(10.00 hodin)
(pokračuje Helena Válková)
Pak tedy v tom § 25, a to bude asi moje poslední poznámka, takže když bude chviličku ještě, tak pět minut klid, skončím svůj projev. Je to § 25 Náležitosti a kontrola petice na podporu kandidatury. Pokud si těch pět ustanovení přečtete, je z nich zřejmé, že se snažil předkladatel postihnout relativně dobře všechny náležitosti elektronické petice a zajistit i jejich kontrolu. Mně tam možná trošku ještě chybí v odst. 4, já ho přečtu, text: "Činí-li celkový počet úplných záznamů zjištěných podle odst. 3 alespoň 50 000, kontroluje ministerstvo správnost údajů o petentech na listinné petici a současně ověřuje, zda jsou kontrolovaní petenti občany oprávněnými volit prezidenta republiky a zda jsou na petici na podporu kandidatury téhož kandidáta uvedeni pouze jednou. Je-li zjištěn vícečetný výskyt téhož petenta na petici na podporu kandidatury téhož kandidáta, započítává se logicky pouze jednou." To jsme si už řekli, že je to tam v nějakém jiném ustanovení zakotveno, v tom odst. 4. "Zjistí-li Ministerstvo vnitra správnost údajů takového počtu občanů oprávněných volit prezidenta republiky, který v součtu s počtem petentů zaznamenaných na elektronické petici činí alespoň 50 000, je podmínka podpory kandidatury kandidáta navrženého navrhujícím občanem podle § 21 odst. 1 splněna." Já si myslím, že kontrola tímto způsobem by měla být promítnuta i do odstavců, které předcházejí, kde to tak výslovné není, a právě vzhledem k tomu, že tam do toho vstupuje i možnost elektronické petice, a vezměte si, že to ministerstvo bude potom sčítat, tu listinnou a elektronickou petici, aby tam bylo aspoň 50 000 podpisů, tak já vím, že to není elegantní legislativní řešení. Já bych tam tu kontrolu ještě zakomponovala i do dalších ustanovení. To je přesně to, co si myslím, že ještě to není proti obsahu ani účelu té úpravy, to je jenom proto, aby když už ji takto činíme jednoznačnou, transparentní a odbřemeňujeme správní soudy od sporů, které vznikaly tím, že právní úprava nebyla dokonalá, tak bych se ještě zamyslela i tady nad tím. Asi se spojíme ještě s legislativou Ministerstva vnitra a necháme si to vysvětlit, protože je pravda, že tento tisk, který je co do svého rozsahu relativně stručný, co do svého obsahu, bude ovlivňovat miliony voličů, kteří budou buď na nás nadávat jako na poslance, anebo nám budou - tleskat asi ne - anebo budou říkat: Konečně už je to jasné, můžeme jít do voleb, je to dostatečně ošetřené, věříme výsledkům, nebudeme je zpochybňovat - viz americké volby. To je nevhodný příměr, ale já, když to vidím a sleduji, tak si říkám, díkybohu za to, že jsem v České republice a máme tady takovéhle zákony, které pochybnosti umožní jenom v minimální míře. v závorce zatím.
Moje krátké, stručné vystoupení - protože jakmile jde o volby, tak už jsme se v minulosti i ve světle některých nálezů Ústavního soudu přesvědčili, že ostražitost je velmi namístě a že to nemusí být hodinové projevy, ale upozornění na to, že máme stejný zájem jako vy, vládní poslanci a vláda, aby naši občané měli důvěru ve způsob volby, a hlavně potom v její výsledky - tak skončím svoje vystoupení konstatováním, že vládní návrh není vůbec špatně zpracovaný, že asi cíl bude dosažen a že chyby nebo nedostatky, respektive mezery, které tam ještě vidím, se dají v rámci druhého čtení odstranit.
A připojuji úplně na závěr takovou prosbičku, že by bylo dobré, kdybychom věděli, jaké máte priority, včas, a pak by možná i to moje vystoupení - protože já nevystupuji tak, že bych nemluvila o ničem - mohlo být i třeba stručnější, ale více připravené, anebo naopak rozsáhlejší už s nějakým návrhem na doplnění. Ale já si to nechám do druhého čtení.
Já si myslím, že když jsme se shodli na redefinici znásilnění - je to příměr, který záměrně volím napříč politickým spektrem - tak nás nemusíte podezřívat, a tady to dokážeme oproti korespondenční volbě, která opravdu není dobře zpracovaná, tak ten návrh, tady můžeme vám rádi pomoci a může ten výsledek potom odpovídat tomu očekávání, předpokládám i našich voličů bez ohledu na to, jestli jde o koalici, nebo opozici. Děkuji za pozornost, děkuji pěkně.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Mám přihlášené vlastně písemně neboli elektronicky s faktickými poznámkami poslance Janu Mračkovou Vildumetzovou, paní poslankyni Lucii Potůčkovou, a chce-li se pan poslance Foldyna přihlásit, učiní tak.
Ještě načtu, že s náhradní kartou číslo 27 bude hlasovat pan poslanec Julius Špičák.
A nyní prosím, vaše dvě minuty, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Já bych pouze z tohoto místa chtěla avizovat, že jsem měla nějaký dotaz, tak bych chtěla požádat zastupujícího pana ministra pana Martina Dvořáka, zda by na ty dotazy nebo na ten dotaz, který jsem tady vznesla, mohl reagovat. A zároveň bych chtěla i reagovat na jeho vystoupení, kdy já bych od vás, pane ministře pro evropské záležitosti, očekávala, že sem přijdete a že nějakým způsobem řeknete: Ano, já to tady uvádím za pana ministra vnitra. Ale pokud vy sem přijdete a svým arogantním způsobem tady řeknete: No a co, vždyť pan ministr vnitra v tuto chvíli projednává zákon o zbraních v Senátu, ve výboru, a ona to vůbec, pane ministře, není pravda, protože dneska jednání Senátu začíná v 10 hodin a zákon o střelivu a zbraních je 8. a 9. bod jednání, to znamená, že se to podle mého názoru dostane na řadu až někdy bůhvíkdy. Takže vy jste si tady zařadili bod zákon o volbě prezidenta v 9 hodin, a ještě sem přijdete k mikrofonu a říkáte tady věci arogantně, a ještě nepravdivě. Děkuji. (Potlesk z řad ANO.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. S další faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Lucie Potůčková, poté se připraví pan poslanec Jaroslav Foldyna. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Lucie Potůčková: Děkuji. Já velmi stručně budu reagovat na paní kolegyni Válkovou, prostřednictvím paní předsedající. Já bych velmi ráda uklidnila její obavy, co se týče úpravy trestního zákona, my jsme o tom spolu mluvily. Už při přípravě korespondenční volby jsem zjistila, že opravdu § 351 neobsahuje tu úpravu týkající se prezidentské volby, to je maření průběhu voleb.
Otázka spojená s eurovolbami, ta je sporná, protože jste si určitě všimla, že tam jsou volby do zákonodárného sboru, což jistě i eurovolby naplňují, takže budeme se bavit především o prezidentské volbě. O této úpravě je informováno jak Ministerstvo vnitra, tak Ministerstvo spravedlnosti a ten pozměňovací návrh se bude zpracovávat, takže tady si myslím, že budeme naprosto ve shodě.
Co se týče druhé věci, vy jste, paní kolegyně, prostřednictvím paní předsedající, zmínila několikrát sousloví, jednou nebo dvakrát, "elektronická volba" v souvislosti teď s návrhem zákona o prezidentské volbě, respektive jeho novelou - tak tady bych byla velmi opatrná. Nejedná se přece o žádnou elektronickou volbu, pokud jdeme do nějakého digitálního zpracování, je to opravdu jenom forma e-petic, která je již známá, my ji zavádíme v souvislosti se zákonem o správě voleb, takže žádná elektronická volba, je to zcela standardní, běžná volba. Elektronicky budou pouze petenti vyjadřovat svůj souhlas s kandidaturou daného kandidáta. To bych jenom chtěla uvést na pravou míru. ***