(18.10 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Návrh dále upravuje oblasti, do nichž směřuje poskytování prostředků fondů. Cílem nové úpravy je vymezit oblasti podpory obecně, nikoliv kauzalisticky (?). Oblasti podpory jsou tedy rozčleněny nově do osmi okruhů. U některých tematických okruhů jsou ještě vymezeny i specifické činnosti. Tenhle způsob vymezení podporovaných oblastí umožní například financovat zpracování veškeré právní dokumentace pro vytvoření investičního záměru, zpracování studií či realizační dokumentace. Snahou je, aby fond mohl i reagovat pružněji na aktuální potřeby v oblasti bydlení, regionálního rozvoje nebo cestovního ruchu a mohl své intervence zamířit do více oblastí, mohl využívat různé podpory i nové možnosti financování, jako je například Národní plán obnovy.

Třetí důležitou změnou je úprava informačního systému fondu, který fond využívá při administraci jednotlivých programů, včetně doručování písemností žadatelům o podporu a příjemcům následné podpory. Zapojení informačního systému do příjmu žádostí usnadní a zrychlí proces administrace žádostí a sníží i administrativní náročnost nejen na straně fondu jako poskytovatele, ale především i na straně žadatele. Používání informačního systému je také dalším krokem k úplné digitalizaci poskytování podpor a navazuje tak na praxi u dalších státních organizací, které již pro komunikaci s žadateli a příjemci své informační systémy plně využívají.

Závěrem bych shrnul, že navrhované změny právní úpravy jsou převážně technického charakteru, jejichž cílem je zjednodušit a urychlit přípravu programu podpory a administraci žádostí o podporu a dále také umožnit širší zapojení fondu v podobě nového zaměření podpory do nových možností financování. V současné době je velmi aktuální Nástroj pro oživení a odolnost, z něhož je financován tedy Národní plán obnovy. Ministerstvo se v rámci Národního plánu obnovy věnuje několika oblastem, přičemž zásadním tématem je právě podpora dostupného bydlení prostřednictvím programu, který je implementován Státním fondem podpory investic, a zjednodušení procesu přípravy nového programu by zcela jistě prospělo i k úspěšnému stanovení nebo splnění těch cílů, kde v realizaci, která vychází z časového rámce Národního plánu obnovy, je dynamika a rychlost z našeho pohledu velmi potřebná.

Vláda navrhla Poslanecké sněmovně, aby se s návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvním čtení. Jsem si však vědom, a měl jsem možnost diskutovat i třeba s paní místopředsedkyní Dostálovou, že Sněmovna směřuje spíše k vetu k projednání v prvním čtení, a já bych proto předpokládal standardní proces novely zákona tak, jak se standardně zákony projednávají, tedy ve třech čteních. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane vicepremiére, a poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Carbol.

 

Poslanec Jiří Carbol: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené paní poslankyně a páni poslanci, dovolte mi přednést stručnou zpravodajskou zprávu k novele zákona o Státním fondu podpory investic, který byl zřízen zákonem č. 211/2000.

Hlavním cílem návrhu je zejména zjednodušit a zpřehlednit věcně oblasti, do kterých směřuje poskytování prostředků fondu, a změnit formu stanovení podmínek pro poskytování podpor. Navrhovaná právní úprava umožní fondu poskytovat podpory na přípravu investic financovaných z Národního plánu obnovy a státního rozpočtu. Návrh novely také stanovuje obecnějším způsobem podporované oblasti a aktivity, stejně jako formy poskytované podpory. Reaguje na výtky Legislativní rady vlády a upravuje formu stanovení podmínek pro poskytování podpor tak, že namísto nařízení vlády je navrhováno schvalování podmínek rozhodnutím výboru fondu s následným souhlasem vlády. Díky úpravě informačního systému bude umožněna úplná digitalizace poskytování podpor. Úprava formy stanovení podmínek, zpřehlednění oblastí, v rámci kterých je možné poskytovat podporu, a předávání poskytování údajů prostřednictvím informačního systému je možné učinit pouze cestou novely zákona. Účinnost je navrhována od 1. července 2024.

Tolik stručně k obsahu předkládané vládní novely zákona o Státním fondu podpory investic. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Patrik Nacher.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pane místopředsedo, dobrý den, vážená vládo. Já teď tady vystupuju v roli místopředsedy klubu pověřeného přečíst stanovisko klubu, respektive s přednostním právem, a tím člověkem, který bude tedy vetovat podle § 90 toto projednání. Takže formálně to v této chvíli přečtu, že jménem poslaneckého klubu hnutí ANO předkládám podpisovou listinu - tady jsou originály, které dám předsedajícímu (Ukazuje.) - s námitkou na projednávání této novely o Státním fondu podpory investic, tisk 564, podle § 90 odst. 3 zákona o jednacím řádu, a to mimo jiné nadto uvádím po dohodě Kláry Dostálové s panem ministrem Bartošem a ředitelem SFPI, kdy se má doplňovat, tedy mimo jiné do důvodové zprávy nebo důvodová zpráva, ohledně družstevních podílů, záruk a oprávněných osob čerpání. Takže pak asi bude nějaká dohoda o zkrácení lhůt, to už je pak na dalším. Takže tímto tedy vznáším toto veto a podpisové archy předávám panu předsedajícímu. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím tedy o ty archy. Další, kdo je přihlášen do obecné rozpravy, je paní místopředsedkyně Dostálová.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych chtěla i poděkovat za to, že jsme byli schopni s panem ministrem debatovat tuto věc. Samozřejmě jsem i členka dozorčí rady Státního fondu podpory investic, takže jsem to komunikovala, ty věci, nebo návrh toho zákona, i s panem ředitelem fondu, a my jsme se domluvili na tom, že byť po právní stránce rozumím, jak je v tom zákoně to popsáno, ale mnoho potenciálních příjemců by se pod novými právními hesly, když to tak nazvu, asi nemuselo najít, takže jsme se dohodli, že skutečně v zájmu všech je doplnit důvodovou zprávu, protože Státní fond podpory investic zejména podporuje aktivity v oblasti bydlení, ale i regionálního rozvoje jako takového, a tento zákon by měl otevřít ty dveře zeširoka.

To, že ta podpora, potom vláda učiní na konkrétní aktivity, to je věc druhá, ale abychom tady to, co přináší trh s bydlením, pokaždé nemuseli měnit zákon, tak aby ten zákon byl skutečně nastaven co nejšířeji. Velký problém, který tam byl, je, že z toho zákona zcela vypadly právě pojmy jako družstevní podíl, hypotéky, záruky, že nově se tomu říká ručení, ale není to nijak objasněno právě v důvodové zprávě. Stejně tak není na jistotu postaveno, kdo vlastně může žádat na Státním fondu podpory investic, protože tam jsou aktivity jak pro fyzické osoby, tak pro právnické osoby, ale samozřejmě vždycky bude záležet na tom typu podpory. Toto všechno jako výkladová podpora by potom mělo být obsaženo v důvodové zprávě.

Stejně tak jsme s panem ředitelem Státního fondu řešili i kauce na bydlení. Tam tedy toto pod tímto zákonem už nenajdeme, protože tam je dohoda mezi Ministerstvem pro místní rozvoj a Ministerstvem práce a sociálních věcí, že toto bude zajišťovat v rámci příspěvku na bydlení nebo v rámci jiných dávek právě Ministerstvo práce a sociálních věcí, takže je potřeba reagovat na některé věci, které samozřejmě legitimně potenciální příjemci očekávají.

A já bych chtěla poděkovat za vstřícnost, že vlastně i na úkor toho, že musíme vetovat devadesátku, se ale podaří vlastně ten zákon vyladit včetně důvodové zprávy tak, aby byl co nejpřijatelnější pro potenciální příjemce. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Ještě někdo, kdo by měl zájem vystoupit v obecné rozpravě? Ano, vidím zde pana poslance. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Já bych se taky v krátkosti vyjádřil k tomuto bodu, k tisku 564, který se týká Státního fondu podpory investic neboli bývalého Fondu podpory bydlení. My máme trošičku problém s tím, tam se jedná, jedna z navrhovaných úprav je tedy změna financování úhrady vybranému dodavateli. Otázka samozřejmě je, zda se má takový fond vůbec zabývat financováním rozvoje regionů, třeba v oblasti cestovního ruchu a podobně. To mají dělat jiné složky ministerstva jako CzechTourism a další orgány. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP