(19.30 hodin)
(pokračuje Eliška Olšáková)

Cílem předloženého pozměňovacího návrhu je jednoznačně stanovit, kdo má být plátcem daně z elektřiny při sdílení, pokud se nejedná o elektřinu osvobozenou od daně podle § 8 odst. 1 zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů. Podle stávajícího znění předloženého návrhu hrozí vážné riziko, že by byl na základě § 3 odst. 1 písm. d) zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů, část 47, plátcem každý konečný spotřebitel, kterému by byla elektřina sdílena. To by bylo administrativně zatěžující nejen pro konečné spotřebitele zapojené do sdílení, ale zejména pro celní úřady, které jsou za výběr daně zodpovědné. Hrozí riziko, že budou celní úřady zahlceny velkým množstvím k dani z elektřiny. Jako nejlogičtější řešení popsaného problému se proto jeví, aby byl plátcem jednoznačně určen výrobce, který elektřinu sdílel. To bude obvyklé energetické společenství, popřípadě jeho člen. S ohledem na předpokládané nízké objemy sdílené elektřiny je navrženo, aby byl plátce povinen přiznat a zaplatit daň vždy za období jednoho kalendářního roku. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. Nyní se ještě z místa přihlásil pan místopředseda Havlíček do obecné rozpravy, takže mu dávám slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Dobrý den. Já budu velmi stručný, vše podstatné jsem řekl v rámci prvního čtení. Ten zákon je dobrý, je dobře připraven a my ho podporujeme. Máme tady přesto pár technických pozměňovacích návrhů, ke kterým teď musím říct pár slov.

První: povinnost upozornit zákazníka 30 dnů předem, že se mu bude automaticky prolongovat smlouva s distributorem. Některé se už tady opakují, ale to nevadí, my je tam necháme jako pozměňováky.

Umožnit členství příspěvkových organizací obcí a krajů v komunitních společenstvích. Podle současné úpravy by členy komunitních společenství nemohly být například nemocnice, sociální služby, knihovny, muzea a tak dále, které jsou příspěvkovými organizacemi obcí a krajů. To by šlo proti smyslu cíle komunitní energetiky. Nebylo by to například možné využívat ve smyslu energie získané z panelů na střeše školy pro třeba jiné budovy obce.

Třetí: aktuálně platí omezení hlasovacích práv členů na maximálně 10 %, to zde již bylo řečeno, diskutováno. Cílem bylo zabránit tomu, aby energetické společenství ovládli takzvaní energošmejdi. Tyto obavy nedávají smysl u členů, jako jsou obce, kraje. Zároveň jsou obavy, že těch 10 % je příliš nízký limit, který bude odrazovat od zakládání energetických společenství. V pozměňovacím návrhu proto navrhujeme zvýšit limit omezení hlasovacích práv pro právnické osoby, a to na 25 %, a odstranit jej u obcí a u krajů.

Další: zavádí sankce se - to je čtvrtý pozměňovák - pro osoby, které zneužijí institut energetického společenství.

Pátý: navržená úprava vyjadřuje, že zákaz plnění se týká výhradně propanbutanových lahví, které mají známého vlastníka, čili zachovává stav, který je aktuálně platný. To už je dlouze diskutovaná věc.

A ten poslední: navrhuje se vymezení cílového stavu sdílení od 1. 7. 2026. Do té doby má na základě vyhlášky ERÚ fungovat pouze takzvaná statistická metoda sdílení elektřiny, jejíž nevýhodou je, že obvykle snižuje objem sdílené elektřiny o 20 až 50 %. Cílem tedy je, aby se z tohoto řešení nestalo řešení trvalé. Podle návrhu od 1. 7. 2026 již musí být možné zohledňovat při sdílení aktuální spotřebu jednotlivých členů společenství a umožnit jim, aby si mezi sebe mohli rozdělit opravdu veškerou elektřinu, kterou si sami vyrobí. A pak jenom ještě se přihlásím k těm číslům. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Pane místopředsedo, byl jste poslední přihlášený do obecné rozpravy. Ptám se, zda se do obecné rozpravy ještě někdo hlásí z místa? Nikoliv. Obecnou rozpravu tedy končím.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova navrhovatele? Máte zájem o závěrečné slovo, pane ministře? Nikoliv. Zpravodaj také nikoliv.

Žádné návrhy, které by byly hlasovatelné v rámci obecné rozpravy, nezazněly. Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. S přednostním právem se hlásí pan místopředseda Havlíček. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Tak už jenom velmi krátce čísla: 3638, poté se přihlašuji 3645, poté 3644, poté 3647, poté 3576 a poslední 3646. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně. Další do podrobné rozpravy je přihlášen pan poslanec Kott, připraví se pan poslanec Šimek.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych se chtěl přihlásit k sněmovnímu dokumentu 3503, který jsem odůvodnil v obecné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další vystoupí pan poslanec Šimek, připraví se pan poslanec Bureš. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec David Šimek: Děkuji. Já bych se chtěl přihlásit ke sněmovnímu dokumentu 3557, 3558 a 3568, které jsem nahrál do systému. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Bureš, připraví se pan poslanec Slavík. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Bureš: Děkuji. Vážené kolegyně a kolegové, vážený pane místopředsedo. Já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu, který je v systému uveden pod číslem 3309. Tento pozměňovací návrh představuje sjednocení způsobu stanovení provozní podpory pro elektrárny na biomasu a bioplynové stanice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Slavík, připraví se pan poslanec Munzar.

 

Poslanec Jiří Slavík: Já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu, který je nahraný v systému pod číslem 3625, který jsem zdůvodnil v obecné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Munzar, připraví se pan poslanec Adamec.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Dobrý večer, kolegyně a kolegové. Já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu pod číslem 3637. Je to pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu hospodářského výboru. Hospodářský výbor doporučuje prodloužit výpovědní dobu pro ukončení členství ve společenství na tři měsíce a já se domnívám, že existují i určité životní situace, kdy je tato lhůta příliš dlouhá. Typickým příkladem je například prodej nemovitostí. V takovém případě se domnívám, že nemůžeme nutit, uměle držet v takovém případě bývalé vlastníky ve společenství ani je nutit prodat nemovitost se závazkem, aby nový vlastník byl ve společenství. Proto ten můj pozměňovací návrh. Navrhuji, aby v případě prodeje nemovitostí byla výpovědní lhůta pouze jeden měsíc. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Adamec, připraví se paní poslankyně Olšáková.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Pane ministře, dámy a pánové, vidíte, já tady mám pár stručných pozměňovacích návrhů, ale než je načtu, tak bych vás chtěl požádat o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením ze 14 na 10, po vzájemné dohodě tady s částí opozice, speciálně s hnutím ANO.

A teď mi dovolte, abych vás seznámil s čísly pozměňovacích návrhů, ke kterým se hlásím. Všechny pozměňovací návrhy jsou písemně odůvodněny. Takže je to sněmovní dokument číslo 3628, 3627, 3626, 3624, 3623, 3622, 3621, 3620, 3619. Říkal jsem to dobře, od 3619 až po 3628. To je vše, děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju. Eviduji váš návrh na zkrácení lhůty ze 14 dní na 10 dní, jestli jsem dobře rozuměl.

Nyní vystoupí paní poslankyně Olšáková a připraví se pan poslanec Král.

 

Poslankyně Eliška Olšáková: Já bych se chtěla v podrobné rozpravě přihlásit ke sněmovnímu dokumentu 3650, který byl nahrán do systému a který jsem představila v obecné rozpravě. Jedná se o jednoznačné stanovení, kdo má být plátcem daně z elektřiny při sdílení. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP