(15.30 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)
A na závěr jsem ještě chtěl reagovat na paní poslankyni Ožanovou, když mluvila o těch nákladech. V důvodové zprávě někde se psalo, že za volby na těch zastupitelstvích se teď dá nějakých dva a půl milionu. Náklady na korespondenční volbu jsou tam vyčísleny, tuším, pět. Někde se tam objevovala... (Předsedající: Čas, pane kolego.) Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Já bych chtěl jenom poprosit, a říkám to pozitivně, říkám to v klidu, byla velká debata na grémiu o podobě faktických poznámek, které mají reagovat na předešlého řečníka, na tu diskusi. Zvažte prosím, co patří do nějakého projevu v obecné rozpravě, co patří do faktické poznámky. Protože přihlásit se čtyřmi faktickými poznámkami k jednomu řečníkovi, jako to teď udělal kolega, nepovažuju za úplně dodržení toho, co faktické poznámky mají naplňovat. Říkám to pozitivně. Bavili jsme se o tom dlouho na grémiu, abychom nějakým způsobem ty faktické začali skutečně využívat podle toho, jak byly zamýšleny.
Nyní vystoupí s faktickou poznámkou paní kolegyně Maříková. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych ještě chtěla reagovat na paní poslankyni Potůčkovou, prostřednictvím vás. Vy jste tady ten zákon obhajovala, já doufám, že mi odpovíte na tu moji otázku. Vy jste právnička. Mě by zajímalo, jestli byste svému klientovi doporučila, aby podepsal smlouvu, takový jakýsi bianko šek, kdyby nevěděl, jaká pravidla pro něj platí. Protože my z toho zákona také nevíme pro jaké územní obvody, popřípadě části územních obvodů to bude platit. Vy byste svému klientovi doporučila podepsat takovou smlouvu? Mě by to skutečně zajímalo, protože pak by mně takového člověka bylo nesmírně líto. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji pěkné odpoledne. Vystřídali jsme se v řízení schůze. Mám zde ještě jednu faktickou poznámku a s tou vystoupí pan poslanec Aleš Dufek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Aleš Dufek: Já jsem měl tedy moc pěknou faktickou poznámku k poznámce svého kolegy z ústavně-právního výboru, prostřednictvím pana předsedajícího, pana Kohoutka, nicméně už nechci, aby moje faktická poznámka vyvolala další faktické poznámky, takže si ji odpustím.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Tím jsme vyčerpali všechny faktické poznámky a jako další vystoupí s přednostním právem pan ministr Vít Rakušan a jako další je přihlášen s přednostním právem pan předseda Radim Fiala. Prosím, pane místopředsedo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji vám, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, já se budu pokoušet opravdu jenom věcně reagovat na výroky, které tady zazněly a kde jsem se pokoušel si dělat pilně poznámky po celou dobu. Jenom na začátek si dovolím jednu obecnou poznámku. Tady je nám vyčítáno, že o korespondenční volbě jsme dopředu s opozicí nediskutovali. No, já jsem byl u toho, když jsme se pokoušeli dohodnout legislativu k technické správě voleb, kde samozřejmě v logické návaznosti by korespondenční volba mohla být součástí i takového legislativního materiálu tady v Poslanecké sněmovně. A pokud k sobě budeme upřímní a nebudeme před veřejností tajit naše kuloární diskuse, tak tady prostě byla vystavená na semaforu okamžitá červená vůbec jenom ke zmínce o korespondenční volbě ze strany obou dvou opozičních stran. To znamená, korespondenční volba, tak aby prošel zákon o technické správě voleb, nemůže být její součástí a o korespondenční volbě my se s vámi bavit nebudeme. Prostě to byla věc, která tady celkem jasně byla řečena. My jsme to respektovali. Proto i ten zákon předkládáme zvlášť mimo ten balíček. Proto jsme i dodrželi to, co jsme také slibovali, aby nějakou senátní vratkou nebo něčím podobným se nám nedostávala korespondenční volba řekněme pokoutně i z vašeho pohledu do Poslanecké sněmovny v rámci tedy vratky dodělaného návrhu, opraveného návrhu ze Senátu k technické správě voleb. Takže my jsme téhle dohodě dostáli, tak se skutečně neděje, a stejně tak jsme ale od začátku říkali, že jako poslanci vládních stran korespondenční volbu určitě do legislativního procesu pustíme. Já jenom zmiňuji krátce historii našeho vyjednávání o tom, jestli korespondenční volba ano, nebo ne. A nám jako vyjednavačům vládních stran bylo řečeno, že korespondenční volba jednoduše ne.
A já teď budu reagovat postupně na jednotlivé výroky. A teď se schválně dívám prostřednictvím vás, pane místopředsedo, na pana kolegu Vondráčka, protože teď mám v ruce list, který se týká jeho výroku ke korespondenční volbě. Už opravdu věcně, bez dalších komentářů, výrok pana kolegy Vondráčka: Občané v cizině budou mít více práv než občané České republiky. Nemusí to být přesná citace. Prosím, omlouvám se, jestli nějaké slovíčko chybí. Z mého pohledu to tak absolutně není. Občané v zahraničí dostávají pouze možnost k realizaci stejného a totožného volebního práva. A ta extra možnost, o které vy mluvíte, je jim objektivně dávána z toho důvodu, že realizace toho samého práva je v současném systému silně disproporční.
Další poznámka, která tady je: přístup k právu má být stejný. Ano, tady já velmi souhlasím co do možnosti dané právo využít, ne nutně co do způsobu, a naopak možnost využití svého práva tímto způsobem narovnáváme pro všechny občany s českým občanstvím žijící tedy v zahraničí. Že i diplomati říkají, že je možné zřídit konzulární jednatelství, to nikdo nepopírá. A to se děje, a zcela výjimečně. Děje se tomu například u vojenských jednotek a v nízkých jednotkách případů. Ale v téhle chvíli my se bavíme o nutnosti stovek míst.
A tady si dovolím na chvilku přerušit, abych dal systém a neopakoval jednotlivé výhrady, a skočím do vyjádření pana místopředsedy Poslanecké sněmovny Havlíčka, který také stejně jako pan kolega Vondráček hovořil o tom, abychom si pronajali konzuláty na volby, aby ten komfort byl stejný. Tady by ovšem šlo samozřejmě o věc, která by byla obrovitánsky, ale obrovitánsky finančně nákladná. Proto mě udivuje v té samé řeči pana místopředsedy Havlíčka jen o pár vět dál citace, tentokrát doslovná: Ta šaškárna s obálkami bude stát plno peněz. Takže pokud se bavíme o nákladech na to pronajímat si v cizině konzulární úřady po celé zemi, abychom vyrovnali disproporční přístup k volebnímu právu z ciziny, versus to, kolik nás budou stát obálky, a vynechám to slovo, které si vybral pan místopředseda, tak v té chvíli jednoznačně říkám, že tento princip je výrazně méně organizačně náročný a i výrazně levnější, co se týče vynakládaných prostředků.
Vracím se k panu kolegovi Vondráčkovi: u korespondenční volby je možná volba v zastoupení. Tak to opravdu možné není. To, o čem je řeč, tedy že volbu provede někdo jiný, to představuje samozřejmě protiprávní jednání. Nic takového v tom právním řádu umožněno není. A stejně tak tady bylo zmíněno využít naše honorární konzuly.To ale odporuje právním předpisům, které požadují, a striktně požadují, státní občanství pro členy zvláštních volebních komisí. Takže pokud bychom o tomto jenom uvažovali, tak to samozřejmě vyžaduje legislativní změny tohoto charakteru. ***