(11.10 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)
Stále musíme říkat, že se tady bavíme o zvlášť nebezpečných látkách. Když se podíváte do vodního zákona a podíváte se, co je všechno zvlášť nebezpečné, zvlášť nebezpečnou látkou, samozřejmě že ministerstvo mi tam oponovalo tím, že se bavíme o kontinuálním měření, kde budeme sledovat pH, vodivost a takovéto věci. Ale s tím já absolutně problém nemám. Ale když se podíváte na ty zvlášť nebezpečné látky, tak tam máte, maximálně existují v současné době na trhu kontinuální měření ropných látek, ale ty ostatní prostě bohužel se musí dělat laboratorně. A právě jak jsem tam neustále zmiňovala, a říkala jsem to i zde na plénu, to jsou takzvané slévané vzorky, které jsou čtyřiadvacetihodinové, to znamená, že máte automat, který vám ten vzorek po hodině vždycky pikuje určitým množstvím do toho automatu a pak se samozřejmě z toho slévaného vzorku udělá ten rozbor, který vy máte jednoznačně daný v tom vašem vodoprávním rozhodnutí, kde je jednoznačně řečeno, jakou máte výrobu, s jakými látkami nakládáte a co eventuálně by se v odpadní vodě mohlo vyskytovat. A proto vy tam máte ty NEKy, které musíte splňovat, což vlastně kontinuální měření na tyto látky neexistuje. Neexistuje! Ano, bude zase tady vystupovat pan ministr životního prostředí a bude vám tady říkat, že jim jde o vodivost, o pH. Ale to přece není to gros, o co nám jde, ne? Jestliže chceme ty látky, tak bychom se měli zaměřit na kontinuální měření. A pane ministře, atomák kontinuální prostě není. Není! Určitě možná vystoupí můj ctěný kolega Fridrich, prostřednictvím paní předsedající, který se tomu věnoval, nechal si taky udělat přednášku ohledně toho, jakým způsobem ty atomáky fungují a jak je musíte přeinstalovávat, když chcete měřit jiné polutanty, než které tam máte, takže opravdu to není žádná sranda. To se bavíme pouze o těch měřácích nebo o těch kontinuálních měřidlech.
Potom se budeme bavit kromě těch kontinuálních měřidel, že ta kontinuální měřidla, pokud by existovala, tak by musela být v nějakém prostředí, to znamená, že byste museli udělat nějakou stavbu, do které byste ta kontinuální měřidla dali. A jelikož se zase bavíme, že spousta těchto čistíren je třeba v aktivních povodňových zónách nebo v záplavových územích, tak zase byste museli splňovat ty hrozné podmínky, které třeba vyplývají jak z vodního zákona, ze stavebního zákona a tak dále a tak dále. Takže proto jsem řekla, že já kdybych mohla - kdybych mohla a kdybych věděla, že tato ctěná Poslanecká sněmovna pro to zvedne ruku, tak tento paragraf bych vyškrtla, udělala bych přečíslování, protože tento paragraf je zcela nesmyslný. Nesmyslný, jo? Vy jste se zaměřili pouze na určitý sektor.
Rozumím tomu, že tady proběhla Bečva, diskuse, která tady byla v minulém volebním období, vznikla tady vyšetřovací komise k živému spisu - paradox, k živému spisu, a ta vyšetřovací komise něco řekla. Na základě toho jsme my, když jsem ještě byla na Ministerstvu životního prostředí, zasedli a začali jsme dělat novelu vodního zákona, která kopírovala to, kdyby náhodou k takovýmto situacím došlo, aby nenastala ta situace, že by najednou levá ruka nevěděla, co má dělat pravá, aby to opravdu jednoznačně tam v zákoně bylo definováno a řečeno, a nestalo se to, že by někde někdo postupoval jinak, než by měl, jo? To, co tam potom přistálo nového, to bylo asi zřejmě na nějaké politické zadání, tak je velice smutné, protože říkám, já jsem tady a budu tady vždycky vystupovat věcně, mě zajímá meritum věci.
Takže za mě bych ten § 38 vyškrtla a udělala bych přečíslování. S tím ostatním já nemám problém, tedy kromě toho, co tady teď bylo načteno ve druhém čtení, které už dávno předtím neprošlo výborem životního prostředí, to znamená ty aktivní povodňové zóny a tak dále. K tomu už jsme tady vystupovali, k tomu jsme si řekli. Myslím, že diskuse znovu proběhne na výboru životního prostředí, jelikož je garančním výborem.
Ale když se tedy vrátím k tomu, proč jsem se snažila, nebo snažila jsem se pochopit smysl toho, proč tam ten § 38 vůbec spatřil světlo světa, tak když už byste chtěli být spravedliví, tak byste se museli zaměřit na městské komunální čistírny. Jak už jsem tady řekla ve faktické poznámce, městské komunální čistírny, když se podíváte do jejich vodoprávních rozhodnutí, ať jsou to velká města, Brno, Ostrava a tak dále, tak vlastně polutanty, které oni sledují, tam právě tyto látky se neobjevují. A to není - teď třeba zamířím na pana Krále, prostřednictvím paní předsedající: já jsem tady nedávala žádný návod, jakým způsobem máte porušovat zákon. Já jsem pouze říkala, že pokud se něco stane, nebo nějaké havárie se stávaly, tak většinou byly večer havárie, v pozdních hodinách, kdy se třeba něco dostalo do vodoteče nebo když se něco dostalo do ovzduší. To není to, že bych tady někoho naváděla k tomu, aby tyto trestné činy dělal.
Takže když se zaměříte na ty velké městské čistírny, ty opravdu mají těchto pět polutantů nebo šest polutantů a zbytek se nesleduje, jo? Takže pokud byste chtěli být spravedliví, tak byste logicky měli tyto městské čistírny zatížit stejným problémem, jako chcete zatížit nejenom ten průmysl, ale i ostatní, což neděláte. Takže zase vlastně jdete na komára s nějakým velkým dělem, ale meritum věci vám trošku uniká, jo?
Takže já, pokud budu moct, tady naši ctěnou Poslaneckou sněmovnu poprosím, aby se přiklonila opět k pozměňovacímu návrhu, který podala zde paní poslankyně Fialová, k pozměňovacímu návrhu, který zde podal pan David Šimek, prostřednictvím paní předsedající, aby ta výjimka - aby to bylo systémové - aby ta výjimka platila pro všechny, kdo mají povolení IPPC, a nemůžete proti tomu říct vůbec nic.
Já jsem tedy tady měla taky připraveno, že bych vám tady dala malý exkurz, jakým způsobem se získává povolení IPPC a co je v tom zákoně vůbec obsaženo, ale jelikož už to zde bylo řečeno, tak vám to tady opakovat nebudu, protože věřím, že jste vysoce inteligentní, že si otevřete webové stránky a podíváte se na webovou stránku Ministerstva životního prostředí, kde je to krásně popsáno, co všechno tyto podniky nebo respektive tyto subjekty musí splňovat, aby vůbec toto povolení IPPC získaly. Jenom to doplním: když probíhá proces povolení IPPC, který samozřejmě probíhá ještě dřív, než je třeba postaveno, anebo potom v průběhu, když je postaveno, tak kromě toho, že tam jsou všechny dotčené orgány, tak jsou tam -je to veřejný proces - jsou tam i neziskové organizace, které samozřejmě do toho mají právo zasáhnout. Jsou tam samozřejmě odvolací procesy, kdy může jedna nebo druhá strana se odvolat vůči tomu, když bylo vydáno povolení IPPC, protože nesouhlasí třeba s limity, které tam byly, a tak dále a tak dále.
Myslím si, že jsem to shrnula. Doufám, že... (Dívá se na tabuli.) Vidím, že tam je nula přihlášeno. Já jsem to věděla. Jakmile se přihlásím do rozpravy a čekám nějakou zpětnou vazbu a chci diskutovat, tak si tady řeknu svoje a nikdo už nereaguje. Takže se vrátím zpátky k faktickým poznámkám a budu vás tady střílet s nimi. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Možná vás překvapím, s přednostním právem se přihlásil pan ministr Hladík, který má nyní slovo. Prosím, pane ministře.
Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážené paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, jenom krátce zkusím ještě v rámci diskuse to jenom fakticky shrnout.
Co se týká aktivních záplavových zón, my vedeme tu debatu, velmi detailní debatu především s kolegy z povodí, s Hasičským záchranným sborem a já tam vnímám opravdu velmi citlivě obě dvě ty polohy tak, aby to nebylo blokační, ale zároveň aby to zajišťovalo bezpečnost. Tak to jenom k tomu.
Potom k té debatě. Musíme si uvědomit, že IPPC je opravdu velmi tvrdé získat a je to tak správně, ale říká to o nějakém faktickém stavu a o nějakém stavu toho zařízení a toho provozu, a vlastně nedokáže vyřešit dva problémy, a to je havárii a nějaké záměrné nelegální chování. Proto to kontinuální sledování. A tady i v důvodové zprávě toho normativu je napsáno: v současnosti není dostatečně monitorováno vypouštění zvláště nebezpečných závadných látek, prioritně nebezpečných látek nebo nebezpečných závažných látek podle přílohy číslo 1 části 2 bodu 1, sloučeniny vyjmenovaných metaloidů a kovů, konec závorky, a 2, kyanidu, do vod povrchových. Tak jenom jsem chtěl toto uvést.
Samozřejmě u městských čistíren je to obdobné. Pokud na ně je napojen nějaký průmyslový areál, potom zatíženy budou. Pokud čistí jenom městské odpadní vody, pak je logické, že zatíženy nebudou. Děkuju. ***