(10.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych stručně představil sněmovní tisk číslo 555. Jedná se o návrh skupiny poslanců na změnu zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. Schválení tohoto návrhu lze považovat za nezbytné z důvodu legislativní chyby související s novou stavební právní úpravou. V rámci poslední úpravy nového stavebního zákona došlo ke změně zákona o požární ochraně ve vztahu k terminologii stavebních dokumentací posuzovaných v rámci výkonu státního požárního dozoru. Zároveň však došlo ke zmíněné chybě, kdy byly předchozí změny dotýkající se těchto dokumentací negovány. Výše uvedené po schválení zákona č. 125/2023 Sb. znamená, že od 1. ledna 2024 bude narušena provazba stavebního zákona a zákona o požární ochraně, což by samo o sobě vedlo ke snížení požární bezpečnosti staveb. Tato změna jistě nebyla s ohledem na odůvodnění cílem té změny zákona, které jsme provedli.
Cílem návrhu je zachování záměru zákonodárce v rámci výkonu státního požárního dozoru ve vazbě na postupy podle stavebního zákona optimálně nastavit a udržet vysokou úroveň požární bezpečnosti staveb. Předloženou změnou dochází k nápravě dikce ustanovení § 31 odst. 1 písm. b) zákona o požární ochraně ve vztahu k terminologii navazující na stavební zákon v rámci plánovaného rozsahu výkonu státního požárního dozoru v dané oblasti. Ambicí návrhu není změna či rozšíření kompetencí Hasičského záchranného sboru České republiky, návrh tak nepřesahuje ani nenarušuje oblast, kterou zákonodárce zamýšlel svěřit do kompetence tohoto orgánu.
Bez zmíněné úpravy pak hrozí omezení výkonu státního požárního dozoru ve výstavbě, a to především z důvodu opominutí posuzování dokumentace pro provádění stavby, která má vzhledem ke svému obsahu a rozsahu z hlediska požární bezpečnosti stavby zásadní vliv na základní požadavky kladené na stavby v případě požáru. Předložený návrh tak lze považovat za nekontroverzní, technický, neboť se nejedná o úpravu, která by zakládala nové kompetence orgánů veřejné moci či kladla nové požadavky na fyzické či právnické osoby. S úpravou nejsou spojeny ani žádné dodatečné finanční nároky, a to jak pro státní rozpočet, tak pro rozpočty obcí, anebo krajů.
S ohledem na provazbu nového stavebního zákona a zákona o požární ochraně je potřebné, aby účinnost předložené právní úpravy, pokud bude schválena, korespondovala právě s účinností nového stavebního zákona. Právě z důvodu rychlosti přijetí bylo přistoupeno k podání návrhu formou této poslanecké iniciativy, a to podle § 90 odst. 2. Stěžejní je tedy účinnost návrhu 15. dnem po dni jeho vyhlášení a i z toho důvodu se navrhuje, abychom s tímto návrhem vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Vláda na své schůzi dne 1. listopadu 2023 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a zaujala k tomuto návrhu zákona souhlasné stanovisko. Bylo to rozesláno jako tisk 555/1. Jedná se skutečně o technicistní novelu a kolegyně, kolegové, já vás žádám o podporu tohoto návrhu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Nyní požádám pana zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Šimona Hellera, aby se ujal slova. Prosím.
Poslanec Šimon Heller: Vážené kolegyně, vážení kolegové, mám připravenu dvoustránkovou zpravodajskou zprávu, ale protože se tady rozšířil takový nešvar, že předkládající vždycky vypálí rybník zpravodaji a už všechno řekne, tak odkážu pouze na to, co bylo uvedeno v předkládací zprávě. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám nikoho přihlášeného. Ještě jednou se táži, zda je zájem o vystoupení v obecné rozpravě? Obecnou rozpravu končím. Opět přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.
Nyní tedy rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 555 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 40 bylo přihlášeno 145 poslankyň a poslanců, pro 106, proti 0. Konstatuji, že jsme tedy s návrhem souhlasili a je možné dál pokračovat.
Proto zahajuji podrobnou rozpravu, do které se zatím nikdo nepřihlásil. Ještě jednou se táži - není zájem o vystoupení, proto podrobnou rozpravu končím.
Pro pořádek se optám, je zájem o závěrečná slova? Není.
A my tedy přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Jana Bartoška, Drahoslava Ryby, Michala Zuny, Pavla Žáčka, Elišky Olšákové a Jakuba Michálka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 555."
Přivolala jsem kolegyně a kolegy z předsálí a zahajuji tedy hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 41 se účastnilo 146 hlasujících, pro 112, proti 0. Návrh usnesení byl přijat.
Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Ano, prosím, pane místopředsedo.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Kolegyně, kolegové, děkuji vám za podporu tohoto návrhu zákona. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, a děkuji jak panu navrhovateli, tak panu zpravodaji a končím celé projednávání tohoto bodu.
Otevírám bod
14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb.,
o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 573/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, dobré dopoledne. Já si dovolím tady uvést sněmovní tisk číslo 573, a tedy návrh novely zákona o sociálně-právní ochraně dětí a návrh v prvním čtení.
V návrhu této novely zákona se snažíme jako MPSV po konzultaci s mnoha aktéry této problematiky, ať už jsou to zástupci krajů, ať už jsou to zástupci nevládních organizací, ať už jsou to zástupci konkrétních poskytovatelů služeb, které se týkají této oblasti, po delší debatě s nimi jsme se rozhodli přistoupit k řešení několika problematických současných úprav této problematiky, a tedy řešíme úpravu zprostředkování, osvojení a pěstounské péče s cílem zrychlit průběh zprostředkování a také posílit a zajišťovat dostatek pěstounů, kvalitních pěstounů. Řešíme zavedení dobrovolného využití doprovázení pěstounských rodin a navázání nároků na odměnu pěstouna na uzavřenou dohodu o výkonu pěstounské péče. Řešíme navýšení státního příspěvku na výkon pěstounské péče. Řešíme podřazení osoby, které bylo svěřeno dítě podle § 953 občanského zákoníku pod osoby pečující, čímž bude zajištěna také podpora formou dávek pěstounské péče a doprovázení. ***