(12.50 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

Vítězná nedemokratická Sparta si vynutila zánik athénské ústavy a změnila tehdejší demokratický athénský režim na oligarchii. Do čela Athén dosadila vládu 30 mužů. Strana 88, 89. Historické události nám tak vysvětlují, proč filozof Platon, svědek tehdejšího dění, byl proti demokratickému zřízení. Pravděpodobně v něm totiž viděl důvod athénské prohry ve válce se Spartou a následný úpadek země. Faktem rovněž je, že v době athénské demokracie byl Sokrates, učitel Platona, nespravedlivě odsouzen k smrti.

No a teď se pojďme spolu podívat v souvislosti s vaším návrhem na korespondenční volbu na historické proměny přístupu k demokracii. Postoj k demokracii se v historii různil. Někteří myslitelé považovali demokracii za nežádoucí politické zřízení, jiní ji chápali jako formu vlády, o kterou bychom měli usilovat. V následující kapitole si proto uvedeme oba historické přístupy k demokracii, kdy jedněmi je demokracie chápána negativně a druhými pozitivně.

Jednalo se o soud, v němž hlasovalo minimálně 600 000 občanů. Politik, jehož jméno se na hliněném střepu objevilo nejčastěji, musel odejít ze země. Píše o tom Bleicken na straně 47. Negativní pojetí demokracie pochází od dvou významných řeckých filozofů, a to od Platona a Aristotela. Platon ve svém díle s názvem Ústava studuje jednotlivá politická zřízení tehdejší doby a dochází k závěru, že nejlépe se občanům povede, bude-li obec spravována filozofy či jedním filozofem. Platon dále píše, že jedině filozofové si nejvíce váží pravdy a spravedlnosti. Nebude je proto možné nějak podplatit, neboť majetek a peníze jsou pro ně bezcenné. Platon, 2014, kniha O Platonovi, strana 302.

Jedině politik oproštěný od touhy po bohatství může jednat v zájmu obecného blaha. Toho si byl Platón vědom, a proto věřil, že pouze filozofové nastolí spravedlivou vládu. (Otáčí se k předsedajícímu.) Já se chci zeptat pana předsedajícího. Můžu si sundat sako, protože já budu ještě dlouho a chtěl bych si udělat trošku pohodlí. To asi není v rozporu s jednacím řádem? (Odkládá sako.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane předsedo, dress code není psaný, je to čistě na nějakém vlastním uvážení a tom, co považujete za vhodné nebo ne.

 

Poslanec Tomio Okamura: Děkuju. Protože teď jsem se díval, že moje střední pasáž, že jsem u strany 5, a mám přesně 100 stran, takže abych se té střední pasáže, přece jenom se tomu chci věnovat trošku jakoby podrobněji, těm problémům. A tady dál píše právě Platon: Jedině politik oproštěný - a to se týká vládní pětikoalice - že jedině politik oproštěný od touhy po bohatství může jednat v zájmu obecného blaha. No a to jsou přesně ta koryta, co si vládní pětikoalice vzájemně rozdala na státních úřadech. Ale hlavně, já chápu, že tam chcete mít nějaké důvěryhodné lidi, nějaké přiměřené množství, ale přesně, zrušili jste odborné náměstky na ministerstvech, vytvořili jste jenom politické náměstky, aby to bylo prostě zpolitizované, aby byli ukotvení vaši exponenti. Sami sobě jste si vloni zvýšili platy, vládní koalice, politici vládní koalice si sami sobě zvýšili tady platy, protlačili jste si tady zákon na zvýšení platů politiků. My jsme byli proti jako SPD. Takže to je přesně to, co už ti staří myslitelé, filozofové, konkrétně Platon, už to tady pojmenovávají, ten chtíč, tu touhu v té pasáži o demokracii. Jenže to je přesně to, co Fialova vládní koalice nedělá. Na druhou stranu Platon dodává, a to už je otázkou, že ano, toho si byl Platon vědom, a proto věřil, že pouze filozofové nastolí spravedlivou vládu.

Tak dneska je premiérem politolog a výsledky tady občané vidí v České republice. Vládne nám tady člověk, který je totálně odtržený od reality běžného člověka. Mimochodem, jenom připomenu, že už před měsícem jsem panu premiérovi posílal dopis s výzvou, aby pomohl s řešením krize kolem ostravské huti Liberty, kde se to týká až 45 000 zaměstnanců, včetně dodavatelských firem, přímo Liberty 6 000 a 45 000 firmy, které jsou dodavateli nebo jsou v tom průmyslovém areálu. A s rodinami je to kolem 150 000 příjmově, že?, a podobně, když přijdou o práci. Doteď jsem nedostal odpověď od pana premiéra. Ten člověk kašle tady na lidi. Kašle na osudy lidí v České republiky. Je mu to úplně jedno! Fialově vládě, pětikoalici! Úplně jedno jsou vám problémy občanů.

Tam hrozí, že přijdou o práci desetitisíce lidí. Navíc, přestože je to samozřejmě soukromá firma, tak druhým největším věřitelem je stát. Státu dluží 1,5 miliardy. A vás to nezajímá! Fialovu vládní koalici to vůbec nezajímá. Vás to vůbec nezajímá. Vy jedete radši na Tchaj-wan! Na Tchaj-wan opakovaně jezdíte. A pak, když Tchajwanci se rozhodli, kam budou investovat a stavět továrnu na čipy, tak ji postavili v Německu, které udržuje dobré vztahy s Čínou přitom. Je to blamáž. Jenom jste utratili peníze. Já mám informace, že paní Pekarová Adamová si tady rozpočtově z toho udělala úplně privátní cestovní kancelář, ze Sněmovny. Úplně privátní cestovku jste si z toho udělali. Mimochodem tím, že jezdíte - různý vládní představitel - opakovaně do stejných zemí v krátkém sledu, to vůbec dřív nebývalo. A pořád tam mele dokola stejné stanovisko. Jenom abyste se tam podívali. Jenom abyste si zacestovali. Jediný výsledek, jediný výsledek návštěvy paní Pekarové Adamové na Tchaj-wanu byl, že sama pro sebe za naše peníze dostala tchajwanské státní vyznamenání. A pak se prsila tou fotkou. A my jsme jí to zaplatili. Celá Česká republika! Vládní speciál byl zaplacený, drahý personál, jídlo, všechno. Jediný výsledek byl v podstatě, jediný viditelný, hmatatelný výsledek, co vidí řadový občan České republiky, byl, že si tam šla pro vyznamenání. Ani z těch linek, co tady říkal pan Vystrčil z ODS, předseda Senátu, který tam taky jezdí, tak ani z těch linek, co sliboval, tak co z nich zbylo, z těch linek. Pět linek zadarmo sliboval. Zase blamáž. Celé je to blamáž, cestovní kancelář. To prostě je hrozné. Tady o tom píše i Platon, že jedině politik oproštěný od touhy po bohatství může jednat v zájmu obecného blaha. (Smích z lavic.)

Platon analyzuje i další možné formy vlády dané doby, a to timokracii, oligarchii, demokracii a tyranii. Timokracie je vláda moudrých a ctnostných. Platon píše, že chyba v takovém řízení nastává, začnou-li lidé moudří plodit děti s nevhodnými partnery. No prosím vás... Jejich děti tak nebudou mít patřičné schopnosti a vlastnosti k vládnutí a sklouznou k hromadění majetku. Platon to píše tady, strana 306, 307. V takové obci začne zaujímat vůdčí postavení aristokracie, což povede k transformaci obce na oligarchii. Timokracie přechází v oligarchii proto, že politici se přestávají starat o ctnostné jednání a namísto toho shromažďují majetek, peníze a přestávají se řídit zákony. Úřady jsou obsazovány pouze bohatými občany a chudí lidé jsou z politiky vytlačováni. V takový moment už mluvíme o oligarchii, vládě bohatých občanů.

No, to je přesně - vidíte, jak už v tom vidíme paralely s těmi arogantními vyjádřeními, že obyčejný člověk, který prý nemá vzdělání a prý se nevyzná, tak nemá rozhodovat podle vládní koalice o ničem, ale samozvaná elita, neboli do té se situují politici Fialovy vládní pětikoalice, tak vy máte prý rozhodovat o všem, přestože jste zničili republiku úplně a nikdo vás nechce. Takhle plně vám věří podle průzkumu Akademie věd pouze 3 % lidí. Tedy 95 % lidí vám plně nevěří - 97 %. A přesto si pořád myslíte, že jste ty elity, co to tady mají řídit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP