(19.40 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Vnímám pana ministra. Prosím.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Dobrý den, nebo spíš večer. Já mám takovou prosbu. První čtení každého návrhu zákona slouží k tomu, abychom si řekli, jestli se Sněmovna chce zabývat tím zákonem. A pak je druhé čtení, třetí čtení, abychom řešili konkrétní věci, které tam jsou. Vzhledem k tomu, jaký je čas a co nás čeká ještě, já bych si dovolil navrhnout odložit podrobné debaty do výboru a všude jinde, protože teď si myslím, že při prvním čtení - můžeme to dělat, ale ono to sem v zásadě systémově nepatří, proto jsou ta čtení tři a ne jenom jedno. Takže jestli byste dovolili, já bych tohle navrhoval, abychom postupně spěli k tomu. Myslím, že ze všech projevů i z opozice zaznělo, že ten zákon potřebný je. Já nejsem blázen, abych říkal, že jsem přišel s nějakým dokonalým dílem, protože jsem také člověk, koalice také tvoří lidé a tak dál, a od toho jsou potom výbory a druhé čtení, abychom to případně zkvalitňovali. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji. Už tady nevnímám žádné přihlášené do této debaty, takže obecnou rozpravu končím. Pro pořádek se táži, zda je zájem o závěrečná slova? Nevnímám zájem o závěrečná slova. A jelikož nepadl hlasovatelný návrh k vrácení nebo zamítnutí, tak se budeme nyní zabývat návrhem na přikázání k projednání výborům. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. A já se táži, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.

 

Takže přistoupíme k hlasování, a sice - kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru?

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 11 bylo přihlášeno 128 hlasujících, pro 101, proti 0. Konstatuji, že tento návrh tedy byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh k dalšímu výboru, takže se táži, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Nevidím. Takže konstatuji, že jsme přikázali garančnímu výboru, a končím nyní projednávání tohoto bodu, končím první čtení tohoto tisku. Děkuji panu zpravodaji, děkuji panu ministrovi.

Ještě sdělení týkající se omluv. Omlouvá se pan poslanec Jan Kubík od 20 hodin z pracovních důvodů. A z členů vlády premiér Petr Fiala do 19.35 hodin z pracovních důvodů a pan ministr Marek Výborný od 19.45 hodin do 21 hodin z pracovních důvodů. Tolik omluvy.

 

Otevírám bod číslo

 

4.
Vládní návrh zákona o regulaci lobbování
/sněmovní tisk 649/ - prvé čtení

A opět z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Ještě jednou dobrý večer. Já se pokusím o stručný úvod tohoto zákona, o kterém se mluví v této Sněmovně již několik let. Teď je zde předložen do prvního čtení ke schválení. Snad řeknu tolik, že slovo "lobbování" získalo u nás, zejména v mediálním prostoru, pejorativní nádech, přitom jde vlastně o normální lidskou činnost, kdy se různí občané nebo zastoupení různých skupin občanů snaží ovlivňovat různé procesy, které se vytvářejí ať již ve Sněmovně, nebo kdekoliv jinde. A my si myslíme, a teď to říkám za celou vládu, že určitá regulace lobbování bude potřeba právě proto, abychom ten pejorativní nádech odstranili tím, že bude každý vědět, kdo je lobbista a kdo je lobbovaný, ale pouze ve vymezeném okruhu případů, který ten zákon přesně říká.

Ta navrhovaná regulace konkrétně definuje pojmy "lobbování", "lobbisty" a "lobbovaného" tak, aby dopadla na široký okruh osob, které významně ovlivňují přípravu, projednávání nebo schvalování právních předpisů, opatření obecné povahy či koncepčních dokumentů na centrální úrovni. Podobně se to týká procesu sjednávání mezinárodních smluv. Hlavním nástrojem regulace je vytvoření registru lobbování jako informačního systému veřejné správy, v němž budou evidováni jak lobbisté, tak lobbovaní.

Já se znovu vracím k tomu odkazu na normotvorný nebo zákonodárný proces, že jsem řekl, myslím, vše, o čem ten zákon je, a dnes bychom se měli bavit o tom, jestli tento zákon je potřebný, či není. A podrobnosti, na to máme druhé, třetí čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji a nyní požádám, aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Milan Feranec. Prosím.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, jako zpravodaj jenom krátce doplním, já se tedy podle mě ještě přihlásím jako za sebe. Už tady pan ministr řekl, je to komplexní úprava lobbování, tohoto procesu, nepochybně to bude velmi mediálně sledovaný zákon a vyvolá velké diskuse ve Sněmovně. Jenom možná málo k tomu, s tím, že jeho účinnost se předpokládá od 1. 7. 2025. A možná ještě jednu věc, že přijetí toho zákona máme jako milník čerpání Národního plánu obnovy. Takže tolik jako zpravodaj.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já vám děkuji, pane zpravodaji, a tímto tedy otevírám obecnou rozpravu, do které zatím nemám žádné přihlášené, takže pan zpravodaj má přednostní právo. Takže prosím, vaše vystoupení v řádné obecné rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji. Pár slov jenom k tomuto zákonu a dovolím si vlastně i říct za klub, my tento zákon v prvním čtení podpoříme z důvodu - my jsme to kdysi prosazovali, nebo měli jsme to v programu. A opakuji znovu, máme to jako milník čerpání Národního plánu obnovy. Jenom upozorňuji, že diskuse ve druhém, třetím čtení bude velmi zajímavá, mediálně sledovaná, ale velmi zajímavá i pro poslance, protože skutečně je to komplexní úprava, kde se říká, co je lobbování, už to bylo řečeno - činnost, která... k přímému ovlivnění právních předpisů, opatření obecné povahy a tak dále. Kdo je lobbista? Ten, který tuto činnost vykonává soustavně a je zapsaný v registru. A kdo je lobbovaný - to je asi důležité. V zásadě všichni, kteří se podílí na tvorbě těchto předpisů, a začnu to od prezidenta, členové vlády, poslanci, senátoři, vedoucí ústředních orgánů státní správy a tak dále, náměstci a tak dále, Česká národní banka a tak dále. Mimochodem, jsou tam i asistenti poslanců a senátorů. Přijde mi to trošku zvláštní. Já mám tedy dva asistenty, ti mi organizují čas a to je tak všechno, ale v pohodě.

A teď jenom pár věcí ještě k tomu. Potom ten zákon upravuje, kdo není lobbista a může lobbovat, jak kdyby. Jsou tam logické věci - pokud to vyplývá z jeho úkolů, pracovního oprávnění a tak dále, ale jsou tam i určité věci, například jsou to i zaměstnanci státních firem, které ovládá stát. Mimochodem, týká se to ČEZu, ale i dalších, protože stát nakupuje další a další firmy, benzinky a plynárenské firmy, a tak, těch se to týkat nebude, ti můžou lobbovat a nejsou lobbisté. To tam bude určitě.

Potom se to netýká jednání orgánů politické strany, politického hnutí. Pozor, ale co je orgán, je ve stanovách, každá strana má svoje stanovy, ale vedle toho, co je ve stanovách, ty strany, hnutí mají i svoje ad hoc poradní orgány různě. Tam určitě potom bude stát za úvahu rozšířit na tyto poradní orgány, které nejsou uvedené ve stanovách, ať z toho nevzniknou nějaké pochybnosti, protože jinak kdo není zapsaný v tom registru a lobbuje, tak se vystavuje pokutě, a ta může (být) až do milionu korun, v případě právnické osoby až 3 % hodnoty aktiv, což jsou obrovské, můžou být obrovské částky, je to až do... ***




Přihlásit/registrovat se do ISP