(18.10 hodin)
(pokračuje Vlastimil Válek)

A kdybych chtěl být zlý - a teď mluvím k vám, vaším prostřednictvím, pane poslanče Kobzo, který tady nejste - ale nic škaredého to nebude. Ta tragédie, která se stala a kterou vy jste popisoval, ta vaše osobní zkušenost, ta se pravděpodobně stala v době komunismu - protože my jsme skoro stejně staří, já jsem asi starší, když vám bylo třináct - kdy byla tvrdá regulace, zavřené hranice, za přechovávání se zavíralo do kriminálu. Byla daleko, daleko menší možnost vyrábět a distribuovat látky než dneska, z mnoha důvodů. A stejně se vám to stalo a stejně v tvrdé prohibici komunistického, izolovaného Československa byl dealer, který to někomu prodal, a ten, kdo to koupil, se zfetoval a bodl vás. To znamená: ano, prohibice, tvrdý zákaz u těchto drog musí být a já bych byl ten poslední, který by ustoupil v takovémhle tvrdém zákazu. Ale nic si nenalhávejme, vždycky kulháme za těmi, za tou - já nemám pro to slušné slovo, nechci být vulgární do mikrofonu - kteří to vyrábí, kteří to prodávají, kteří to distribuují a kteří to užívají. V tomto zákoně, aspoň u části těchto látek, mám šanci být o krok před nimi, a proto ho chci.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, pane ministře. Teď se musím velmi omluvit paní poslankyni Crkvenjaš za to, že jsem ji vyškrtla ze seznamu. Stalo se to na základě toho, že měla faktickou poznámku - a střídání schůzí. Velmi se omlouvám, a paní poslankyně, máte samozřejmě prostor. Prosím.

 

Poslankyně Zdenka Němečková Crkvenjaš: Děkuji, paní předsedající. Já myslím, že už jsem toho (S pousmáním.) řekla poměrně dost. Nicméně dovolte mi teď tady přednést avizovaný komplexní pozměňovací návrh poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philippa, Michaely Šebelové, Martiny Ochodnické, Kláry Kocmanové a Davida Kasala. Já tedy jsem si říkala, že budu velmi, velmi stručná, a mnoho toho bylo tady řečeno, ale přece jenom mi dovolte přečíst takový základ, abychom si to zopakovali a trochu ujasnili.

Takže komplexní pozměňovací návrh zavádí racionální, moderní regulaci psychoaktivních látek, jejichž kontrola není upravena nadnárodně, respektive u nichž to nadnárodní předpisy umožňují. Navíc umožňuje rychlou kontrolu nových psychoaktivních látek ještě před komplexním zhodnocením jejich zdravotních a společenských rizik a umístění do jedné ze dvou nově zařazených kategorií před jejich zařazením na seznam návykových látek tak, jak už tady říkal vlastně pan ministr, že to dva roky může být na seznamu zařazených psychoaktivních látek, kde se bude zkoumat účinnost a vliv na organismus i na společnost jako celek.

Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem a Úřadem vlády bude předkládat návrhy na zařazení konkrétních látek nařízením vlády na stanovené seznamy psychomodulačních a psychoaktivních látek, což umožní rychlou a flexibilní regulaci. Návrh úpravy počítá s řadou opatření směřujících k omezení rizik negativních dopadů spojených s konzumací psychomodulačních látek. Patří k nim například zákaz reklamy, omezení prodeje jen na specializované prodejny, zákaz prodeje psychomodulačních látek osobám do 18 let či přísná omezení prodeje na internetu, vyžadující dokonce dvoufázové ověření věku. Je zakázán rovněž vývoz těchto látek. Je zvolena přísnější regulace než v případě tabákových výrobků nebo alkoholu. Další omezení mohou obecně závaznou vyhláškou určit dokonce i obce.

Porušení zákonem stanovených podmínek nakládání s psychomodulačními látkami nebo zařazenými psychoaktivními látkami odpovídají nové skutkové podstaty přestupků, respektive trestných činů. Orgánem primárně pověřeným kontrolou a dozorem nad uváděním psychomodulačních látek na trh je Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Subjekty nakládající s látkami uvedenými na seznamu psychomodulačních látek, vyjma zákonem stanovených výjimek, musí disponovat povolením vydaným Ministerstvem zdravotnictví a následně musí dodržovat přísné zákonné podmínky. Návrh mění celkem deset zákonů a předpokládá vydání pěti nových předváděcích předpisů. Odkazuji na výčet zákonů, které se mění na důvodovou zprávu.

Návrh počítá s rozšířením působnosti SZPI, a to zejména v souvislosti s kontrolou dodržování podmínek stanovených v rámci nových kategorií psychomodulačních a zařazených psychoaktivních látek, přičemž lze očekávat významný nárůst agendy v rámci kontrolní činnosti. U ostatních dozorových orgánů - obce v přenesené působnosti, orgán ochrany veřejného zdraví, případně obecní živnostenský úřad nebo Policie České republiky, obecní policie - v oblasti maloobchodního prodeje návrh nepočítá s rozšířením působnosti nad rámec již existujících v oblasti alkoholu nebo tabáku. Podobně je tomu i u prodeje prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, kde jsou kontrolní orgány vedle SZPI opět obec v přenesené působnosti Policie České republiky a obecní policie, nepočítá se však se zapojením České obchodní inspekce. V souvislosti s nově zaváděnými kategoriemi látek lze také očekávat nárůst agendy v oblasti přestupků týkající se nakládání s těmito látkami fyzickými osobami podle zákona č. 167/1998 Sb., kdy předmětná agenda dopadne především na obecní úřady obcí s rozšířenou působností.

Vážená paní předsedající, já bych poprosila, aby komplexní pozměňovací návrh, který jsem tady představila, byl vzat za základ pro projednávání a další pozměňovací návrhy aby byly vznášeny k tomuto komplexnímu pozměňovacímu návrhu - a aby bylo o tomto hlasováno na konci obecné rozpravy.

Teď mi dovolte přednést a odůvodnit ještě jeden pozměňovací návrh, který je velmi stručný. Tady samozřejmě vidíme velkou kreativitu jak u psychoaktivních látek, tak u látek, které obsahují nikotinové výrobky, a jak jsme tady na začátku období volebního, jak jsme zakazovali nikotinové sáčky, tak by se mohlo stát, že nikotin se dostane do jakékoliv jiné formy. Proto mi dovolte tady načíst další pozměňovací návrh, který zavádí stejný zákaz i pro další formy nikotinových výrobků, to znamená, že budou regulovány stejně jako ostatní přípravky a zakázán prodej osobám mladším 18 let, abychom tady nemuseli opět dělat zvláštní zákon kvůli tomu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nyní je na řadě pan poslanec Fifka. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Petr Fifka: Děkuji, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, můj návrh je v systému pod sněmovním dokumentem 4214 a vztahuje se právě ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu 4203. Jeho meritem je upřesnění a jisté zpřísnění ustanovení, která se týkají již existujících látek, to znamená, nejedná se o formu nových psychoaktivních látek, a to tak - a teď to bude hodně technicistní:

V části desáté, čl. 11, za dosavadní bod se vkládá nový bod Y.1, který zní, i v platném znění, že "se zakazuje prodávat, podávat, jakož i bezplatně přenechat nebo přenechat formou protiplnění tabákové výrobky, bylinné výrobky určené ke kouření, elektronické cigarety a nikotinové sáčky bez obsahu tabáku osobě mladší 18 let, zakazuje se prodávat nebo podávat, jakož i bezúplatně přenechat nebo přenechat jako formu protiplnění kuřácké pomůcky a pomůcky sloužící k aplikaci nebo využívání elektronických cigaret, nikotinových sáčků bez obsahu tabáku a výrobků obsahujících nikotin osobě mladší 18 let".

Tento pozměňovací návrh do jisté míry reaguje na alarmující stav, kdy se děti a mládež stále snižujícího věku setkávají nebo mají první kontakt s návykovými látkami. Je potřeba na tuto situaci nahlížet jako (na) nechtěnou, protože buduje takzvaný aktivační práh závislosti. Jeho pokračováním tedy bude s vysokou pravděpodobností systematické užívání těchto látek i v dalším věku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP