobozena od daně. Návrh také zpřesňuje úpravu oprav základu daně v návaznosti na judikaturu Soudního dvora Evropské unie, a to zejména pokud jde o změnu lhůt po provedení opravy a zakotvení povinnosti provést opravu i pro osoby, které v okamžiku opravy již nejsou plátci DPH. V případě oprav základu daně u nedobytných pohledávek návrh přináší změny, které mají zvýšit právní jistotu věřitelů při uplatňování tohoto institutu. ***