(11.20 hodin)
(pokračuje Matěj Ondřej Havel)
Je velmi dobře, že není povinně do přijímacího řízení na střední školy hodnocení ze základní školy zahrnováno, neboť každá základní škola má svá kritéria hodnocení a je vlastně nespravedlivé potom u přijímacího řízení srovnávat žáky podle toho, jak která základní škola hodnotí jinak. Nejeden ředitel z mého okolí, a já mám také tu osobní zkušenost, hovořil o tom, že...
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Omlouvám se, pane poslanče, ale přece jenom, kolegyně, kolegové, poprosím o jisté ztišení, aby bylo rozumět, co pan poslanec říká. Prosím, pokračujte.
Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuji, já jsem učitel, já si kdyžtak poradím jako ve škole. Děkuji.
Chtěl jsem jenom říct, že nejeden ředitel, já mám také tu osobní zkušenost, se setkal s tím, že mu pod čarou zůstala řada žáků, kteří měli třeba samé jedničky na vysvědčení, a těžko se to potom vysvětlovalo, že rodič přijde s tím, že se na školu nedostali premianti, neboť hodnocení ze základní školy takhle opravdu vypadalo. Tak to si myslím, že je velmi důležitá věc, která tady posílí kompetence ředitele, protože ředitel v té chvíli samozřejmě nejlépe zná terén a nejlépe nastaví kritéria pro přijímací řízení na svoji školu.
Domnívám se, že digitalizace, jak byla navržena, jak je nastavena v té novele, tak je velmi zdařilá. Koneckonců, na tom se shodují nejenom tedy odborníci, ale třeba zástupci školských organizací, profesních sdružení, Asociace ředitelů gymnázií a tak podobně. My se tím dostáváme mezi země vyspělé v západní Evropě, kde to je víceméně standard ve většině států už dávno. Tím, že se nastavila prioritizace přihlášek, těch tří, se můžeme vyhnout třeba tomu, co v některých státech, typicky v Nizozemsku, je zavedeno, že se potom losuje z přijatých uchazečů, což si myslím, že není správná věc, a domnívám se, že to, jak je ta legislativa teď nastavená, je prostě naprosto optimální. Co se týká počtu přihlášek, v současnosti se počítá s tím, že budou tři přihlášky. Já bych rád zmínil to, že v diskusích při přípravě této novely se uvažovalo o tom, že by těch přihlášek mohlo být i víc. Osobně bych se přimlouval za to, až skutečně získáme zkušenosti s touto legislativou, respektive s tím systémem přihlašování se, s digitálním způsobem, tak by mohla nějaká příští novela školského zákona v budoucnu ten počet přihlášek navýšit, protože technicky to až takový problém nebude. Nemůžeme stoupat donekonečna. Názory typu, že bude moct být deset přihlášek, samozřejmě nejsou relevantní, protože do toho vstupuje školní přijímací zkouška, kterou řada škol má, to bychom se už časově s tím nedokázali vypořádat. Ale třeba takových pět přihlášek v budoucnosti si myslím, že by bylo dobrých. Zkušenosti ukážou.
Mám velkou radost z toho, že skutečně budou obíhat data a nebudou obíhat papíry, natož pak rodiče. Při přípravě té legislativy jsme uvažovali o tom, že by se mohla taková nějaká menšina, třeba čtvrtina lidí přihlašovat ryze digitálně, ale byl to skutečně odhad jenom podle toho, kam zrovna fouká vítr. Cermat odhaduje, že tuto možnost využije až 75 % rodičů, což by bylo skutečně ulehčení samozřejmě pro rodiče, ale sekundárně také pro školy. Původně se s touto úpravou počítalo až od následujícího školního roku, to znamená od 1. 1. 2025. Ty turbulence, které jsme zažili s nedostatkem kapacit, respektive s velkou nejistotou přijatých žáků a nepřijatých žáků, kam nastoupí v Praze a v jejím okolí, zejména v loňském školním roce, tohleto akcelerovaly a já za to chci všem moc poděkovat, že se podařilo tuto legislativní úpravu připravit už s účinností od 1. 1. 2024, v tomto letošním školním roce, a držím palce Cermatu, aby skutečně ten systém, který 15. ledna má být zprovozněn, fungoval a všechno hladce proběhlo.
Na závěr mi dovolte, dámy a pánové, zakončit jenom pro odlehčení výrokem respondentky z dnešního Ranního Plusu, maminky deváťáka, která říkala: "Jupí, hurá, sláva, těšíme se na to. Snad to schválí!" Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jako další vystoupí pan poslanec David Šimek, připraví se paní poslankyně Renáta Zajíčková, Pavel Klíma a další. Prosím.
Poslanec David Šimek: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, já bych rád za klub KDU-ČSL vyjádřil k tomuto návrhu jednohlasnou podporu. Skutečně jsme rádi, že proces digitalizace dál prostupuje do českého školství a budou moci se i děti na základních školách přihlašovat právě při přijímacím řízení na střední školy touto formou digitálního vzdáleného přístupu. Kvitujeme tři přihlášky a samozřejmě si velmi dobře uvědomujeme, že se přenáší svým způsobem zodpovědnost na rodiče, kteří budou muset při výběru školy více diskutovat se svým dítětem, vybírat školu a stanovovat priority pro vzdělání svého dítěte, což si myslím, že je také velmi dobře, aby zodpovědnost v rodině byla a více se se samotným dítětem o této věci diskutovalo. Velkou výhodou také, za kterou musím pochválit Ministerstvo školství, byla i příprava toho scénáře konání přijímacích zkoušek, že se nebudou konat dva dny po sobě, ale budou se konat v pátek a v pondělí 12. a 15. dubna, což má i tu obrovskou výhodu, kterou jsme viděli v loňském roce, že pokud dělalo dítě jeden den přijímačky v Plzni a druhý den v Ostravě, skutečně přejezd toho dítěte přes celou republiku byl velmi komplikovaný, a právě tento víkendový odstup pomůže rodině jednoduše se přemístit přes území naší vlasti.
Takže já bych ještě jednou chtěl poděkovat všem za spolupráci, skutečně si toho velmi vážím, že jsme napříč politickým spektrem našli v této věci shodu a za klub KDU-ČSL tento zákon podporujeme.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní vystoupí paní poslankyně Renáta Zajíčková a připraví se pan poslanec Pavel Klíma, Zdeněk Kettner a další. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Renáta Zajíčková: Dobré dopoledne všem, kteří sledují dnešní Poslaneckou sněmovnu. Myslím si, že se do ní dostal velmi důležitý zákon, který pomůže velké skupině našich občanů, to znamená rodičů a jejich dětí, kteří v letošním roce se budou hlásit na střední školy, takže já jsem velmi ráda, že tady ten zákon dneska je, a já možná tento zákon dám do kontextu toho, co vlastně teď tady v posledních dnech prožíváme, a to je jednání o rozpočtu, kdy vlastně neustále je nám vyčítáno, vládě a nám poslancům koaličním, že neplníme programová prohlášení, že jsme se zřekli našich slibů, které jsme našim voličům dali. Tak já bych tady chtěla říct, že my právě tímto dnešním zákonem stoprocentně naplňujeme programové prohlášení vlády. O digitalizaci státní správy, veřejné správy se mluví v programovém prohlášení na několika místech, je to uvedeno jak v úvodu, tak v kapitole Vzdělávání, a já jsem ráda, že tímto zákonem děláme přívětivější veřejnou správu, děláme přívětivější komunikaci mezi státem a občanem.
Ale co je také důležité, a to právě souvisí s tím včerejším tématem, a tím je rozpočet, že tímto i zlevňujeme procesy ve veřejné správě, a to je myslím věc, která by neměla zapadnout. To, že se samozřejmě zvyšuje komfort pro žáky a pro rodiče, je velmi důležité, ale on se totiž zvyšuje komfort i pro ředitele škol, a to především proto, že se výrazně sníží administrativa a výrazně se sníží finanční výdaje, které školy s přijímacím řízením měly. Takže digitalizace nejenom že bude mít velký přínos pro rodiče, pro naši dospívající generaci, ale bude mít přínos i pro školu, ale vlastně i pro stát. Ušetří státu peníze, tedy školám, samozřejmě, sníží výrazně administrativu, a třetí rovina, která si myslím, že by také neměla zapadnout, je, že poskytne zřizovateli a státu zdroje - zdroje dat, s kterými bude moct v budoucnu stát nebo zřizovatel pracovat.
Ta data díky informačnímu systému získáme vlastně dvojí. Jeden druh dat bude, který se bude přímo vztahovat na aktuální přijímací řízení, čili vlastně už po 8. květnu bude zřizovatel a ředitel vědět přesně, které děti se umístily a které se neumístily, a bude moct vlastně podle toho plánovat další kola přijímacího řízení, a druhou rovinou, to jsou ta data pro stát, protože novinkou tohoto informačního systému je, že budeme mít přesně přehled o tom, jaký je zájem i o nematuritní obory. Doteď jsme měli data o maturitních oborech a my teď budeme mít informace i o nematuritních oborech, takže budeme mít komplexní přehled o zájmu žáků, potažmo jejich rodičů, o středoškolské vzdělávání jak v maturitních, tak v nematuritních oborech, a bude se moci samozřejmě s tímto pracovat a lépe plánovat například středoškolská oborová soustava. ***