(18.00 hodin)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Dále se do rozpravy hlásí pan předseda Fiala.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Jen velmi stručně. Nám v této vládní novele vadí další pokračování výcviku ukrajinských vojáků, protože to chápeme jako podporu tohoto konfliktu, a z tohoto důvodu mi dovolte, abych dal návrh na zamítnutí v prvním čtení.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A táži se, jestli ještě někdo má zájem o vystoupení v rámci rozpravy? Nikoho nevidím, tak tímto končím všeobecnou rozpravu.
Je zájem o závěrečné slovo, paní ministryně? Není. Pane zpravodaji? Není zájem.
Potom tedy můžeme přistoupit k rozpravě podrobné a o slovo se přihlásil - dívám se, nikdo zde není v podrobné rozpravě. Poté tedy ukončuji podrobnou rozpravu.
Ptám se ještě jednou, jestli máte zájem o závěrečné slovo, paní ministryně? Ano.
Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Děkuji kolegům z hnutí ANO, kteří vyjádřili podporu tomuto návrhu, tomu postoji SPD také rozumím, je to nějaký - byť s ním nesouhlasím - je to vlastně konsenzuální jejich postoj, a myslím si, že právě rozhodně Česká republika, když už nemá jinou možnost pomoci, tak tohle je nějaká forma podpory, která se nabízí a která není prospěšná pouze pro samotné Ukrajince, ale tato forma pomoci je samozřejmě prospěšná i pro naše vojáky, a myslím si, že i v tomto duchu pan náčelník generálního štábu na výboru pro obranu diskutoval s kolegy poslanci, co vlastně se od ukrajinských vojáků učí ti naši, a věřte mi, že toho je poměrně hodně.
Takže ještě jednou děkuji za zařazení toho bodu a pevně věřím, že se dočkáme toho, byť ten mandát, jak pevně věřím, prodloužíme, že válka na Ukrajině způsobená ruským agresorem co nejdřív skončí.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. Poprosím pana předsedu Fialu, přece jenom je třeba se přihlásit k tomu návrhu ještě v podrobné rozpravě.
Poslanec Radim Fiala: Ano. Já jsem tady v obecné rozpravě navrhl nebo řekl návrh na zamítnutí této vládní novely, takže se k podrobné rozpravě, samozřejmě k tomuto návrhu, hlásím.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Má ještě někdo zájem vystoupit v podrobné rozpravě? Nikoho nevidím, v tom případě tedy končím podrobnou rozpravu.
Jako první budeme hlasovat - mezitím zagonguji - návrh na zamítnutí, který přednesl pan předseda Radim Fiala.
Já už jsem předtím gongoval, ale ještě tedy počkáme chviličku.
Je zde zájem o odhlášení, pokud jsem správně slyšel, tak poprosím, abyste se opět přihlásili.
Můžeme se pustit do hlasování o zamítnutí.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Máme hlasování číslo 109, přihlášeno bylo 149, pro bylo 10, proti bylo 118. Výsledek je tedy: zamítnuto.
A nyní nás čekají ještě dvě hlasování.
První hlasování bude 566/1, usnesení výboru pro obranu k návrhu na působení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany v zahraničních operacích a na pobyt ozbrojených sil jiných států na území České republiky. Jenom podotýkám, že zde je třeba počet hlasů 101, takže prosím o nastavení.
Pustíme se do hlasování. Táži se tedy, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 110, přihlášeno 150, pro bylo 129, proti bylo 11. Přijato.
Poprosím ještě, jestli byste vydrželi, protože bude ještě jedno hlasování, a to je na působení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany v zahraničních operacích a na pobyt ozbrojených sil jiných států na území České republiky v letech 2023 a 2024. Zde stačí nadpoloviční většina přítomných.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 111, přihlášeno 153, pro bylo 136, proti 11. Výsledek: přijato.
A já děkuji všem za spolupráci.
Otevírám tímto bod číslo
19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 211/2000 Sb.,
o Státním fondu podpory investic, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 564/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je tedy navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj pan Ivan Bartoš a prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych uvedl návrh novely zákona o Státním fondu podpory investic.
Cílem této novely zákona jsou tři tematické okruhy. První je odstranění nedostatku právní úpravy, zejména nahrazení nařízení vlády, kterým se fondu stanovují podmínky, za nichž může poskytovat podporu jiným právním aktem. Druhá ta oblast je zjednodušení a zpřehlednění, do kterých směřuje podpora těch jednotlivých oblastí, je jich osm, a třetí je využívání informačního systému fondu při administraci programu podpory.
Já bych nyní se pokusil více přiblížit ty naznačené změny. Hlavním cílem novely zákona je odstranění nevhodné formy stanovení podmínek podpory, na kterou opakovaně upozorňovala Legislativní rada vlády a jejíž odstranění bylo uloženo také usnesením vlády z 21. prosince 2022, bylo to číslem 1072. Vytýkaný nedostatek spočíval v tom, že podle § 9 odst. 1 stávající právní úpravy musejí být podmínky, za nichž fond poskytuje podporu, stanoveny nařízením vlády, tedy právním předpisem, který je však určen toliko jedinému subjektu, tedy fondu. Materiálně tedy nejde o obecně závazný právní předpis, ale spíše o jakýsi příkaz fondu, za jakých podmínek má vyhlašovat výzvy k podání žádosti o poskytnutí podpory a pak uzavírat smlouvy s příjemci takové podpory. Pro žadatele jsou podmínky, za nichž mohou získat podporu, stanoveny výzvou vyhlašovanou fondem, přičemž závaznými se stanou až v okamžiku, kdy se jejich splnění závazků (?) uzavřením smlouvy o poskytnutím podpory.
Nově se tedy navrhuje, aby ty podmínky, za nichž může být podpora fondem poskytována, byly schvalovány výborem fondu, kdy rozhodnutí fondu bude následně ještě podléhat souhlasu vlády. Podmínky pro poskytnutí podpory bude nadále připravovat Ministerstvo pro místní rozvoj a výboru fondu je pak bude ke schválení předkládat ministr.
Záměrem tedy je, aby při stanovení těch podmínek, za nichž fond bude podporu poskytovat, byla zachována vazba na Ministerstvo pro místní rozvoj, do jehož působnosti intervence realizované fondem spadají, a zároveň ponechat zapojení vlády v podobě souhlasu vyjádřeného právě formou usnesení vlády. Nahrazením problematických prováděcích nařízení vlády novým postupem dojde jednoznačně k zjednodušení a urychlení procesu přípravy jednotlivých programů, které fond realizuje. Současně nové řešení umožní vyšší flexibilitu fondu a i operativnější řešení aktuálních potřeb. ***