(18.20 hodin)
(pokračuje Jiří Havránek)

Cílem je vyřešit nejpalčivější problémy, které v praxi vznikají při provádění sankcí. Díky tomu bude Česká republika moci efektivně implementovat jednak jak mezinárodní sankce, tak národní sankce, které přijímá na základě sankčního zákona, který jsme zde schválili, pokud se nepletu, v loňském roce. To umožní účinněji reagovat na aktuální geopolitickou situaci, a proto se navrhuje: za prvé zavést institut takzvané ochranné bariéry. Ta umožní, aby mohl fungovat podnik ovládaný sankcionovanou osobou poté, co bude odstřižen od jejího vlivu. Dále odstranit procesní nejasnosti 1. v řízeních o sankcionovaném majetku, 2. v řízení o výjimkách ze sankcí a 3. při střetu různých sankčních režimů. A za třetí další úprava - lepší vymezení přestupků v sankční oblasti a nastavení účinných pokut a doplnění chybějících donucovacích nástrojů.

Nad rámec představení svého pozměňovacího návrhu bych jen rád dodal, že co se týče oblasti AML zákona a nějaké kritiky ze strany Moneyvalu, budeme zde mít další prostor při projednávání sněmovního tisku 694, který se týká vlastně zejména implementace nařízení MICA a Dora, která se týkají zejména kryptoměn, a věřím, že jejich projednání proběhne v průběhu tohoto roku, a věřím, že úspěšně.

Z gestikulací kolegů chápu, že naše nadšení ze srovnání na 1:1 bylo předčasné, neb znovu prohráváme, a to 2:1. Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za nedobré zprávy a v tuto chvíli můžeme ukončit obecnou rozpravu.

Táži se pana ministra, jestli má zájem o závěrečné slovo? (Ministr: Ne.) Paní zpravodajka Naiclerová? Rovněž ne.

Můžeme se přesunout do rozpravy podrobné. Připomínám opět, že pozměňovací a další návrhy přednesené musí být vždy odůvodněny. Poprosím pana poslance Zunu.

 

Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo. Já se tímto přihlašuji k pozměňovacímu návrhu číslo 4342, který jsem před malou chvilkou odůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Havránek.

 

Poslanec Jiří Havránek: (Z pléna: Změna skóre?) Změna skóre bohužel ne, ale pouze se přihlásím pro forma ke svému pozměňovacímu návrhu 4376, který jsem zde krátce odůvodnil, a samozřejmě podrobné odůvodnění naleznete v odůvodnění tohoto dokumentu. Děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Teď mě ještě napadlo, pane poslanče, jak jste to věděl, že jsme dostali ten druhý gól, když jste mluvil?

 

Poslanec Jiří Havránek: Bylo to tím, že na mě reagovali kolegové jak zprava, tak zleva. Pane předsedající, vy jste sledoval mne, jak zde, prostřednictvím vás, komentuji stav tohoto hokejového utkání, a na základě toho já jsem stihl ještě reagovat i na kolegy a přednést zde tedy tu změnu stavu skóre. (Předsedající: Rozumím.) Teď nikdo neukazuje, takže bohužel stále prohráváme pravděpodobně 2:1.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Rozumím. Jenom mě to zaujalo, jak jste to mohl vědět, když jste mluvil. Dobře, děkuju.

Žádného dalšího nemám přihlášeného do podrobné rozpravy.

Závěrečná slova, pane ministře? Nikoliv. Paní poslankyně Naiclerová rovněž nikoliv, v tom případě končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji za spolupráci.

 

A jsme u

 

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 275/2012 Sb.,
o volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů
(zákon o volbě prezidenta republiky), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 636/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a pan ministr Vít Rakušan. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji vám, pane místopředsedo, za slovo. Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové. Stručně k návrhu novely zákona o volbě prezidenta republiky a souvisejících zákonů. Podrobněji jsem daný návrh představoval v prvním čtení. Jedná se o přece jen už nějakou naši historickou zkušenost s přímou volbou prezidenta republiky a s identifikací záležitostí, které nebyly v zákonné úpravě přesně definovány anebo nebyly definovány tak, aby dávaly jednoznačnou aplikační praxi pro nás pro všechny.

V reakci na judikaturu Nejvyššího správního soudu a Ústavního soudu návrh přináší dvě změny procesu navrhování kandidátů na prezidenta. Za prvé, poslanec nebo senátor bude moci být členem pouze jedné skupiny navrhujících poslanců nebo senátorů, to znamená, že z titulu člena komory parlamentu bude moci navrhovat pouze jednoho kandidáta na prezidenta republiky. Myslím si - přehledná a logická změna.

Za druhé, k založení petice na podporu kandidatury takzvaných občanských kandidátů na prezidenta republiky a sběru podpisů pod ni bude možné využít nástroj pro sestavování elektronických petic, který bude součástí informačního systému správy voleb ukotveného v zákoně o správě voleb. Zjednoduší to výrazně i proces kontroly včetně automatického odhalování duplicit v systému. Ponechá se samozřejmě i možnost sběru konzervativní papírovou formou na podporu kandidatury.

Navrhuje se nabytí účinnosti daného zákona k 1. lednu 2026. Nově navrhovaná pravidla by se tedy již uplatnila při volbě prezidenta republiky, která připadá na rok 2028. Návrh zákona projednal ústavně-právní výbor, který jej doporučil Poslanecké sněmovně ke schválení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jakožto výboru garančnímu. To vám bylo doručeno - myslím tím jeho usnesení - jako sněmovní tisk 636/1 a já prosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru, pan poslanec Radek Vondráček, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru, případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Chci jenom informovat plénum Poslanecké sněmovny, že ústavně-právní výbor projednal tento tisk na své 34. schůzi 27. března 2024, a jak už řekl pan ministr, ústavně-právní výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby návrh schválila, pověřuje mne jako předsedu výboru, abych toto usnesení předložil, a současně mě zmocňuje jako zpravodaje výboru. Žádný pozměňovací návrh přijat nebyl.

Debata byla velmi zajímavá. Ta debata se omezila v podstatě na to, protože vesměs panuje nějaký konsenzus, nebo řekněme spíše souhlas s předloženým tiskem, ale byla zajímavá připomínka, že jestliže se omezuje množství potenciálních kandidátů, nebo že můžete jako poslanec nebo senátor navrhnout jenom jednoho kandidáta, pak by bylo zcela logické, aby jeden člověk, jeden občan mohl podepsat také jenom jednou tomu takzvanému občanskému kandidátovi. Mělo by to svoji nějakou vnitřní logiku. Na tom jsme se v podstatě shodli, nicméně narážíme na nějaké limity technické, protože asi není v podstatě v silách Ministerstva vnitra zajistit a zkontrolovat to, že jeden občan České republiky může být podepsán jenom na jedněch podpisových arších jednoho kandidáta na prezidenta republiky. Nevím, jestli tato debata bude pokračovat ještě i tady v rámci druhého čtení nebo v rámci čtení třetího, nicméně uzavřel bych to své vystoupení tím, že ústavně-právní výbor doporučil, a bez toho, že bychom nějakým způsobem zasahovali do toho původního návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane předsedo. Vzhledem k tomu, že nikdo další se nepřihlásil, končím tímto obecnou rozpravu.

Pane vicepremiére, máte zájem o závěrečné slovo? Nikoliv. Pane zpravodaji? Rovněž nikoliv.

Zahajuji tedy tímto podrobnou rozpravu. Opět připomínám, že pozměňovací návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny. Nevidím zde žádný návrh do podrobné rozpravy, čímž ji tedy končím.

Závěrečná slova, pane ministře? Nikoliv. Pan zpravodaj? Rovněž nikoliv.

Končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji za spolupráci.

 

Můžeme jít k dalšímu bodu, což je

 

6.
Vládní návrh zákona o veřejné hydrometeorologické službě
a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla),
ve znění pozdějších předpisů (zákon o veřejné hydrometeorologické službě)
/sněmovní tisk 637/ - druhé čtení

Z pověření vlády návrh zákona uvede pan vicepremiér Jurečka. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP