(16.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Svoboda, zatím poslední přihlášený do podrobné rozpravy.
Poslanec Pavel Svoboda: Děkuju za slovo, děkuju všem předřečníkům. Dovoluji si přihlásit se k pozměňovacímu návrhu, který je v systému nahrán pod číslem 4366 a byl odůvodněn v obecné rozpravě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. To byl zatím poslední přihlášený do podrobné rozpravy. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa? Není tomu tak. Končím tedy podrobnou rozpravu.
Zeptám se, zda je nyní zájem o závěrečná slova? Není.
Pana zpravodaje se zeptám, jestli máme něco k hlasování? Ale myslím si, že návrhy na zkrácení lhůt nebo vrácení zákona nezazněly. Pane zpravodaji? (Zpravodaj neslyší, poté kývá, že ne.) Tak jsme ho vyrušili. (S úsměvem.) Děkuji.
Tím pádem jsme se vypořádali s tímto tiskem. Končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji kolegům za spolupráci.
Budeme pokračovat dalším tiskem, což je
3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 663/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobré odpoledne, vážené dámy, vážení pánové, pane místopředsedo. Já si dovolím stručně uvést tento sněmovní tisk. Dívám se na naši tabuli, zdali nám tam naskočí zákoník práce, sněmovní tisk 663 (Na tabuli je zatím uveden předchozí bod.), u kterého jsme ve druhém čtení.
Tato novelizace zákona se především týká problematiky transpoziční, to znamená, transpozice problematiky pravidelné valorizace a předvídatelné valorizace minimální mzdy. Tento návrh zákona to stanovuje tak, že během příštích čtyř let do roku 2029 budeme postupně zvyšovat minimální mzdu až na hodnotu 47 % vůči průměrné mzdě tak, aby tento systém byl předvídatelný pro zaměstnavatele, pro zaměstnance, pro všechny sociální partnery. Zároveň jsou tady nastavené mechanismy, které stanovují princip a stanovují povinnosti, kdy má vláda a Ministerstvo práce a sociální věcí toto jasně vydat s tím, že jsou tady i určité pojistky, pokud by nastala nějaká nepředvídatelná významná hospodářská situace, tak aby případně bylo možné do toho vstoupit, do tohoto automatického mechanismu.
Dále tato novela upravuje podmínky pro kolektivní vyjednávání a rozšiřuje se tady okruh osob, na které se bude vztahovat kolektivní vyjednávání vyššího stupně. Zase i v rámci rozvoje sociálního dialogu a evropské směrnice je to krok, který zvyšuje možnost, význam sociálního dialogu mezi odbory a zaměstnavateli.
Dále se tady navrhuje úprava, která už jde nad rámec transpozice, a to je záležitost, která se týká zrušení minimálních zaručených mezd pro podnikatelskou sféru s tím, že zůstanou minimálně zaručené mzdy pro platovou sféru.
Dále se tedy upravuje také to, že zrušíme povinnost zaměstnavatele vytvářet písemný rozvrh čerpání dovolené, takzvaný plán dovolených. Dále z podnětu Ministerstva spravedlnosti se navrhuje také přiznání dodatkové dovolené pro zdravotnické pracovníky nově zřízené státní příspěvkové organizace, kteří budou poskytovat zdravotní služby vězněným osobám, a pro zaměstnance Probační a mediační služby, kteří jsou v případě styku s obviněnými a odsouzenými.
Dále také ještě upravujeme posun původní doby účinnosti, kterou jsme předpokládali, když jsme tento návrh předkládali na vládě, 1. července, a nyní tedy navrhujeme od 1. srpna.
A to je asi na úvod to nejpodstatnější.
Samozřejmě jsou tady také ještě i pozměňovací návrhy, o kterých jsme diskutovali na jednáních sociálního výboru. Já se jenom vyjádřím k pozměňovacím návrhům, které se týkají oblasti zdravotnictví. Je to ta část, která vznikla z jednání s Ministerstvem zdravotnictví, s představiteli lékařů, lékařské komory, mladých lékařů, zástupců zdravotnických zařízení. My jsme se dohodli na pěti oblastech, které takto upravíme. Myslím si, že na tom je konsenzuální shoda, a toto bude načteno v rámci druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk číslo 663/1 a já prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku, paní poslankyně Golasowská, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.
Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr docela podrobně okomentoval návrh zákona - zákoník práce, sněmovní tisk 663. Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 663/0 dne 28. 3. 2024. První čtení proběhlo 2. 5. 2024 na 101. schůzi Poslanecké sněmovny. Poslankyně Šafránková podala v průběhu prvního čtení návrh k přepracování, ten nebyl přijat. Poté byl návrh přikázán výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu a pak bylo ještě prohlasováno zkrácení lhůty k projednání ve výborech ze 60 dnů na 38 dní. Výbor pro sociální politiku projednal tento návrh 5. 6. 2024 a přijal čtyři pozměňovací návrhy, dva návrhy poslance Víta Kaňkovského a dva návrhy poslankyně Jany Bačíkové. Rovněž tam byl předeslán návrh poslankyně Šafránkové, ale ten nebyl výborem přijat. To je za mě všechno. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně, a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci v tomto pořadí: první vystoupí pan poslanec Hendrych Igor.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, já se v rámci druhého čtení zákoníku práce chci soustředit především na svůj pozměňovací návrh, ke kterému se následně formálně přihlásím v podrobné rozpravě, a ten návrh se v podstatě týká toho, že jsme při konstrukci nového pojmu, kterým je zaručený plat v této úpravě, tak trošku zapomněli na akademické pracovníky veřejných vysokých škol, kteří jsou odměňováni v režimu mezd, a nikoliv v režimu platů.
Můj pozměňovací návrh cílí na to, aby byl doplněn nový odstavec v § 112 odst. 8. V tom odstavci je napsáno, že na mzdy akademických pracovníků veřejných vysokých škol se vztahuje ustanovení o zaručeném platu dle § 112 odst. 2 písm. d), což je 1,6násobek minimální mzdy. Možná, že to ani všichni nevědí, ale odměňování akademických pracovníků veřejných vysokých škol je v režimu mezd, a nikoliv platů, a veřejné vysoké školy v podstatě poskytují jakýsi veřejný statek, troufnu si říct, že možná smíšený statek, protože z toho profitují i konkrétní jednotlivci, kteří ty vysoké školy vystudují, ale je to statek, který je v podstatě financován z veřejných financí. A já jsem přesvědčen o tom, že je ve veřejném zájmu, aby finanční ohodnocení akademických pracovníků vysokých škol vykazovalo jakousi minimální míru stability odpovídajících jejich vzdělání a také významu institucí, v nichž jsou zaměstnáni. Pokud trošku sledujeme tu záležitost ohledně odměňování zaměstnanců univerzit a vysokých škol, tak jste určitě postřehli, že se jim v posledních řekněme dvou letech příliš nelíbí, jak jsou odměňováni. Došlo k několika protestům, myslím, že se chystají další, pokud se rozpočet vysokých škol od příštího roku nezvýší, jak deklaruje ministr školství, protože ty mzdy jsou skutečně velmi nízké a dochází k tomu, že spousta zejména mladých akademických pracovníků vysokých škol z vysokého školství odchází a vzniká tam jakási mezera věková, demografická. Nemusí být ani naplněna spousta oborů, zejména humanitního směru, už je v podstatě personálně vyprázdněna, a některé obory se dokonce už i ruší. To přesto, že se dosud institut minimálních mezd vysokoškolských akademických pracovníků týká 7., druhého nejvyššího stupně, nicméně ten nebyl již dva roky valorizován. Pan ministr Jurečka si prosadil, že se navyšoval pouze 1. a 8. stupeň, a teď by se měl úplně zrušit. Takže za mě bychom měli tohleto nové ustanovení do zákona implementovat tak, aby se minimální zaručený plat de facto odrazil i v těch minimálních zaručených mzdách pracovníků veřejných vysokých škol. ***