(9.30 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)
Já nevím, jestli se to stalo vám tady před posledními volbami, ale já jsem skutečně byl například osloven tady před dveřmi Sněmovní 1 nějakým člověkem, kterého jsem v životě neviděl a který mi říkal: Prosím vás, nepodepsal byste mi kandidaturu na prezidenta? A nerad bych se opravdu dožil situace, kdy bychom tady měli třeba sto kandidátů, protože by neexistoval žádný limit. Já tedy možná netradičně jako opoziční poslanec spíše podporuji tuto část návrhu, se kterou vás seznamuji.
Další změna je, že v případě že by poslanec nebo senátor byl v okamžiku uplynutí lhůty pro podání kandidátní listiny členem více skupin navrhujících poslanců, senátorů, nastane právní fikce, že není součástí žádné skupiny navrhujících poslanců. Nebude se zkoumat, který podpis byl učiněn dříve, ale zkrátka k těmto podpisům nebude přihlíženo vůbec.
Další oblastí, které se změny týkají, je sběr podpisů na petici na podporu kandidatury takzvaných občanských kandidátů na prezidenta republiky a proces kontroly petic. Ministerstvo vnitra umožní k založení petice a sběru podpisů pod ni využít nástroj pro sestavování elektronických petic, který bude součástí informačního systému správy voleb, ukotveného v zákoně o správě voleb, a bude fungovat na podobném principu jako již existující ePetice na Portálu veřejné správy pro sběr podpisů na petice podle petičního zákona. Ponechává se i možnost sběru podpisů na podporu kandidatury na listinné petici, samozřejmě, která obsahuje podpisy úředně neověřené. Stávající soubor údajů o petentovi bude jak na elektronické, tak na listinné petici zúžen, nadále se nebude uvádět adresa - místo trvalého pobytu. Minimální požadovaný počet podpisů na petici zůstane zachován na úrovni 50 000 podpisů, to znamená, není z tohoto důvodu nutné měnit Ústavu ČR. Kontrola záznamů na listinné petici bude pokračovat jen do okamžiku, kdy se v součtu s elektronickou peticí dosáhne počtu 50 000 započitatelných petentů, není-li již tento počet naplněn v rámci elektronické petice samotné. Zajištěna je kontrola duplicit v listinné petici i oproti systému elektronické petice. Kontrola duplicit v elektronické petici se děje automaticky již při samotném sběru podpisů.
Kromě samotného ověřování petičních archů Nejvyšší správní soud řešil také případ kandidátky Denisy Rohanové, kde vyložil, že kandidátní listinu lze podat nejdříve po vyhlášení voleb. Tuto záležitost však není třeba řešit v rámci předkládaného návrhu zákona, neboť obecná úprava je již obsažena v § 31 odst. 1 zákona o správě voleb, podle kterého bude možné kandidátní listinu podat v období od 80 do 66 dnů přede dnem voleb. Tolik z důvodové zprávy.
Jen abyste si uvědomili, ďábel se skrývá v detailu - my jako opoziční strany se budeme samozřejmě soustředit možná spíše na tuto část, kde vlastně elektronická podoba je nyní preferovaná před tou listinnou. Zjednoduší se sběr podpisů. Dá se říct, že se tak ulehčí a zjednoduší postavení občanských kandidátů. Takže na jednu stranu je tady určitá restrikce kandidátů politických, kdy každý poslanec může podepsat jenom jednoho kandidáta, na druhou stranu se tady ulehčuje sběr podpisů pro občanské kandidáty, chtělo by se mi říct, že je to až trochu trend, že přibývá občanských kandidátů oproti těm politickým, a je to na širší debatu, zda skutečně se prezident emancipuje v rámci svého postavení a v rámci našeho parlamentního systému ještě o trošku více, než se původně předkládalo, a vlastně se tak odděluje už od parlamentu zase o kousek víc, protože se dá předpokládat, že přibude občanských kandidátů a naopak těch politických bude už jenom nějaký limitovaný počet.
To je z mé strany jako zpravodaje pro tuto chvíli vše. Jsem případně nachystán na právní debatu v této věci. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně za přednesení obou úvodních slov a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášenou paní poslankyni Helenu Válkovou, ale konstatuji, že faktická má být v reakci na rozpravu, takže až posléze.
Ještě načtu došlé omluvy. Omlouvá se pan poslanec Josef Bernard do 9.30 hodin z pracovních důvodů, paní poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová od 9.40 hodin do 12 hodin z pracovních důvodů a pan ministr Martin Kupka do 10 hodin z pracovních důvodů.
Prosím paní poslankyni Helenu Válkovou o přednesení jejího příspěvku v rozpravě. (K pultíku přichází poslankyně Mračková Vildumetzová.)
Takže to bude standardní příspěvek k rozpravě? Rozumím. Samozřejmě, taková dohoda je možná, a poprosím paní poslankyni Mračkovou Vildumetzovou, nechť vystoupí. Prosím.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně, kolegové, kolegyně. I já bych se ráda vyjádřila k tomuto návrhu zákona k volbě prezidenta republiky. Velmi mě tedy překvapilo v úvodu, že ten sněmovní tisk tady dnes předkládá nebo nás o něm informuje pan ministr pro evropské záležitosti, pan Martin Dvořák, který tedy řekl, že zastupuje pana ministra vnitra Víta Rakušana z důvodu toho, že dneska předkládá nějaký zákon v Senátu. Já nevím, jestli jsem dobře poslouchala, ale když jste, paní předsedající, četla omluvy, pan Vít Rakušan je omluven od 11 hodin, takže předpokládám, že pokud, když se tady předkládá zákon Ministerstva vnitra, zákon o volbě prezidenta, tak by tady ministr vnitra Vít Rakušan měl být přítomen a měl by tady tento zákon obhajovat on, popřípadě odpovídat na případné dotazy, které tady můžou poslanci mít. Zároveň by určitě pan ministr pro evropské záležitosti, pokud je tady jako předkladatel za ministra vnitra, tak by měl určitě sedět na místě k tomu určeném, které je určeno vždy pro toho, kdo zákon předkládá.
Z druhé strany musím říct, že jsem určitě ráda, že zákon o volbě prezidenta tady je, protože většina věcí, když volba prezidenta probíhala, tak právě ohledně toho, kolik kandidátů může poslanec, senátor podpořit, bylo to velmi nejasné, dávala se k tomu různá stanoviska, protože byly případy, že některý poslanec a senátor podpořil více kandidátů. Tím, že dojde k této změně zákona, bude v tu chvíli jasné, že poslanec a senátor může podpořit pouze jednoho kandidáta. Zároveň to, že kandidát, který sbírá podpisy, musí nasbírat 50 000 podpisů, tak to může dělat buď v listinné podobě, což bylo možné pouze doteď, teď to bude možné ještě v elektronické podobě. Jak tady řekl Radek Vondráček, že ta elektronická by měla být svým způsobem nadřazená, tak si myslím, že je také nutné, a předpokládám, že pan Dvořák v zastoupení mi odpoví na to, jakým způsobem bude Ministerstvo vnitra se snažit zabezpečit tu elektronickou formu, aby popřípadě nedošlo k nějakému zneužití, popřípadě jakým způsobem se zabezpečí bezpečnostně právě to shromažďování podpisů elektronickou formou. ***