Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(13.00 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další s faktickou poznámkou pan poslanec Kubíček a připraví se pan poslanec Hendrych. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuju za slovo, paní předsedající. Já k panu Skopečkovi, prostřednictvím vaším, jenom informaci. Já jsem to pochopil; pan Lang to přirovnával k tomu scénáři, ale trošku použil silnější slova. My pochopitelně nejsme vůbec v situaci z Řecka a pochopitelně oba dva jsme to studovali, takže víme, jakým způsobem se Řecko do té situace dostalo. Kdy se kupovali státní úředníci a kde počet státních úředníků převyšoval normálně jako ty, co dodávali hrubý produkt. A pak se tam odcházelo do důchodu s hodnotou vyšší než 100 procent. To tam bylo, dlouho to neudrželi pochopitelně. Pak se staly ty mechanismy, které byly.

Nicméně my se tady bavíme o tom, abychom hledali řešení na příjmové straně, to je jedna záležitost, protože když budete mít dobrou příjmovou stranu, tak potom se můžete věnovat tomu sociálu velmi výrazně. A není to jenom o důchodech, je to i o sociálním prostředí, o podobných věcech. A ta otázka, která tady zněla, to budu pořád opakovat - my se dostaneme za několik let k té výšce 65 let. Na té jsme se shodli, k tomu nějakým způsobem pracujeme. Jakoby vědecky, kdybych se na to podíval, tak musím v těch 65 letech několik let to sledovat a vzít v potaz všechny aspekty, které nastanou v tu chvíli. Protože my nevíme, jestli tam bude vada, řekněme, na straně těch zaměstnanců, že nebudou dostatečně produktivní, zdraví a tak dále, a tak dále, a z toho se pak dají dělat další věci. A pak tady ještě jednou padlo něco o tom, jak teď budeme dělat tu důchodovou reformu a pak budeme řešit ty pilíře. No, mně to přijde logické obráceně. Nejdřív připravit ty pilíře s nějakou formou a já neříkám, že ty pilíře mají být takové nebo makové, jenom se musíme dostat do toho, jestli ten systém do jednotlivých pilířů bude povinný, či dobrovolný. A pokud nebude povinný v jednom pilíři, tak to nebude dávat smysl, a pak tam musí být i stanovena nějaká ta částka, kterou my jsme ochotni podporovat, aby ty lidi do toho vstoupili. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji za dodržení času. Nyní je na řadě pan poslanec Hendrych a připraví se pan poslanec Nový. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo. Jenom krátce na pana místopředsedu Skopečka, taky vaším prostřednictvím. My tady ale dneska neřešíme nějakou komplexní úpravu hospodářské politiky. My se bavíme o důchodech a tak tímhle tím směrem bychom asi měli ubírat i tu naši debatu. Já souhlasím s vámi, že v minulosti některé státy skutečně lze označit, že zkrachovaly, řekněme, a i ty problémy v tom Řecku se tomu blížily, tak to označovaly ekonomové. Ale my se bavíme o důchodech a v té době Řecko v roce 2011, na to jsou dohledatelné statistiky, měli důchody na úrovni 111 % hrubé mzdy. To jsme nikdy nedosáhli, my jsme někde mezi 40 a 50 procenty, a od toho roku 2011, kdy to Řecko mělo problémy, až dodneška, se ten poměr nějak dramaticky nezměnil. Takže v tom vidím poměrně významný rozdíl jo. V té době skutečně ten jejich sociální systém byl nabubřelý, naddimenzovaný a v podstatě způsoboval mimo jiné ty problémy, které tam v tom Řecku v té době měli. Ale porovnávat řecké důchodce v roce 2011 a české důchodce v roce 2024, si myslím, jako že není úplně dobrý příklad.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Nový a připraví se pan místopředseda Skopeček. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Miloš Nový: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Já budu mít dvě poznámky. Tu první překvapivě ke svému koaličnímu partnerovi, který tady použil výraz, že Řecko bylo uvězněno v eurozóně, tak to já pochopitelně nemohu nechat úplně ležet. Podle mého názoru naopak vlastně ta přítomnost Řecka v eurozóně pomohla vlastně stabilizovat řeckou ekonomiku v situaci, kdy na tom řecká ekonomika byla velmi špatně. Vy jste hovořil o té vnitřní devalvaci. To je všechno v pořádku. V situaci, kdyby Řecko mělo řeckou drachmu, tak samozřejmě mohla by proběhnout ta skutečná devalvace, která ale ve svém důsledku znamená výrazný nárůst inflace, protože to oslabení národní měny pochopitelně výrazným způsobem znevýhodňuje dovozy. To Řecko by na tom bylo ještě mnohem hůře a navíc by se tam ještě objevil vlastně efekt, kdy nedůvěryhodná řecká měna by způsobila s největší pravděpodobností i atak na řecké banky. A pochopitelně v situaci, kdyby nastal ten bankovní run a zkrachovalo by i řecké bankovnictví, tak vlastně s tím Řeckem by byl opravdu amen.

Tak tolik jenom první poznámka a ta druhá, která se zase váže ke kolegovi, vaším prostřednictvím, Langovi. O tom, jestli stát zkrachuje, nebo nezkrachuje, v tom obrazném slova smyslu, nerozhoduje absolutní výše zadlužení, ale rozhoduje o tom nálada věřitelů. A jestliže věřitel sezná, že jeho dlužník není důvěryhodný, a to obvykle sezná podle trendů, tak prostě ten stát má bohužel smůlu. Takže není to absolutní výše dluhu, ale je to trend. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a nyní je na řadě pan místopředseda Skopeček a připraví se pan poslanec Juchelka. Pane místopředsedo, prosím.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Je toho spousta, na co reagovat. Tak já tady kolegu nevidím, asi odešel, nechce slyšet odpověď, na kterou se ptal. Nicméně za prvé, já ho nezkoušel, nikdy bych si to nedovolil, nemám to zapotřebí, zkouším své studenty na své fakultě, stačí mi opravovat písemky, nemám tady potřebu nikoho zkoušet a nad nikoho se nějakým způsobem povyšovat jenom proto, že jsem vystudoval ekonomii. Nicméně ve chvíli, kdy tady zazní evidentní nepravda, evidentní nesmysl, že státy nemůžou zkrachovat, což je prostě v rozporu s historií, v rozporu s realitou, tak reagovat musím.

Příklad Řecka jsem nepoužil, to je k jinému kolegovi, příklad Řecka jsem nepoužil, abych srovnával naše důchodce s řeckými, ale Řecko jsem použil jako jeden příklad státu, který reálně zkrachoval. A to, že ty vysoké důchody byly mimo jiné jednou z příčin toho, že ten stát zkrachoval, je prostě pravdou. A to, že ty vysoké důchody před tím krachem byly vykoupeny poměrně razantním snížením životní úrovně řeckých občanů, včetně toho, že klesaly důchody jejich výrazně nominálně i reálně, je prostě realitou a ti důchodci následně to zaplatili mnohem extrémněji poté, co k tomu bankrotu došlo.

Nesouhlasím s kolegou Novým, myslím, že existuje celá řada textů, že prostě nechat ten přizpůsobovací mechanismus jenom na tu vnitřní devalvaci, že to skutečně přináší daleko výraznější náklady té země pro občany se svými negativními politickými důsledky, s nějakou i společenskou radikalizací a tak dál. Já jsem přesvědčen, že samozřejmě vnější devalvace měnová, není žádný jako všelék a že to neznamená, že od té chvíle je ta země zdravá, ale že ten start a ten začátek nový je tímto způsobem jednodušší.

Kolega se mě ptal, co říkám na výrok pana předsedy Fialy. Já nebudu mluvit za pana předsedu, byl tady, máte možnost s ním hovořit. Já se také pana poslance neptám na to, proč paní předsedkyně Schillerová změnila názor, když před pár lety měla konflikt s paní Maláčovou, že chce zvyšovat věk odchodu do důchodu. Teď už to nechce. Taky zmínila názor.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Nyní je na řadě pan poslanec Juchelka, připraví se pan poslanec Wenzl. Prosím.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc, já jenom panu místopředsedovi Skopečkovi, vaším prostřednictvím, ti . Ty kolegové, kteří k vám i hovořili, se jmenují pan poslanec Igor Hendrych a pan poslanec Hubert Lang.

Vážení občané, prosím, nenechejme se tady teď v tuto chvíli tak trochu jakoby strašit a vmanipulovat do situace, že pokud se něco nezmění v těch důchodech, tak že jsme na nějakém trendu směrem ke krachu. Není to tak, není to pravda. Já jsem to tady říkal včera a kritizoval jsem vládní koalici za mnohé nesystémové zásahy do toho průběžného systému. Například odéeska v tuto chvíli navrhuje odklad OSVČ na dva roky právě u sociálního pojištění, což je opět zase trendem toho, že zase dáváme další nesystémový návrh zase do důchodového pojištění. Proč neodložíme placení na dva roky do zdravotního pojištění? Proč na dva roky neodložíme například placení daní těm OSVČ? Proč to zrovna zase má odnést ten důchodový systém? Proč tato vláda slibuje zemědělcům, že jim uleví na důchodovém pojištění? Proč jim neslíbí, že jim třeba uleví na tom zdravotním pojištění nebo zase na daních? Nebo že jim zvýší dotace. Ne, opět zase slyšíme z úst této vlády, že to bude na důchodovém pojištění, pokud k tomu dojde. Takže se nenechme zastrašit, protože pokud to uděláme, tak naskočíme na ten trend, o kterém mluví pan Nový, myslím obecně o trendu, vaším prostřednictvím, a to je, že budeme opravdu tady nabourávat trendově sociální smír. Já před tím velmi varuji, nemůžeme nabourávat sociální smír, a to ani těmi věcmi, které se v tuto chvíli už druhým rokem dějí právě v tom průběžném důchodovém systému. Naopak bychom měli hledat zdroje a nenabourávat to, co by mělo být ve vyspělé demokratické společnosti svaté, a to, že ti silnější vždycky pomáhají těm slabším. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP