(18.10 hodin)
(pokračuje Libor Turek)

Dalším teoretickým příkladem, který jsme si po konzultacích dovolili uvést, je oblast například pohřebních služeb. Je to problematika různých maximálních cen za hrobová místa, ale je to jen teoretický příklad.

Ještě podotýkám, že se zde jedná o výkon státní správy přenesené působnosti, nikoliv o výkon samosprávy, tedy jde o klasický vztah přenesené působnosti stát - kraj a obec. Důvodem předložení tohoto pozměňovacího návrhu je i jednota trhu, což je důležité například pro podnikatele, i přiblížení se standardu v návaznosti na opatření obecné povahy.

Pozměňovací návrh se týká opravdu jen velmi málo speciálních a specifických případů, které by mohly teoreticky nastat. Předestírám, že je vypracován ve spolupráci s Ministerstvem financí, které k němu dalo i kladné stanovisko. V podrobné rozpravě bych se potom ke svému pozměňovacímu návrhu přihlásil. Tímto děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Dívám se a nevidím nikoho, kdo by se ještě hlásil do obecné rozpravy, čímž ji tedy končím.

Je zájem o závěrečná slova, pane ministře? (Ministr: Ne.) Pane zpravodaji? (Zpravodaj: Není.) Nikoliv.

V tom případě zahajuji rozpravu podrobnou. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy, jak víte, přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny. Poprosím pana poslance Turka, který je přihlášen jako jediný do podrobné rozpravy, aby nás seznámil se svými návrhy.

 

Poslanec Libor Turek: Děkuji vám. Já se tímto hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu, který je veden ve sněmovním systému pod číslem sněmovního dokumentu 4378. Odůvodnění je součástí tohoto písemného dokumentu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nevidím žádného dalšího přihlášeného, čímž tedy končím podrobnou rozpravu a končím současně druhé čtení tohoto návrhu.

Ještě jsem se nezeptal na závěrečná slova, ale viděl jsem, že se kolegové nehlásili.

 

Můžeme přejít k dalšímu bodu. Jde o

 

7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb.,
o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti
a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 659/ - druhé čtení

Z pověření vlády návrh zákona uvede pan ministr kultury Baxa. Prosím.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi, abych jménem pana ministra financí Zbyňka Stanjury předložil tento návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb, o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů. Návrh zákona byl představen podrobně již v prvním čtení, proto bych nyní pouze ve stručnosti shrnul jeho hlavní body.

Vládní návrh zákona adaptuje a implementuje právo Evropské unie, konkrétně nařízení TFR. Odstraňuje nedostatky identifikované v pátém kole hodnocení České republiky výborem Moneyval, což je výbor expertů pro hodnocení opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu Rady Evropy. Za další reaguje na nedostatky implementace směrnice DAC - směrnice o správní spolupráci při správě daní. V neposlední řadě reaguje na požadavky aplikační praxe.

Účinnost návrhu zákona se v návaznosti na transpoziční lhůtu navrhuje k 30. prosinci 2024 s výjimkou částí týkajících se směrnice o správní spolupráci při správě daní, která nabývá účinnosti dnem po dni vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Konstatuji, že jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jakožto garančnímu výboru. Usnesení vám bylo doručeno jakožto sněmovní tisk 659/1 a 2. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka rozpočtového výboru, paní poslankyně Hana Naiclerová.

 

Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dovolte mi seznámit vás s usnesením rozpočtového výboru. Rozpočtový výbor dne 24. dubna 2024 přijal usnesení, kterým přerušil projednávání tohoto bodu do 9. května a stanovil termín pro podávání písemných pozměňovacích návrhů k tomuto tisku do 30. dubna 2024 do 15 hodin. Rozpočtový výbor pak dále dne 9. května 2024 přijal usnesení, kterým doporučil Poslanecké sněmovně, aby s návrhem zákona vyslovila souhlas, a zmocnil mě, abych seznámila s tímto usnesením Sněmovnu.

Doplňuji, že rozpočtový výbor jako celek žádný pozměňovací návrh nepodal. Prostřednictvím aplikace na webu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky byly podány dva pozměňovací návrhy až po termínu konání rozpočtového výboru, k nimž se kolegové jistě přihlásí v rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji paní zpravodajce. Tímto otevírám obecnou rozpravu. Jako první je přihlášen pan poslanec Zuna, připraví se pan poslanec Havránek.

 

Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já si dovolím odůvodnit pozměňovací návrh pod číslem 4342 poslanců Michala Zuny, Jiřího Havránka, Jakuba Michálka, Hany Naiclerové a Miroslava Zborovského. Jedná se o pozměňovací návrh, který se týká části návrhu zákona, který upravuje povinnosti povinných osob, a sice konkrétně profesních komor, kde se upravují povinnosti vůči Finančnímu analytickému úřadu. Já jsem to komentoval už vlastně v prvém čtení, že jsem rád, že se tam zavádějí lhůty pro provádění kontrol, a také se zavádějí chybějící sankce vůči povinné osobě v podobě profesních komor, protože ostatní povinné osoby tam sankce vždy měly. Také jsem upozorňoval na to, že za posledních patnáct let došlo v případě členů jedné z komor ke zpronevěře ve výši půl miliardy korun. Upozorňoval jsem na to, že jedním z těch důvodů tak určitě byly právě zanedbané AML procesy. Proto je dobře, že Ministerstvo financí připravilo v rámci této novely tyto úpravy.

Co si ovšem dovolujeme upravit, je výše těch sankcí vůči profesním komorám v § 50c, protože v návrhu je maximální výše pokuty určena na 1 milion korun, což je ovšem i maximální výše pokuty pro fyzické osoby. My tedy nepovažujeme za vyvážené, aby profesní komory, které jsou odpovědné za stovky svých členů, měly stejnou maximální výši pokuty jako fyzická osoba. (Výkřik ministra Výborného jako reakce na právě probíhající hokejový zápas.)

Proto ve dvou bodech, které se týkají za prvé vypracování písemně metodických informací k zavedení a uplatňování strategií příslušných komor, a za druhé těch povinností, které se týkají přezkumu oznámení o takzvaných podezřelých obchodech povinných osob, navrhujeme navýšení z 1 milionu na 2,5 milionu korun. To je to nejpodstatnější, co se týká tohoto pozměňovacího návrhu, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Podle gesta pana ministra Výborného jste určitě pochopili, že jsme srovnali skóre. V tuto chvíli poprosím pana poslance Havránka.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo, pana předsedající. Potvrzuji vaši informaci, že jsme srovnali s Kanadou na 1:1 gólem Dominika Kubalíka.

Nicméně jsem přišel zejména z toho důvodu, abych se vyjádřil, jak zde zaznělo od paní kolegyně Naiclerové, ke svému pozměňovacímu návrhu, který naleznete pod číslem sněmovnímu dokumentu 4376. Tento pozměňovací návrh jsem načetl do systému dnes. Vznikal opravdu ve spolupráci s Ministerstvem financí a týká se konkrétně zákona o provádění mezinárodních sankcí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP