(17.30 hodin)
Poslanec Karel Rais: Tady je řada věcí, s tím můžu jenom souhlasit. Já bych se tady chytil jednoho detailu, a to je víceméně vazba na praxi, co se týká vysokých škol a zaměstnavatelů, to bylo zčásti tady zmíněno, protože to si myslím, že je dost klíčová záležitost, a pak to souvisí také - kvalita v oblasti vzdělávání doktorandů, protože doktorandi jsou víceméně základ vlastně budoucího systému učitelského do nejbližších dvaceti, třiceti let. Čili to si myslím, tyhlety dvě věci: zaměstnavatelé, vazba na praxi a kvalita doktorandů. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Pan ministr má zájem o odpověď. Prosím.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Děkuju za upřesňující otázky. Zaměstnavatelé hrají v té debatě významnou roli, ať už jde o Hospodářskou komoru, nebo Svaz průmyslu, a dokonce také odbory. My mimochodem připravujeme také změny v oblasti duálního vzdělávání na sekundární úrovni a samozřejmě, při změnách akreditací budeme nepochybně spolupracovat se zaměstnavateli, kteří by zejména u těch profesních programů měli být mnohem víc vtaženi do hodnocení kvality.
Pokud jde o doktorandy, těch se dotkne především novela, která již je v legislativním procesu. My jsme konečně obdrželi oficiální znění připomínek Legislativní rady vlády a vláda se bude poměrně brzy zabývat návrhem novely, který je poměrně rozsáhlý, ale nejdůležitější roli v něm hraje právě úprava postavení doktorandů, zlepšení jejich odměňování a zároveň také přísnější podmínky pro početnost doktorandské interní populace na našich vysokých školách, což je vlastně druhá stránka té věci. Je potřeba zlepšit odměňování doktorandů, ale současně je jasné, že počet doktorandů v naší studentské populaci je, upřímně řečeno, mimořádně vysoký.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Jenom pro záznam, karta číslo 21 byla vzata zpět.
Nyní je na řadě paní poslankyně Maříková, kterou ovšem nevidím v sále, takže její interpelace propadá.
A již je připraven pan poslanec Janulík, který interpeluje pana ministra Lipavského. Prosím.
Poslanec Miloslav Janulík: Děkuji za slovo, paní předsedající. No, já jsem s podobnou nebo stejně stejnou interpelací tady před časem interpeloval pana ministra. Od té doby se neudálo skoro nic, až na ten nešťastný 7. říjen, což samozřejmě znamená obrovský zlom, myslím si, že nejenom pro Izraelce, ale pro celý svět. A teď jsem měl tu čest se zúčastnit mezinárodní konference předsedů skupin přátel - respektive spojenců, promiňte - Izraele a myslím si, že teď je, jak jsem tady hned po 7. 10. inicioval tu rezoluci, nebo byl jsem jeden z těch, co iniciovali k tomu přesunu, protože myslím si, že vhodnější čas by se těžko našel. Teď jsem se o tom přesvědčil v Jeruzalémě, že opravdu naši přátelé na tom bazírují a je to prostě pro ně poměrně jasně klíčová záležitost. Takže jenom tlumočím, a myslím si, že teď je opravdu ta nejlepší doba. Jednak je to naplnění usnesení z 10. 10., usnesení Sněmovny vyzývající vládu k přesunu. Je to dokonce historická šance, protože se shoduje koalice i opozice na plnění vůle většiny současných členů vlády, kteří v roce 2019 tuto výzvu k tomuto kroku jako tehdejší poslanci a poslankyně podepsali, včetně současného předsedy Senátu, či pro ni hlasovali, včetně současného premiéra. A ještě je důležité dodat, že pro přesun hlasovala 28. 5. 2019 také současná předsedkyně Sněmovny a současní členové vlády, co hlasovali v roce 2019, byli: Baxa, Blažek, Černochová, Fiala, Kupka, Stanjura, Langšádlová, Válek a Rakušan plus současný primátor Prahy Svoboda. Takže buď tedy jsme pokrytci, anebo najdeme v sobě trošku kuráže a bylo by vhodné, abyste konečně našli a udělali to, co udělat máte. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Pan ministr Lipavský je omluven, takže bude vám odpovězeno do 30 dnů.
Další na řadě je paní poslankyně Mádlová, která není přítomna.
Následuje paní poslankyně Oulehlová, která interpeluje... a tu také nevidím.
Takže požádám pana poslance Kettnera, který interpeluje pana ministra Beka. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo. Pane ministře, samozřejmě stále probíhají práce na úpravě rámcových vzdělávacích programů. Ta práce vyvolala spoustu takových kontroverzních okamžiků - co vypustit, co nevypustit a tak dále, neustále se to opakuje. Každopádně mám teď naprosto čerstvou novinku, kdy z okolí vlastně odborníků, kteří upravují tyto rámcové vzdělávací programy v oblasti dějepisu, do veřejného prostoru vnesli myšlenku, že vlastně není vůbec důležité znát Přemyslovce, ale že podstatně důležitější by měla být například diskuse na téma postavení LGBTQ+ komunity v minulosti. Tak za prvé, myslím si, že dějepis by měl být právě o vytvoření nějakého národního povědomí a zrovna třeba Přemyslovci stojí na počátku naší státnosti, jak ji známe. Za druhé LGBTQ+ komunita a 150 pohlaví je vlastně zcela nový konstrukt, který v historii nemá vůbec žádné opodstatnění. My bychom se mohli samozřejmě bavit o postavení sexuálních menšin s jinou sexuální orientací, což si myslím, že proč by ne, věnovat tomu jednu, dvě hodiny, ale dělat z toho takové základní téma, podstatně důležitější než Přemyslovci, mi přijde trošičku - co trošičku, hodně, hodně mimo. Samozřejmě že vím, že nemůžete mít pod kontrolou všechno, co se v této oblasti děje, takže mě by spíš jako od ministra školství zajímalo, jaký je váš osobní názor na toto směřování výuky dějepisu na našich školách. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a nyní prostor pro pana ministra. Prosím, pane ministře.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ano, revize vzdělávacích programů vyvolává ve veřejném prostoru poměrně velkou pozornost a diskusi, do které vstupuje celá řada aktérů, kteří vyjadřují své nejrůznější názory. Já jsem ještě pro jistotu zkontroloval současné znění navrhovaných výstupů z učení v oblasti dějepisu, jak jsou zatím připravovány, a nenalezl jsem tam zatím nic, co by odpovídalo těmto hlasům. To neznamená, že ty hlasy nezaznívají a že si to někdo nemyslí.
Já vlastně chci říci asi toto. Výuka dějepisu bude nepochybně jedním z témat, okolo kterých se povede nejintenzivnější veřejná diskuse, určitě mnohem vyostřenější než kolem třeba chemie nebo fyziky, a bude se do ní zapojovat celá řada aktérů mimo odbornou komunitu učitelů, didaktiků a specialistů na kurikulum. Myslím si, že je namístě, aby podoba rámcového vzdělávacího programu respektovala některé principy politické neutrality a zároveň samozřejmě hodnotově byla zakotvena kolem demokratických hodnot tohoto státu. V tuhle chvíli je tam jeden z výstupů z učení, který se týká národních tradic a významu jejich připomínání, svátků národních a podobně, takže já si myslím, že jde o to, nalézt nějakou vyváženou podobu toho dokumentu. Samozřejmě mezi rámcovým programem, školními vzdělávacími programy a potom realitou výuky v konkrétních třídách existuje obrovský prostor pro osobní interpretaci jednotlivými učiteli, to je přirozené.
Takže já se domnívám, že práce na revizi zatím probíhá korektně. Brzy bude představena první verze revidovaného vzdělávacího programu k veřejné konzultaci, která nepochybně ukáže některé směry další debaty, a věřím tomu, že už nedojde k žádným průtahům při zpracování rámcového programu, protože je potřeba, abychom přešli k jeho implementaci v našich školách.
Děkuju za tu otázku.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuju. Zeptám se, zda je zájem o doplňující otázku? Není tomu tak. Takže následuje paní poslankyně Knechtová, která má interpelaci na pana ministra Válka. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážené paní předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře zdravotnictví, jako poslanci jsme byli upozorněni, že v praxi dochází k faktické nemožnosti zajistit dostatek léků pro pacienty, a to z důvodu odmítání objednávek konkrétním lékárnám, upřednostňování v dodávkách léků jen některým lékárnám, nemožnost vůbec objednat vybrané léky u velkoobchodníků, monopolizaci na objednávky léků jen u jednoho velkoobchodníka. Dochází k oslabení postavení nezávislých provozovatelů lékáren a snižuje se možnost poskytovat v regionech kvalitní lékárenskou péči všem pacientům. Nezávislé lékárny v mnoha oblastech končí svoji činnost. ***