(11.10 hodin)
(pokračuje Jan Berki)

Na závěr, protože vás nechci příliš zdržovat, chci poděkovat všem, kteří se na přípravě té novely podíleli, ať už to bylo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako poskytovatel odborného a legislativního backgroundu, zároveň znovu všem zástupcům všech klubů za konstruktivní přístup. A na závěr si ještě dovolím, proč vás žádáme, aby byl s novelou, nebo respektive s tím zákonem, vydán souhlas již v prvním čtení, a to proto, že chceme, aby přijímací řízení to následující již podle těchto pravidel mohlo proběhnout, a k tomu například byly dopředu ty návrhy konzultovány veřejně na Konventu pro vzdělávání a zároveň i s Legislativní radou vlády, abychom v zásadě měli jistotu, že návrh, který sem půjde, je odladěn od chyb. Děkuju vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Matěj Ondřej Havel. Prosím.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuju za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dámy a pánové, dovolte stručnou zpravodajskou zprávu. Jedná se tedy o novelu zákona č. 561/2004, školského zákona, která mění několik ustanovení, zejména s ohledem na úpravu přijímacího řízení na střední školy, říkáme tomu tady zkráceně digitalizace. Jde o úpravu legislativy, která je ve Sněmovně zdá se spíše konsenzuální, je tedy navrženo projednání podle § 90 jednacího řádu čili schválení zákona zde již v prvním čtení. Díky tomu by tedy zákonná úprava mohla být účinná už od 1. ledna příštího roku a vlastně v tomto školním roce už by mohla probíhat přijímací řízení na střední školy podle nového řádu, hlavně s tou digitalizací.

Já tedy shrnu několik nejdůležitějších bodů, které se v úpravě mění. Pan předkladatel toho zmínil většinu, já už snad jenom něco doplním nebo stručně shrnu. Tedy důležité je, že uchazeči se mohou hlásit nyní nově na tři obory, bez talentové zkoušky na dva obory. Přihlášku je možné podat v papírové podobě jako doposud, ve formě hybridní, tedy kombinací elektronického přihlášení bez autentifikace s doložením podepsaného tiskopisu, a pak nově ryze elektronickou cestou za užití prostředků pro elektronickou identifikaci, jako je bankovní identita, identita občana a tak podobně.

Uchazeč o vzdělávání uvede již při přihlašování priority své volby střední školy, které pak již nemůže měnit. Uchazeč, který se hlásí jen na jeden obor středního vzdělávání, kde se koná jednotná přijímací zkouška, může nově konat jednotnou přijímací zkoušku dvakrát, stejně jako to mohou udělat uchazeči hlásící se na dva či tři obory. Střední školy mohou, ale nově již povinně nemusí zohledňovat výsledky dosažené v základním vzdělávání, čili typicky takzvaně dávat body za vysvědčení. A naposled vznikne informační systém ministerstva pro organizaci přijímacího řízení pod hlavičkou Cermatu, podobně jako je tomu u organizace maturitních zkoušek. O tom, že odpadají zápisové lístky, hovořil podrobněji už pan předkladatel. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu a jako první se přihlásil s přednostním právem pan ministr Bek. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych se za Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyjádřil k předloženému návrhu, který zde představil zástupce předkladatelů a pan zpravodaj. Vzhledem k tomu, že oba pánové poměrně detailně představili obsah té normy, dovolte mi, abych se zastavil krátce u vzniku tohoto návrhu.

Tento návrh vlastně napravuje nejméně desetileté zpoždění českého školství v digitalizaci přijímacího řízení. Na řadě vysokých škol už celou tu dobu probíhá přijímací řízení elektronicky a střední školy v tomto případě zůstaly výrazně pozadu. Já jsem se ujal role ministra školství právě v okamžiku, kdy vrcholila nervozita kolem posledního běhu přijímacího řízení, která jasně ukázala na nedostatky dosavadního procesu, který probíhal papírovou formou a vystavoval jak uchazeče o studium, tak jejich rodiče, enormnímu stresu po neúměrně dlouhé období. Já jsem okamžitě zadal Ministerstvu školství přípravu změny příslušného zákona a hned od prvního okamžiku bylo jasné, že neexistuje žádný časový scénář, který by umožnil zvládnout elektronizaci přijímacího řízení již v tomto školním roce, žádný scénář, který by nebyl založen na velmi úzké spolupráci mezi Ministerstvem školství a poslanci napříč politickým spektrem.

Já bych chtěl nesmírně ocenit intenzivní spolupráci mezi odborníky Ministerstva školství a skupinou poslanců, která předkládá tento pozměňovací návrh. Opravdu tomu dedikovali neuvěřitelné množství času a energie a vstupovali s celou řadou věcných námětů a připomínek do samotné přípravy toho návrhu, která probíhala vlastně v nerozlišitelné spolupráci mezi poslanci a Ministerstvem školství. Za to moc děkuju, považuji to za důkaz toho, že ve věcech společného zájmu jsme připraveni spolupracovat. Je prostě jasné, že časový scénář je velmi napjatý. Je jasné, že klade enormní nároky také na technickou stránku věci. V současné době je v mezirezortním připomínkovém řízení návrh vyhlášky, která upravuje příslušné termíny, připomínky budou probíhat do konce tohoto měsíce, a také probíhá příprava funkčního informačního systému, který má zajistit průběh přijímacího řízení.

Příprava nakonec po komplikacích ve výběrovém řízení bude probíhat takzvaně in-house v Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání a chtěl bych vás ujistit, že jsem také udělal vše proto, aby byl ten postup prací průběžně monitorován a oponován ve spolupráci s našimi univerzitami, které mají rozsáhlou zkušenost s elektronizací těchto agend, a jsou připraveny pomoci svými odborníky oponovat ten postup tak, abychom zajistili co nejlepší podobu informačního systému, který by měl být spuštěn k testování školami v polovině ledna. Celkové náklady na vývoj systému budou v tomto případě výrazně levnější než nabídky, které bylo možné získat výběrovým řízením. Myslím si, že je to z hlediska zajištění klíčových informačních systémů dnes vlastně správná cesta, protože veřejná sféra nemůže výlučně spoléhat na externí dodavatele.

Ještě jednou chci ocenit spolupráci napříč politickým spektrem. Chtěl bych vás požádat o podporu tohoto návrhu a také o zrychlené projednání, protože žádná jiná cesta bohužel nevede k tomu, abychom mohli na jaře konat přijímací řízení už civilizovanou elektronickou formou, která ulehčí stresu, který samozřejmě přirozeně provází vždy vybírání uchazečů na střední školy, což je věc, která rozhoduje o jejich budoucím úspěšném kariérním životě. Děkuju vám mnohokrát.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane ministře, a budeme pokračovat v řádně přihlášených. Jako první vystoupí pan poslanec Matěj Ondřej Havel, připraví se pan poslanec David Šimek, Renáta Zajíčková a další. Prosím.

 

Poslanec Matěj Ondřej Havel: Děkuji za slovo. Dovolte ještě stručně okomentovat některé body, které jsou z mého pohledu velmi důležité, které ta legislativa nová přináší.

Za prvé, kromě toho samozřejmě, že je tam digitalizace, tak je důležité, a nerad bych, aby to zapadlo, že v nové úpravě ředitel školy v kritériích nebude muset povinně zohledňovat prospěch ze základní školy - bude moci, nebude muset, což pokládám za velmi důležité v kontextu toho, že celá naše vzdělávací soustava a revize rámcových vzdělávacích programů na základních školách, na středních školách míří decentralizačním směrem, to znamená, jednak se to týká učebních obsahů, ale týká se to i kritérií hodnocení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP