(18.20 hodin)
(pokračuje Petr Fifka)

Je proto nezbytné nově zdůraznit odpovědnost legálního držitele regulovaných výrobků vymezených v § 3 za jejich osud a nakládání s nimi a stejně tak reagujeme na technologický vývoj, kdy stejný princip uplatňujeme i na nové výrobky, které slouží k aplikaci a užívání. A možná jenom jako pro bližší vysvětlení -a já se potom těším na další debatu k tomuto tématu na zdravotnickém výboru, kde budu ještě navrhovat, abychom se zabývali koneckonců i tím, co nám přišlo z usnesení výboru pro zdravotnictví Senátu Parlamentu České republiky, a to v tom smyslu, že je třeba se ještě zaměřit formou vyhlášek Ministerstva zdravotnictví na to, aby náplně do elektronických cigaret neobsahovaly cukry a sladidla a aby balení elektronických cigaret, náhradních náplní do nich a tak dále neevokovaly a neobsahovaly prvky nebo nepřímé cílení na nezletilé nebo kulturu z nich pocházející a aby neevokovaly cukrovinky, cukrářské výrobky či potraviny. Tolik technicistně k tomu mému pozměňovacímu návrhu, já se k němu potom přihlásím v podrobné debatě.

Ale možná bych se ještě rád velmi krátce vyjádřil k tomu, co tady padlo. Já jsem se nechtěl hlásit do faktických poznámek. Toto je, pánové Zlínský, který tu není, a další, opravdu jedna z nejsložitějších problematik. Tento zákon je bezesporu reaktivní. Je to zákon, který reaguje na situaci, kdy, jak se zdá, jsou producenti, výrobci, distributoři a prodejci těchto nových látek vždycky o krok před legislativou. Koneckonců nejlépe to tady vysvětlil na konci pan ministr zdravotnictví - nebo v předchozím příspěvku. My máme možnost buď reagovat pomalu a striktně, anebo můžeme reagovat rychle, protože pokud budeme reagovat pomalu, bude to znamenat, že moderní semisyntetické drogy se budou tak modifikovat, že s velmi vysokou pravděpodobností nebudeme schopni zachytit ten trend, a vždycky se pouze na prodejnách, které tady vidíte, například v Mostecké ulici, místo jednoho písmena tam přemaluje jiné písmeno, bude to zcela legální a nikdy nedojdeme k nějakému řešení. Určitě tady nemůžeme říkat, že tvoříme nějaký dokonalý dokument, ale je to první krok k tomu, abychom byli schopni tuhle problematiku zvládat.

A já bych vás požádal, abychom vedli debatu v tom konstruktivním a odborném duchu dál.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Nyní je na řadě v obecné rozpravě paní poslankyně Kocmanová. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo. Dobrý den, kolegyně, kolegové, jako jedna ze spolupředkladatelek toho návrhu a současně i komplexního pozměňovacího návrhu bych chtěla poděkovat všem, kteří se v průběhu posledních měsíců účastnili debaty nad přípravou a zpřesněním návrhu zákona, aby skutečně fungoval a aby jeho nastavení bylo co nejlepší a nejpřijatelnější pro všechny, nebo alespoň pro většinu z nás. Ta debata rozhodně nebyla jednoduchá, není jednoduchá ani dnes, a přesto za ni moc děkuju. Myslím, že každý z nás vnímáme, že by se současnému návrhu dalo něco vytknout, a přesto ale vnímám, že se skutečně posouváme k rozumné regulaci návykových látek. Ta regulace skutečně rozumná je i s ohledem na to, co tu padlo v té smršti faktických poznámek.

My právě hledáme způsob, jak se vypořádat s těmi současnými látkami tak, jak vlastně v tom prostoru jsou. My dnes víme, že na trhu jich jsou u nás v České republice desítky - desítky různých látek. Přitom ale víme, že z jiných zemí k nám míří stovky dalších látek, se kterými my se dnes vypořádat neumíme, a zároveň víme, že tisíce, možná i řádově víc, jich je možno vyrobit. Takže my právě přesně, jak říkal v předchozích řečech pan ministr, reagujeme v předstihu a potřebujeme to řešit dopředu. Díky regulaci, kterou dnes se snažíme nastavit, omezíme nelegální obchod, omezíme zneužívání psychomodulačních látek, a především nastavíme nějaký funkční systém regulace, a to pro všechny nové a doposud neznámé látky, a to je podle mě na tom to nejdůležitější. Především taky pomůžeme systematicky chránit děti a mladistvé před novými a novými látkami, kterých skutečně může vznikat obrovské množství.

Já bych ráda uvedla to, co je obsahem toho komplexního pozměňovacího návrhu, a sice již to bylo řečeno, bylo to představeno, ale myslím, že je to důležité podtrhnout. Ten návrh zajistí, že látky, se kterými se potkáváme dnes, jako je kratom, jako jsou některé konopné produkty, budou užívány pouze dospělými, tedy osobami staršími nad 18 let. Zároveň ty psychomodulační látky budou moci prodávat za jasně daných podmínek pouze registrovaní prodejci. Na balení produktů budou muset být uváděny účinky, možná rizika i doporučené dávkování. Na ty produkty nebude v žádném případě povolena reklama ve veřejnoprávních médiích nebo veřejných médiích celkově, na internetu, ani jako součást sponzoringu na veřejných akcích nebo jako sponzoring osobností. Reklama bude možná jedině v kamenných prodejnách, kde se budou produkty prodávat. A také zmizí automaty, které my dnes vídáme tak často v obchodních domech nebo jinde ve veřejném prostoru.

Současně zavádíme velmi přísný systém on-line prodeje, který bude vyžadovat dvojí ověření identity kupujícího, to znamená při nákupu i při převzetí. Takový systém přísné kontroly dnes nemáme zavedený u žádných návykových látek a myslím si, že je to rozhodně dobrý směr, kterým se udávat. To všechno jsou kroky, které ochrání zejména děti a mladistvé před tím, aby třeba i to vídání reklamy ve veřejném prostoru lákalo k užívání těch látek. A zároveň zákon ale nebude omezovat svobodu dospělých zodpovědných lidí nebo bránit výzkumu nebo léčebnému využití, protože i na to se ty nové látky dají využít. Tolik k tomu komplexnímu pozměňovacímu návrhu.

Já bych zde ráda ještě načetla a odůvodnila pozměňovací návrh, který najdete pod sněmovním tiskem číslo 4218, který už to byl v předchozích řečech zmiňován a který podávám společně s kolegyněmi Martinou Ochodnickou, Michaelou Šebelovou a kolegou Tomem Philippem a který načítám jako pozměňovací návrh ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu pod číslem sněmovního tisku 4203. Ta změna je doplněním nebo zpřesněním definice psychomodulační látky jako produktu, který je látkou určenou k lidské spotřebě, ale zároveň není ani léčivem, ani potravinou. Tohle vymezení je klíčové z hlediska práva Evropské unie a taky z hlediska mezinárodního práva, aby bylo zřejmé a vycházelo z toho návrhu jasně, že psychomodulační látky jsou psychoaktivními látkami a jsou současně kategorií svého druhu, protože na potraviny i na léčiva my dnes samozřejmě platnou legislativu máme, ale explicitně zde doplňujeme to, co z toho komplexního pozměňovacího návrhu přímo vyplývá. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Síla. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Jan Síla: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, pane ministře, vážené dámy a pánové, já bych chtěl se taky podílet na té diskusi, a hlavně říct svůj názor na projednávanou materii. Osobně si myslím, že tady vlastně jde o zvláštní jakýsi projednávaný problém, a sice ten tkví v tom, že omamné látky nebo psychotropní látky, to znamená látky, které ovlivňují psychiku člověka, mají mnoho účinků, a hlavní dva účinky jsou nejdůležitější, a sice ten, že způsobují euforií, anebo zvyšují možnosti psychického jako psychomotorického tempa nebo motorických vlastností, to znamená síly, a to je hlavní důvod, proč vlastně vzniká návyk na tyto látky, a to je důvod, proč vlastně výrobci mají obrovský byznys, protože ti lidé, jak si na to zvyknou, že jsou silnější, že jim to rychleji myslí, že jsou schopni vymyslet krásnou hudbu, napsat krásný román a tak dál pod vlivem drog, najednou se jim to zalíbí a chtějí to dál. Chtějí neustále kupovat, jsou schopni za to dávat jakékoliv peníze a v tom je celý problém, proč tato problematika není na celém světě vlastně řešitelná. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP