(10.20 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)
Dále úprava vydávání pověření k poskytování sociálně-právní ochrany pověřenými osobami v rozsahu: vymezení činnosti, které mohou pověřené osoby vykonávat, podmínek, za kterých mohou získat pověření k poskytování sociálně-právní ochrany, a to včetně požadavku na odbornou způsobilost pověřených osob a vymezení povinnosti pověření osob při výkonu sociálně-právní ochrany. Upravujeme délku pobytu dětí mladších čtyř let v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Vymezujeme poradenské pomoci po odnětí dítěte z rodiny s cílem navrátit dítě do jeho vlastní rodiny tam, kde to je možné a kde to je ve prospěch dítěte. Úprava podmínek pro vydávání propustek a pro hostitelskou péči, zejména úprava podmínky bezúhonnosti či doložení psychické způsobilosti žadatele o pobyt dítěte mimo ústav, není-li rodičem, prarodičem nebo sourozencem dítěte. Řešíme sjednocení dosud roztříštěné úpravy sociální kurately pro děti a mládež do jednoho ustanovení s cílem zpřehlednění a formulačního zpřesnění. Dále upravujeme stanovení výše úhrady ušlého výdělku za účast na jednání komise pro sociálně-právní ochranu dětí, nikoliv fixní částkou uvedenou přímo v zákoně, ale stanovenou prováděcí vyhláškou tak, aby bylo možné pružněji reagovat na vývoj mezd cen a inflaci. Upravujeme finalizaci zrušení dětských domovů pro děti do tří let věku a ukončení jejich činnosti. To navazuje na úpravu, kterou přijala Sněmovna ještě na konci minulého volebního období.
Dále důvody, které ministerstvo vede k přípravě této novely, a to poměrně záhy po přijetí předešlé novely, jsou také právě už záležitosti, které se týkají úpravy zrušení dětských domovů, jak jsem před chvílí říkal, pro děti do tří let, která byla do zákona číslo 363/2022 Sb., vtělena pozměňovacím návrhem, ale nebyla provedena dostatečně kvalitně. Mezitím v doprovodných zákonech byla bez dalšího zrušena, v samotném zákoně o zdravotních službách se tak nestalo. V souvislosti s rušením zařízení kolektivní péče o dítě, popřípadě s omezováním poskytování služeb dítětem do tří let věku v těchto zařízeních je třeba vytvořit dostatečný prostor pro pěstounskou péči, a to jak v oblasti hledání a nalézání nových pěstounů, tak v oblasti jejich podpory. Zefektivnění procesu zprostředkování pěstounské péče, doprovázení pěstounských rodin nebo zavedení flexibilních nástrojů v přípravě na přijetí dítěte do rodiny potenciálních pěstounů se bez změny současné platné právní úpravy neobejde.
Dále řešíme potřebu změn právních úprav podmínek, za kterých je dětem poskytována sociálně-právní ochrana - nesnese odkladu, neboť ovlivňuje životy nejzranitelnější skupiny naší společnosti. U takzvaných Center dětství bez násilí právní úprava řeší to, že reagujeme na připomínky partnerů v připomínkovém řízení a na potřebu posílení dostupné pomoci dětem, které jsou ohroženy násilím. Je to novým typem pověření k výkonu sociálně-právní ochrany, jehož primárním cílem je poskytování specializované ambulantní pomoci dětem, vytváří bezpečný prostor, kam za dítětem, ohroženým fyzickým nebo psychickým násilím, dochází specializovaní odborníci a poskytují mu potřebnou odbornou pomoc, a zároveň to přispívá také k plnění mezinárodních závazků České republiky, zejména u článku 19 Úmluvy o právech dítěte.
Pokud jde o předpokládané dopady na státní rozpočet, ty zde jsou, budou zde určité vyšší výdaje v rámci státního rozpočtu, ale tady jsme dohodnuti, že bychom toto dokázali pokrýt v rámci našich předpokládaných střednědobých výdajových rámců kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí. Účinnost návrhu zákona původně byla navržena na začátku legislativního procesu u většiny těchto zařízení dnem 1. ledna 2024, ale logicky s ohledem na posun a odklad v přípravě tohoto zákona, kdy jsme delší čas vypořádali připomínky v mezirezortním připomínkovém řízení, a s ohledem na termín, že dnes je už prosinec, je logicky to, že se bude upravovat účinnost tohoto zákona, kterou potom načteme v dalším legislativním procesu, tak, aby ta účinnost byla reálná podle rychlosti projednávání tohoto tisku. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. A nyní jsme v téže situaci, v jaké jsme byli u jednoho z předchozích bodů. Přivolala jsem kolegyně, kolegy z předsálí, protože budeme muset hlasovat o změně zpravodaje pro prvé čtení. Namísto paní poslankyně Pavly Pivoňky Vaňkové budeme hlasovat o tom, že je navržen za zpravodaje pan poslanec Michael Rataj. Opět se ubezpečuji, je tamhle v sále.
A pro nově příchozí: čeká nás hlasování o změně zpravodaje pro prvé čtení, zpravodajem se má stát pan poslanec Michael Rataj.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro změnu zpravodaje, jak byla navržena? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu na změnu zpravodaje?
V hlasování číslo 42 bylo přihlášeno 147 hlasujících, pro 91, proti 0. Konstatuji, že návrh byl schválen.
Žádám tedy, aby se pan zpravodaj, pan poslanec Michael Rataj, ujal slova. Prosím.
Poslanec Michael Rataj: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych zde v rámci prvního čtení zastoupil kolegyni Pavlu Pivoňku Vaňkovou a navázal na odůvodnění předkládané novely zákona, kterou přednesl pan ministr Marian Jurečka.
Tento návrh byl vládou Poslanecké sněmovně předložen dne 24. září a nám poslancům rozeslán ve stejný den jako sněmovní tisk 573. Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil 25. října tohoto roku. Jak již pan ministr uvedl, hlavním cílem novely je kromě zvýšení státního příspěvku na výkon pěstounské péče zjednodušení, zefektivnění a zrychlení procesů spojených s náhradní péčí. Navrhované změny jsou ve prospěch dětí a náhradních rodin. Vzhledem k tomu, že zde pan ministr již novelu zákona obšírně uvedl, omezím své vystoupení už jen na doporučení posunout tuto novelu do druhého čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a otevírám obecnou rozpravu, do které mám nejprve přihlášenou paní poslankyni Lucii Šafránkovou, která je zplnomocněna k přednesení stanoviska poslaneckého klubu hnutí SPD, a poté se připraví pan poslanec Aleš Juchelka. Prosím.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi také pár slov k této novele zákona o sociálně-právní ochraně dětí. Jelikož jde o materiál, který přináší významné a dalekosáhlé úpravy a změny do oblasti zajištění péče o opuštěné a ohrožené děti, což je problematika zásadního celospolečenského významu a prvořadého veřejného zájmu, kde je role a zodpovědnost státu nezpochybnitelná, samozřejmě proto musí být zodpovědný i celý proces projednávání této novely zde ve Sněmovně. Novela obsahuje určitě mnoho úprav, které jsou nezbytné a nutné, a dotýká se oblastí, které změny vyžadují.
Ale zároveň zde existuje i mnoho pochybností, ale nejsou to jenom naše pochybnosti, závažné výhrady k vládnímu materiálu mají i příslušné orgány veřejné správy a mnohé profesní organizace. Mimo jiné jde o tyto záležitosti a body předkládané novely, jako je eliminace takzvaného zvláštního spisu orgánů sociálně-právní ochrany dětí pro účely kolizního opatrovnictví, dále je to například rozšíření portfolia institutu sociálních služeb, například o takzvaná Centra dětství bez násilí, aniž by to bylo promítnuto do zákona o sociálních službách. Pochybné je také nastavení a zkrácení časových lhůt pro umisťování ohrožených dětí do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a některé další záležitosti. Vzhledem k tomu, že se jedná o nesmírně závažnou problematiku zajištění péče o bezbranné ohrožené děti, kde nesmí panovat žádné pochybnosti o tom, zda bude tato péče vždy zajištěna systémově a kvalitně a tyto děti nebudou poškozeny, můj kolega Aleš Juchelka bude podávat návrh na zamítnutí.
V případě, že by poté jeho návrh neprošel, navrhuji vrátit tento tisk vládě k dopracování, a pokud by ani toto neprošlo, navrhuji prodloužení lhůty pro projednání mezi prvním a druhým čtením ve výborech o 30 dní se souhlasem navrhovatele. Děkuji. ***