(15.40 hodin)
(pokračuje Roman Kubíček)
Je ovlivnění našeho života tím, co s námi nežije, opravdu to, co chceme? Ve volbách do územních samospráv volí občané v obcích, krajích a jejich výsledek voleb se jich bezprostředně týká. Nejinak je tomu ve volbách sněmovních či senátních. Jak bude volit ten, jehož hlas dopadne do vybraného volebního okrsku, k němuž nemá žádný vztah? To nebude srdcem a rozumem, to bude pouze podle politického marketingu a politické propagandy. Možná že malá účast ve volbách v zahraničí je důsledkem toho, že si hodně Čechů žijících v zahraničí právě tohle uvědomuje a nechce po desítkách let strávených venku mnohdy s druhým občanstvím zasahovat do života lidí kdesi v České republice. Několik takových příkladů znám, jednoho Čechoameričana, který se na stáří přestěhoval do České republiky a začal volit až teprve v době, kdy se vrátil sem na toto území, a do té doby říkal, že se necítí býti oprávněn ovlivňovat životy lidí zde.
Já jsem velmi zvědavý, jakým způsobem naplníme tu preferenci tajné volby. Doma v České republice jsou volby nejenom tajné, ale i přímé, tedy bez zprostředkovatelů. Volba se provádí vhozením obálky s hlasovacím lístkem do urny. Z webu Ministerstva vnitra cituji: "Volič hlasuje tak, že úřední obálku se zvoleným hlasovacím lístkem vhodí do volební urny, osobně nemůže za něj vhodit člen volební komise." Při korespondenční volbě volič okamžitým odesláním na zastupitelský úřad ztrácí jakoukoliv kontrolu nad tím, jak bude s jeho hlasem naloženo. Někdo si odškrtne ze seznamu, no a co bude dál? Volič už neví, zda se jeho hlas ocitl v urně, a zakládá to další možnost na zpochybnění voleb, protahování procesu vyhodnocení výsledků a nabourává to dosud vysokou důvěru v regulérnost voleb.
Je velmi zajímavé, že vlastně ta novela vznikla poslaneckým návrhem, já už jsem to tady včera ve své poznámce zmiňoval, a že skutečně nebyl využit klasický legislativní proces, který by na spoustu otázek poskytl odpovědi ještě předtím, než by tato novela byla předložena na plénum Poslanecké sněmovny, a my jsme si mnoho otázek mohli ušetřit. Děkuji za vaši pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času zároveň. A poprosím pana poslance Kuklu. Než dorazí, načtu omluvy. Paní poslankyně Fischerová Romana se od 15 do 21 hodin omlouvá z pracovních důvodů, pan poslanec Navrátil od 15 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Hayato Okamura od 18 do 20 hodin z pracovních důvodů. Z členů vlády se omlouvá pan ministr Pavel Blažek celý jednací den z pracovních důvodů a pan ministr Lipavský od 11.45 hodin ze zdravotních důvodů.
Pane poslanče, prosím, vašich prvních deset minut, jestli se nemýlím.
Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, já jsem si připravil svoje vystoupení ke korespondenční volbě a má pět takových částí. Ta první část je úvod, já tady zhodnotím některé faktické poznámky, které jsem zde vznášel, a také to, jak se k nám pětikoalice zachovala. Za druhé chci říct právě ty zkušenosti ze zahraničí, které máme a jsou dostupné v tisku ke korespondenční volbě. Třetí můj bod se bude věnovat, co na to říkají právníci, politologové, politici. Čtvrtý bod mého vystoupení bude směřovat argumenty v neprospěch právě, proč ne korespondenční volbě. A za páté bude závěr.
K tomu úvodu chci říct, já jsem tady několikrát vystoupil ve faktických poznámkách, no a jak to dopadlo? Když si vzpomeneme na tento týden i na minulý, no a převážně na tento týden, tak pětikoalice se nás snažila omezit, omezit nám i faktické poznámky. Takže já bych tady de facto s těmi faktickými poznámkami nemohl ani vystupovat. A konkrétně zde uvedu nepřítomného pana ministra Rakušana, který tady minulý týden v pátek zmiňoval, jak je rád, že tady vystupujeme s faktickými poznámkami, jak tady vystupujeme v obecné rozpravě, že to nezpochybňuje, že je to naše legitimní právo. Několikrát tady zaznělo, že to nezpochybňuje, že to je parlamentní demokracie, no a podívejme se, co se stalo. Stalo se to, že pětikoalice navrhla omezení na dvě vystoupení, a to i započítat faktické poznámky, což tady historicky nikdy nebylo. A pak na náš nátlak vlastně revokovala to usnesení a omezila nám řečnickou dobu na dvakrát deset minut. Takže někteří naši řečníci, kteří tady vystupovali předtím déle, tak ti druzí už jsou de facto diskriminováni, protože pokud toho má někdo na srdci víc a chce toho více říct, je třeba právník nebo je sečtelý v této problematice voleb, a konkrétně korespondenční volby, tak vystupovat nemůže. No a pravděpodobně co nastane? Dneska je ještě 52 přihlášených, tak já mám velké obavy, aby pětikoalice nepřišla s tím, že zařadí pevný bod hlasování právě ke korespondenční volbě. To by byl vrchol arogance a potlačení demokracie, že by na některé poslance, na které se tady dívám, kteří jsou přihlášení, a může to být z řad koalice i opozice, tak se na ně prostě ani nebude muset dostat a nebudou tady moci říct něco ke korespondenční volbě.
Ale ještě k tomu úvodu. Proč? Já si pořád kladu otázku, proč korespondenční volba a proč koalice to tlačí tak násilím? Přece by to měl být nějaký konsenzus jak koalice i opozice, a ne že nás tady koalice nutí prostě jednat do nočních hodin, do ranních hodin bez přestávky, včera třeba nebyla vůbec přestávka, dneska byla hodinová přestávka. A pořád si říkám proč? A samozřejmě když se podíváte na ty volební preference a na Český statistický úřad, tak to úplně jednoduše zjistíte proč. No protože tento poslanecký návrh - no a proč je to poslanecký návrh? To už tady bylo také mnohokrát řečeno. Protože by tento návrh měl problém s legislativou, kdyby byl vládní, tak si to někteří poslanci prostě protlačili a podali to jako poslanecký návrh. Já to nezpochybňuji. Ale zpochybňuji to, že je to ryze účelová záležitost a je to čistokrevný politický kalkul ze strany vládní koalice. Protože jí klesají preference a sama si je moc dobře vědoma toho, že ji čekají nedobré politické vyhlídky. No a proto tyto bytostní demokraté chtějí si pomoci, chtějí se udržet u moci, a tak přicházejí se změnou volebního systému, navzdory tomu, že mnozí ústavní právníci říkají, že to je v rozporu s ústavou.
Já jsem rád, že tady je pan ministr zahraničí, a věřím, že mi odpoví. Protože já jsem se tady pořád nedozvěděl, kolik těch zahraničních voličů je a zda to bude nějakým způsobem kontrolovatelné. Protože tady se o tom mnoho diskutovalo v rozpravě, já jsem tady bedlivě to poslouchal. Ale u nás je to jednoduché. Jdete volit a tam vás zkontroluje volební komise. A ve volební komisi jsou buď zástupci politických stran, kteří tam nominují nějaké své sympatizanty, případně své členy, případně kohokoliv si určí, a ta komise je složená. A ty volby se většinou nezpochybňují v rámci České republiky a lidé prostě věří v ten výsledek voleb. Ale de facto teď, když budeme mít korespondenční volbu, tak se může stát, že toho voliče nikdo nikdy neuvidí, ani ho třeba nikdo nikdy neviděl, v tom je ten problém. Ale na to jsem bohužel žádnou odpověď nedostal. ***