(11.00 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)
Stanovisko vlády jsme všichni obdrželi jako sněmovní tisk 604/1 a já prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Patrik Nacher. Dobře, pokud jste domluveni, tak pan ministr Výborný.
Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já budu velmi stručný. Chci tedy předeslat, že tento zákon předkládáme společně s dalšími poslanci, panem poslancem Nacherem - s kterým jsem o tom ještě včera také hovořil, on pak vystoupí v rozpravě - a s paní poslankyní Urbanovou a panem poslancem Michálkem. V zásadě se jedná o dotažení dluhu, který tady máme v rámci toho institutu milostivého léta, který jsme tady už vlastně ve třech různých vlnách schvalovali. Chtěl bych připomenout jenom na vysvětlenou, protože pan poslanec Nacher, můj ctěný kolega, používá termín milostivý podzim, tak jenom aby to bylo jasné - nejedná se o roční období, milostivé léto znamená rok, je to termín, který má své biblické pozadí, starozákonní, a tam tím létem se nerozumělo roční období, ale celý jeden kalendářní rok jako léto, a to tedy znamená, že by bylo dobré tento termín i nadále takto používat. Ale v zásadě je to úplně jedno, podstatné je, co je obsahem.
My jsme tímto způsobem řešili v prvních dvou vlnách problematiku soudních exekucí, kde jsme umožnili právě jednorázově splatit jistinu. Ten princip je totiž postaven na základní premise, to znamená, že dluhy se mají platit a my se bavíme o jistině jako takové. Principem milostivého léta je zaplatit jistinu do poslední koruny, do posledního haléře, a následně tím dobrodiním je odpuštění, mimořádné odpuštění v daném okamžiku nebo v daném rozhodném období toho narostlého příslušenství v podobě různých penále, nákladů řízení a tak dále. My jsme toto realizovali v rámci soudních exekucí, v rámci dluhů u sociálního pojištění, což tehdy předkládalo Ministerstvo práce a sociálních věcí a mělo to velký úspěch, stejně tak jako u daňových nedoplatků v případě Finanční správy. Vypadli nám z toho ještě částečně právě dlužníci u zdravotních pojišťoven, a tím tento dluh naplňujeme, proto zde předkládáme zákon o mimořádném odpuštění penále z pojistného na veřejné zdravotní pojištění.
Jenom velmi stručně. Jde skutečně o stejný princip a týká se to tedy odpuštění penále a exekučních nákladů fyzickým osobám jakožto plátcům pojistného, tedy například osobám bez zdanitelných příjmů nebo osobám samostatně výdělečně činným. Tím rozhodným obdobím bude období od 1. července do 30. listopadu tohoto roku. Zákon byl připravován v úzké spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví - pana ministra tady vidím, tak bych mu chtěl poděkovat tímto - stejně tak jako se zástupci Všeobecné zdravotní pojišťovny. Nakonec předseda správní rady je zpravodajem tohoto zákona, takže k tomu také určitě vystoupí.
A jenom na vysvětlenou, protože tady došlo k jisté disproporci nebo ke střetu dvou veřejných zájmů, řekněme, protože na rozdíl od úpravy v oblasti sociálního zabezpečení se tento návrh vztahuje výhradně na penále, které je k rozhodnému dni předmětem daňové exekuce. Tím se poněkud zúží samozřejmě ten dosah nebo zásah těch, ke kterým tento mimořádný nástroj směřuje, ale je to dané tím, že - a tady jsme dlouho tu debatu vedli s panem ministrem - že zdravotní pojišťovny naplňují takzvaný Fond prevence zdravotních pojišťoven, a tento fond je financován právě z aktivit v oblasti - nebo ten je naplňován právě příjmem z tohoto penále, proto je to takto omezeno. Říkám to s plným vědomím. Prostě na širším rozsahu návrhu zákona nebyla shoda právě s ohledem na to, že by byl ohrožen tento Fond prevence zdravotních pojišťoven, odkud se potom financují aktivity v oblasti předcházení onemocnění a podobně, financují se tam také příspěvky pojištěncům na různé podobné aktivity. To jsme ohrozit nechtěli, proto jsme tady hledali složitě toto řešení. A já chci zdůraznit, že pro ty fyzické osoby, kterým bylo penále již vyměřeno a není ještě postihnuté daňovou exekucí, to znamená, aby z tohoto návrhu vypadly, jakkoliv rozumím, že ta situace se může zdát i být nespravedlivá - říkám, důvodem je naplňování toho Fondu prevence - tak se tady otevírá možnost požádat podle § 53a zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, o využití institutu takzvaného odstranění tvrdosti. A já bych tady chtěl apelovat i na ředitele pojišťoven i ředitele VZP, aby v tomto případě u fyzických osob, které o toto požádají, tento institut odstranění tvrdosti skutečně byl využit, a to pokud možno ve sto procentech, protože u těch fyzických osob, tam, kde skutečně nedochází k zneužití té situace, nedochází ke zneužití zákona a dobrodiní zákonodárce, si myslím, že by bylo namístě, aby toto bylo zohledněno, i právě u těch, kde ještě nedošlo k postižení daňovou exekucí.
Děkuji za pozornost. Prosím také o podporu zákona v prvním čtení, abychom to dokázali rychle posunout do Senátu a aby účinnost, která je navržena od 1. 7. 2023 (2024?), skutečně mohla být realizována. Děkuju pěkně.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím pana zpravodaje Toma Philippa.
Poslanec Tom Philipp: Dobrý den, dámy a pánové. Pan ministr už skoro všechno řekl. Jenom tedy připomenu, že předkladatelé jsou Patrik Nacher, Marek Výborný, Barbora Urbanová, Jakub Michálek, předloženo bylo 20. prosince 2023 a navrhovatelé navrhli jednání návrhu zákona tak, aby Sněmovna s ním mohla vyslovit souhlas již v prvním čtení, tedy podle § 90, jak říkal pan ministr.
Vláda dala k tomuto návrhu 22. ledna 2024 souhlasné stanovisko, a jak už říkal pan ministr, mimořádný zánik neuhrazeného penále a exekučních nákladů je podmíněn několika body. Především tedy je to bod 1 nebo bod 1a: fyzická osobě písemně požádá příslušnou zdravotní pojišťovnu v období - předpokládáme od 1. července, kdy by měla být účinnost toho zákona, do 30. listopadu 2024 - o odpuštění. Uhradí úplně dlužné pojistné anebo podle těch paragrafů, které jsou potom dál, má uhrazen splátkový kalendář a tím vlastně zaniknou ty exekuční náklady a penále.
To je asi všechno z hlediska praxe Všeobecné zdravotní pojišťovny a ostatních pojišťoven. Jak říkal pan ministr, pokud si klient požádá o změkčení tvrdosti zákona, tak jsou komise, které posuzují jeho návrh nebo jeho žádost, a většinou je vyhověno z padesáti, šedesáti a více procent, podle toho, do jaké kategorie a jak odůvodní ten důvod, proč vlastně nehradil to pojistné. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, a tímto tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Patrik Nacher.
Využiji času a přečtu omluvy. Pan poslanec Bureš po celý jednací den z pracovních důvodů, pan poslanec Hájek Martin bere zpět svou omluvu z pracovních důvodů, kterou měl původně na celý jednací den, a pan ministr Dvořák od 11.20 z pracovních důvodů.
Máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, pane místopředsedo. Doufám, že už dneska tedy naposled tady, ale tohleto je taková moje srdeční záležitost, já jsem rád, že to tady je předloženo, a pokusím se vám vysvětlit, možná trochu šířeji, jak historii toto tématu, tak ale i nějaký politický rozměr, a to proto, abych na tomhletom ilustroval, že tady ta spolupráce funguje, jo - ať je to dneska také o něčem pozitivním, kolegyně, kolegové. Tady ta spolupráce funguje a pokračuje a byla nastartovaná už v minulém volebním období, kdy jsme řešili exekuce, insolvence společně, koalice-opozice, a ono se to vlastně promítlo i do tohoto volebního období. Za mě by to takhle mělo vypadat. ***