(21.50 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)
Nyní budeme hlasovat o návrhu předneseném paní poslankyní Pošarovou na zamítnutí předloženého návrhu.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro zamítnutí? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu na zamítnutí?
Hlasování číslo 127 se účastnilo 113 poslankyň a poslanců, pro 47, proti 63. Návrh na zamítnutí nebyl přijat.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání výboru garančnímu. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak, my tedy přistoupíme k hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu?
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 128 se účastnilo 114 poslankyň a poslanců, pro 114, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má zde někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak.
Čili konstatuji, že můžeme ukončit projednávání prvního čtení tohoto tisku. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.
A přikročíme k bodu
24.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb.,
o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů
(zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 660/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek. Prosím, ujměte se slova.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych za Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představil novelu zákona o vysokých školách. Předložená novela reaguje na programové prohlášení vlády a klade si za cíl zejména připravit reformu doktorského studia a jeho financování. Mimo jiné upravuje minimální výši měsíčního doktorského studijního příjmu studenta prezenční formy doktorského studijního programu ve výši 1,2násobku minimální mzdy. Upravuje také situaci, kdy bude docházet k souběhu studia s úvazkem, respektive s tvůrčí činností související se vznikem disertační práce. Upravuje celou řadu dalších oblastí, a to na základě zkušeností z aplikační praxe. Dochází ke komplexní úpravě v přípravě poskytovatelů zahraničního vzdělávání, zpřesňuje se úprava vnitřních předpisů soukromých vysokých škol, dochází k podpoře internacionalizace, například zrušením povinnosti stanovit poplatek za studium v cizojazyčném doktorském studijním programu nebo vyjasněním záležitostí v oblasti společného uskutečňování studijních programů. Snižuje se byrokracie pro studenty, vysoké školy i samotné ministerstvo. zavádí se nové skutkové podstaty přestupků a zpřísňuje se sankce za neoprávněné užívání vysokoškolského titulu. Nynější novela je napjatě očekávána ze strany vysokých škol, protože jim umožní další rozvoj, zejména v oblasti doktorského studia, a podporu internacionalizace.
Předem vám děkuji za podporu předloženého návrhu zákona.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji pěkně a nyní požádám, aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Karel Rais. Prosím, ujměte se slova.
Poslanec Karel Rais: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení kolegové a kolegyně, v ideálním případě by bylo samozřejmě nejlepší napsat místo novely zákona z roku 1998 zákon nový, ale na to není čas.
Takže řadu věcí už řekl pan ministr, já bych se vyjádřil stručně k plusům a k minusům tady toho návrhu.
Za plus považuji to, že je řešen vztah státních orgánů a zahraničních vzdělávacích firem, protože zejména malé soukromé zahraniční vysoké školy si v legislativně nedefinovaném prostředí dělaly v uvozovkách, co chtěly a co jim vyhovovalo. Tato část je úředníky Ministerstva školství zpracována solidně a nezaznamenal jsem nějaké připomínky k této části.
Dále další důležitý krok bylo zkvalitnění procesu zvyšování přístupnosti vysokoškolského vzdělávání všem bez rozdílu. V podstatě je zde tlačeno na podporu zdravotně postižených studentů, a to si myslím, že je velmi, velmi správné. Na některých univerzitách je to rozvinuto hodně, na některých málo, tady se to standardizuje. To považuji také za plusové.
Za jisté minus považuji to, že novela se nevěnuje kvalitě vysokoškolského vzdělávání. Na jednu stranu slyšíme z programového prohlášení vlády poměrně hodně o kvalitě, tady v reálu v tom návrhu je toho málo. Možná v procesu pozměňovacích návrhů k tomu ještě něco přijde.
Považuji za pozitivní to, co se děje na univerzitách, ale je to tady legislativně zakotveno, a to je uskutečňování studijních programů v kooperaci jednotlivých fakult téže vysoké školy, prostě že ze dvou fakult anebo více fakult spolupracují učitelé na jednom studijním programu. To si myslím, že je také velmi dobré. Těch plusů bych tady pár našel ještě.
Co se týká minusů, tak mně vadí způsob zakončení, kdy v podstatě ořežeme státní závěrečné zkoušky, ořežeme zkoušky z vybraných předmětů a soustředíme se pouze na disertaci anebo tedy na závěrečnou práci. Na jednu stranu se říká, že to je prostě - příznivci tohoto hovoří o tom, že se přibližujeme Západu, ale my si vždycky ze Západu vezmeme jenom to, co je snazší. Nikdo už nehovoří třeba o studijní morálce studentů na západních univerzitách a u nás, takže to si myslím, že je tam také dost takové nedokonalé.
Z pohledu politického za výrazný nedostatek považuji to, o čem se zmiňoval pan ministr, ale samozřejmě v jiném duchu, a to je financování doktorského studia. Jestliže se podívám na RIA, na zprávu tady k tomu zákonu, v podstatě veškeré finanční náklady na plat doktoranda, který bude činit asi 23 000 korun plus minus, jde na vrub vysokých škol a není to vůbec kryté. Příští rok to znamená asi 60 milionů a pak asi 260 milionů ročně, každý rok, a toto je nekryté, tohle zůstane v podstatě, protože bude ten zákon platit od 1. září příštího roku, toto zůstane vyloženě na bedrech nové vlády, takže tato vláda vytváří mandatorní výdaje nové vládě, a to si myslím, že není moc v pořádku.
Potom je tam dál řada věcí, kdy si myslím, že není dostatečně zdůrazněna snaha o zesílení manažerské zodpovědnosti, ale hlavně také pravomocí rektora a správních rad. Problémy s odvoláváním děkanů fakult, například na Vysoké škole ekonomické, vidíme v přímém přenosu. Trvá to půl roku a nemůže za to ani tolik rektor, jako spíš je to dáno právě špatnou legislativou. Tam si myslím, že bychom měli do toho, jak se říká lidově, hrábnout.
Čili očekávám řadu pozměňovacích návrhů, na druhou stranu očekávám také spolupráci s politickými stranami navzájem, protože je tady víc odborných problémů než politických. Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které mám jako prvního přihlášeného právě pana zpravodaje. Prosím.