Neautorizováno !


(13.40 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

Tu druhou věc, kterou bych vám tady chtěl říct dopředu, že připravuji změnu i na základě zkušeností s koncem Sberbank na větší ochranu účtů u toho zvýšeného pojištění. Dneska víte, že pojištění vkladů je do výše 100 000 eur, ale v mimořádných situacích je to do výše 200 000 eur. Ty mimořádné situace jsou tam vyjmenované, jako je prodej nemovitosti, dědictví, pojištění, pojistná událost a podobně, a to po dobu tří měsíců. Pak už musíte ty peníze rozprostřít. Dneska je to 200 000 eur. Teď se ukazuje a týká se to i těch úschovních účtů, že ta ochrana je nedostatečná. Netýká se to všech, je to 2 %, 98 % lidí to neřeší. Ale myslím si, že bychom se na to měli dívat i z tohoto úhlu pohledu.

Takže jedna věc je tady pojďme donekonečna zpřísňovat opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, my jako PEPky si to užíváme myslím každoročně AMLko a tohle, ale na druhou stranu se pojďme zamyslet - a já to nahraji do systému a poprosím vás o podporu o větší ochranu prostředků, které máme v bance, které jsou dneska chráněny do výše 200 tisíc eur právě při mimořádných chvílích, jako se třeba stalo u té Sberbank. Nevidím důvod, proč by tam měla být ta horní hranice, protože ty situace jsou omezené taxativně a jsou omezené i časově.

Takže já jsem jenom chtěl, kolegyně, kolegové, upoutat vaši pozornost na něco, co už je v systému, to je ten tisk 631, a něco, co tam nahraji dál a co má tenhleten půvab, abychom viděli tu problematiku komplexně, nejenom tak, jak je v tomhletom tisku 659. Tolik tedy stručně můj výstup. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Táži se, zda má ještě někdo zájem vystoupit v obecné rozpravě? Není tomu tak, takže obecnou rozpravu končím.

Pro pořádek, je zájem o závěrečná slova? Nikoliv.

Jelikož nepadly hlasovatelné návrhy, tak se budeme nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

Nejprve rozhodneme o přikázání výboru garančnímu. Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Já se opět táži, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.

 

Takže přistoupíme k hlasování.

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 173, bylo přihlášeno 139 hlasujících, pro 126, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému jako garančnímu.

 

Předsedkyně Poslanecké sněmovny nenavrhla přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak.

 

Nyní přistoupíme k hlasování o návrhu na zkrácení lhůty na 30 dnů. Jde o návrh přednesený panem ministrem a poslancem Zbyňkem Stanjurou, návrh na zkrácení lhůty o 30 dnů na 30 dnů.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 174 se účastnilo 139 hlasujících, pro 132, proti 0. Konstatuji, že jsme zkrátili lhůty.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji paní zpravodajce a ukončuji prvé čtení tohoto tisku, jakož i tento 23. bod.

 

Otevírám bod

 

15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 7/2002 Sb.,
o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 634/ - prvé čtení

Z pověření vlády tento návrh uvede pan ministr pro legislativu Michal Šalomoun. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych zde uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů. Tento návrh zákona je předkládán v souladu s plánem legislativních prací vlády za rok 2023 a je to novela, která reaguje na doporučení skupiny států proti korupci, takzvaného GRECO a přijetí vládního návrhu zákona je zařazeno rovněž do Národního plánu obnovy.

Při přípravě tohoto návrhu předkladatel intenzivně komunikoval se zástupci zejména soudců a státních zástupců. Vládní návrh zákona tak v maximální možné míře zohledňuje jejich stanoviska.

Tím hlavním cílem je posílení záruk zákonnosti řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů, a to zavedením druhého stupně řízení.

Dále je účelem vládního návrhu zákona zejména uzpůsobení právní úpravy tak, aby i řízení mohla probíhat efektivněji. Navrhuje se tedy zavést přípustnost odvolání v kárných řízeních. Odvolání však má být přípustné jen proti omezenému okruhu rozhodnutí za účelem omezení rizika nepřiměřené délky řízení. Odvolání proto nemá být přípustné zejména proti rozhodnutím procesní povahy.

Nově mají místo jednoho kárného soudu existovat kárné soudy čtyři. V prvním stupni povedou řízení vrchní soudy, ve druhém stupni Nejvyšší soud a Nejvyšší správní soud. Nejvyšší soud má rozhodovat ve věcech civilních a trestních soudců a soudců Nejvyššího správního soudu a Nejvyšší správní soud má rozhodovat ve věcech správních soudců a soudců Nejvyššího soudu a dále ve věcech státních zástupců a soudních exekutorů.

Aby byla zajištěna jednotnost rozhodování odvolacích kárných soudů, má být zřízen též sjednocující kárný senát, který se bude sjednocováním té rozhodovací praxe zabývat.

Kárné senáty vrchních soudů mají mít sedm členů a kárné senáty Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu mají mít osm členů. Sjednocující kárný senát má mít šest členů, a to tři soudce z Nejvyššího soudu a tři z Nejvyššího správního soudu.

Dosavadní způsob práce kárných senátů má být v zásadě zachován.

Pokud jde o další změny, je třeba zmínit zejména zavedení výslovné úpravy dohody o vině a kárném opatření, které má mít obdobnou právní povahu jako dohoda o prohlášení viny a přijetí trestu, takzvaná dohoda o vině a trestu v trestních věcech. Kárně obviněnému se tedy umožňuje, aby uznal svá pochybení a přijal kárné opatření. Dohodu však bude muset schválit ještě kárný soud, jinak se k ní nepřihlíží a může být vedeno běžné kárné řízení.

Dále se ještě navrhuje celá řada dalších opatření a já vás žádám o podporu tohoto návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Nyní požádám, aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Vladimír Balaš. Prosím.

 

Poslanec Vladimír Balaš: Děkuji, paní předsedající. Vážení pánové ministři, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já jenom shrnu to, co tady přednesl pan ministr Šalomoun.

Ten návrh zákona se zaměřuje na řadu klíčových oblastí v rámci kárného řízení, zejména na zvýšení jeho efektivity, transparentnosti a spravedlnosti, adresuje problémy nebo otázky, jako je jednoinstanční řízení, které brání dostatečnému přezkumu rozhodnutí kárných soudů a je vnímáno odbornou veřejností negativně. Navržená revize zahrnuje znovuzavedení odvolání, změny ve složení kárných senátů pro zlepšení procesního rozhodování a zavedení procesní formy dohody o vině a kárném opatření, což by mělo zvýšit transparentnost a efektivitu řízení. Dále se řeší nedostatečná aktivita některých navrhovatelů kárných žalob a zavádí se možnost přezkumu výtky kárným soudem. Návrh také řeší technické a procesní aspekty kárného řízení, jako jsou otázky důkazů, lhůt pro podání návrhů, složení výběrových komisí pro soudce nebo využívání údajů z veřejných registrů soudy. Podstatným bodem je zpřesnění pravidel pro kárné opatření se snížením platu a pravidel pro dočasné zproštění výkonu funkce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP