(13.40 hodin)
(pokračuje Jozef Síkela)
Co se týče těch konkrétních dodávek, tak je to věc, kterou řešíme. Sešli jsme se se zástupci českých plynárenských subjektů a zjistili jsme, že alespoň milion kubíků přes Slovensko do Česka dosud přivezlo celkem 14 obchodníků. Většinou se jednalo o zahraniční subjekty, našli jsme ale mezi nimi i jednu firmu s českým vlastnictvím. Ti dovezený plyn v Česku prodávají dále místním dodavatelům. To, že se nyní do Česka dováží plyn touto cestou, je způsobeno situací na trhu, cenami plynu v České republice a především uskladňováním plynu během léta na Ukrajině. Evropští obchodníci začali ukrajinské zásobníky využívat během léta k uskladnění vlastních přebytků. Podle našich odhadů se jedná o dočasnou situaci, kdy se obchodníci snaží využít to, že dovoz plynu touto cestou je cenově výhodnější. Nakupovat plyn v Rusku není zakázáno, řada evropských zemí totiž na ruském plynu stále závislá je, a není tedy možné uvalit na tyto dodávky sankce. Přesto prověřujeme možnosti, jak dodávky ruského plynu omezit. Dáváme je na papír a následně se rozhodneme pro další postup. Jsem přesvědčen o tom, že i proto je potřeba zrychlit přípravu státního obchodníka s plynem, díky kterému bude mít stát mnohem větší vliv na to, kde a od koho se plyn nakupuje.
Tak a teď ještě ty otázky na vás, pane poslanče Havlíčku, a já bych opravdu velmi zdvořile požádal o jejich zodpovězení.
Moje první otázka je, proč jste nepřipravili zákon o komunitní energetice, když nám kvůli jeho absenci hrozily žaloby od Evropské komise?
Moje druhá otázka je, proč jste nepřipravili zákon zavádějící akumulaci, flexibilitu a agregaci, když nám kvůli jeho absenci hrozily žaloby od Evropské komise?
Třetí otázka. Proč jste ani s ročním zpožděním nepřipravili státní energetickou koncepci, která by pomohla české energetice připravit se na proces dekarbonizace?
Čtvrtá otázka. Proč jste neudělal nic proti pádu Bohemia Energy, když jste měl varovné signály ze Slovenska a doslova celé ERÚ, vaše ERÚ, vědělo, že se tento pád blíží? Bál jste se na tento problém upozorňovat před volbami?
Za páté. Proč jste se jako stát nesnažili získat podíl v českém plynárenství, ať už ziskem podílu v zásobnících, plynovodech, nebo založením státního obchodníka?
Za šesté. Proč jste neudělal nic pro rozvoj obnovitelných zdrojů, pro jejich jednodušší povolování?
Za sedmé. Proč jste bojovali proti energetickým úsporám? Proč jste se nám vysmívali, když jsme vyzývali občany a firmy k energetickým úsporám?
Za osmé. Proč jste nechal v prosinci 2021 zásoby plynu na nejnižší úrovni za mnoho let a nedbal varování Mezinárodní energetické agentury, že se dodávky z Ruska do Evropy výrazně snižují?
Za deváté. Proč jste neudělal nic pro vyjednání výjimky u Evropské komise na možnost využít kapacitní mechanismy na uhlí pro případ, že by se jeho využívání nevyplatilo již například v roce 2028?
A za desáté. Proč jste nepřesvědčil bývalou ministryní financí paní Schillerovou, aby méně zadlužila státní rozpočet, když jste věděl, že ceny elektřiny bude třeba kvůli stavu české energetiky brzy dotovat?
Já vám předem děkuji za vaše odpovědi a vám, vážené paní poslankyně a páni poslanci, děkuji za pozornost. (Potlesk koaličních poslanců.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji. Přeji všem pěkné brzké odpoledne. Vystřídali jsme se při řízení schůze. Já ještě načtu omluvy, co v mezičase dorazily, a sice omlouvá se pan poslanec Oldřich Černý od 12.45 hodin ze zdravotních důvodů, Jakub Michálek od 13 do 16 hodin z pracovních důvodů, Michal Ratiborský od 12 hodin ze zdravotních důvodů. A z členů vlády Vít Rakušan do 16 hodin z pracovních důvodů - odůvodňuje zákon v Senátu. A ještě svou omluvu stahuje pan poslanec Lubomír Wenzl.
A nyní zde mám jednu faktickou poznámku paní poslankyně Peštové a pak se hlásí pan ministr financí s přednostním právem. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Jelikož jste mě, pane ministře, zmínil na začátku, tak pouze taková malá reakce ode mě. Víte, ona arogance je parukou k zakrytí duševní pleše, jak řekl kdysi Jan Werich. A moje reakce tady byla pouze na to, jak vystoupil pan ministr životního prostředí, a na ten jeho ideologický plytký projev. Nic jiného! Takže pokud mě chcete nějakým způsobem školit z odbornosti, tak vás prosím, nedělejte to. Vy mě opravdu po odborné stránce školit nebudete! Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A další faktická je paní poslankyně Jany Mračkové Vildumetzové.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Pane ministře průmyslu a obchodu, já pouze řeknu, že jste se snažil tady urazit moji osobu. Já jsem samozřejmě osoba bojovná, bojuji za Karlovarský kraj, vždycky za něj budu bojovat a myslím si, že člověk, který si nevidí na špičku nosu, a tím jste vy, mě určitě neurazí.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já taktéž děkuji i za dodržení času a nyní se vracíme k přihláškám s přednostním právem, kde mám nyní pana ministra financí a poté paní předsedkyni klubu hnutí ANO. Uvidíme. Dobře. Pane ministře, prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Hezké odpoledne. Děkuji za slovo. Já bych v zásadě navázal na ranní vystoupení pana místopředsedy Havlíčka. On tady položil i některé konkrétní dotazy, tak já se pokusím na ty dotazy zodpovědět. Kdybych nějaký zapomněl, tak mi to určitě pan místopředseda připomene, a je možné, že na všechny otázky odpovědi v této chvíli neznám.
Už známe konečné rozhodnutí Energetického regulačního úřadu, tak si jenom přiznejme, že vliv vlády, kterékoliv vlády, na rozhodnutí ERÚ je omezený. Vláda se samozřejmě může účastnit toho veřejného konzultačního procesu. Myslím, že klíčová úloha vlády je okamžiku, kdy jmenuje členy vedení Energetického regulačního úřadu, protože čím lépe vybere, tím lépe bude ten úřad fungovat, a pak určitě je důležitý okamžik, když se schvalují regulačního pravidla pro tu regulační periodu, což v našem případě je pro roky 2021 až 2025. To neříkám jako výmluvu, ale jako fakt, že kdybychom do toho chtěli jako vláda nějakým razantnějším způsobem jiným, než zúčastnit se veřejných konzultací, tak vlastně nemáme šanci. A uvidíme, kdy se budou připravovat, kdy se budou konzultovat ta pravidla pro roky 2026 až 2030, a myslím, že můžeme využít při té přípravě, při konzultacích těch nových pravidel, i zkušenosti z období 2021 až 2025.
Nejdřív obecná poznámka. Když něco zmrazíte, tak to má samozřejmě kladný krátkodobý efekt, ale v okamžiku rozmrazení vždy slyšíme, že se jedná o skokový nárůst. A je jedno, co zmrazíte, kterou cenu nebo kterou službu. Čím déle to máte zmrazené, tím vyšší je ten skok v okamžiku, kdy z různých důvodů se rozhodnete, že už ta zmrazená cena nebo definovaná cena nebude platit, a necháte fungovat ať už tržní principy, nebo v tomto případě pravidla pro regulaci těch určených složek.
Tak si můžeme společně zopakovat, že ta koncová cena obou komodit elektřiny a plynu se vlastně skládá u elektřiny ze tří částí. Jedna je silová cena elektřiny, na to vliv České republiky je velmi malý. Odpovídá to cenám na světových trzích a je moc dobrá zpráva, že v roce 2023 a v druhém poletí roku 2023 a výhled na příští roky je mnohem optimističtější než obavy, které v Evropě vládly někdy v srpnu nebo v září roku 2022. To období jmenuji úmyslně. To bylo období, kdy jsme do Poslanecké sněmovny poslali návrh státního rozpočtu, a to bylo také období, kdy jsme rozhodli o tom, že budeme platit ze státního rozpočtu všechny platby za obnovitelné zdroje, a to v délce 15 měsíců od 1. 10. 2022 do konce letošního roku. Takže podle mě není žádné překvapení, že od 1. ledna 2024 se vracíme k tomu, co tady bylo minimálně od roku 2011. Předtím ta data nemám. Já vás pak za chvíli s tou časovou řadou seznámím. ***