(Schůze zahájena v 11.00 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji 80. schůzi Poslanecké sněmovny.
Aby byla zaznamenána naše účast, tak vás nejprve odhlásím a prosím, abyste se opět přihlásili svými identifikačními kartami.
Náhradní karty a jejich čísla platí tak, jak bylo řečeno na 78. schůzi.
Schůzi svolala předsedkyně Poslanecké sněmovny podle § 51 odst. 4 našeho jednacího řádu na základě žádosti 122 poslanců. Pozvánka vám byla rozeslána v pátek 20. října tohoto roku elektronickou poštou.
Nyní přistoupíme k určení dvou ověřovatelů této schůze. Navrhuji, abychom určili poslance Zdeňka Kettnera a poslance Pavla Žáčka.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tyto ověřovatele? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování s pořadovým číslem 1, je přihlášeno 95 poslankyň a poslanců, pro 92, proti nikdo. Konstatuji, že jsme ověřovateli 80. schůze Poslanecké sněmovny určili pana poslance Zdeňka Kettnera a pana poslance Pavla Žáčka.
Omluvy z této schůze platí tak, jak byly načteny na 78. schůzi, a já je ještě doplním. Od 11 do 13 hodin se omlouvá z pracovních důvodů paní poslankyně Helena Válková a na celý jednací den z pracovních důvodů se omlouvá pan ministr Michal Šalomoun.
Nyní přistoupíme ke stanovení pořadu 80. schůze, jehož návrh je uveden na pozvánce. Pro pořádek připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. Nelze navrhnout žádnou změnu ani doplnění pořadu. Rovněž tak nelze rozšiřovat schválený pořad.
K pořadu schůze, jak vidím, se nikdo nehlásí.
Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí a budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 80. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování s pořadovým číslem 2, je přihlášeno 112 poslankyň a poslanců, pro 110, proti nikdo.
Konstatuji, že pořad schůze byl schválen.
Nyní tedy přistoupíme k jedinému bodu pořadu a tím je
1.
Návrh poslanců Jana Berkiho, Ivana Bartoše, Jany Berkovcové,
Zdeňka Kettnera, Pavla Klímy, Davida Šimka a Renáty Zajíčkové
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním, středním,vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 551/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 551/1. Nyní prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele poslanec Jan Berki. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Berki: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych za skupinu navrhovatelů, kde jsou zastoupeni zástupci všech poslaneckých klubů této Sněmovny, vám ve stručnosti představil obsah navrhované novely.
Hlavním motivem je digitalizace, což znamená, že podle té novely vznikne informační systém, v němž přijímací řízení poběží. To předpokládá, že nově bude možno podávat přihlášky plně elektronicky, a to pro ty, kteří mají například bankovní identitu, datovou schránku a podobně. Je tam ale také model hybridního podání přihlášek a samozřejmě zůstává zachován i model přihlášek papírových.
Co je podle mě také příjemné, je, že vzhledem k tomu, že doufám, že většina využije právě toho elektronického podání, jsou součástí přihlášek prosté kopie dokladů a v případě ověřených nebo originálů je budou předkládat uchazeči a uchazečky pouze na vyžádání od školy.
Zároveň díky tomu, že předpokládáme právě elektronické podávání přihlášek, tak tam by bylo složitější zajistit podpis uchazeče nebo uchazečky, a je tedy nahrazen čestným prohlášením zákonného zástupce, pokud tedy podává za uchazečku nebo uchazeče zákonný zástupce, protože pořád považujeme za důležité, že to rozhodování o směřování svého dalšího vzdělávání dělá především uchazeč a uchazečka sám.
Zároveň tím, že to je v informačním systému, tak nám to umožňuje zjednodušit některé správní úkony. Přijímací řízení stále zůstává v rámci správního řízení, neb se rozhoduje o právech někoho jiného, a zároveň chceme, aby byly zachovány opravné prostředky, ale některé úkony budou o něco jednodušší. Chceme usnadnit práci i ředitelům a ředitelkám. Například se nebudou vyhotovovat standardně rozhodnutí, neb to rozhodnutí bude zveřejněno formou seznamu právě v systému. Zároveň tam tím pádem nemusí docházet k doručování toho rozhodnutí, čímž se tedy mimo jiné uspoří i finanční prostředky těch škol, a je tam tedy institut seznámení se, který je buď proveden přihlášením do systému, nebo případně fikcí po zveřejnění. To je takový jeden balík změn, co se týká digitalizace.
Pak jsou tam ale změny, které se týkají také například samotného počtu přihlášek. Nově lze podat až tři přihlášky, přičemž zůstávají zachovány pořád dvě přihlášky, k tomu ještě s talentovkami. Zároveň ale tentokrát tam je nová povinnost, a to seřadit přihlášky podle priority, protože na to následně potom také nasedá ten systém samotný.
Ředitel nebo ředitelka na začátku stanoví podmínky a kapacitu pro přijetí. A co je zase nově, může, ale nemusí zohledňovat výsledky z předchozího vzdělávání.
Co se týká JPZ, zůstávají zachovány dva termíny a jeden náhradní, nově ale systém určuje, na které z těch škol bude uchazeč nebo uchazečka JPZ skládat, přičemž je přihlédnuto ke kapacitám jednotlivých škol a také k tomu, kam byly přihlášky podány.
Po vyhodnocení výsledků jak té školní části, tak té společné jsou zadány výsledky právě do systému a ten na základě získaného pořadí bodů, priorit a kapacit určí, kam je uchazeč nebo uchazečka přijata. Pokud si to rozmyslí, může se vzdát práva na přijetí. Neznamená, že v tom systému se propadne o řádek níže ve svých prioritách, ale skutečně v tom daném kole není nikam přijat nebo přijata a musí se zúčastnit v případě, že chce tedy jinou školu, druhého nebo respektive následujícího kola. Z tohoto důvodu předpokládáme, že klesne počet odvolání, a to především z kapacitních důvodů, ale budou se podávat odvolání v případě, že došlo k porušení toho procesu.
Ještě pro upřesnění, upravujeme takto první a druhé kolo. Třetí a následující kola zůstávají plně v kompetenci školy a jsou také mimo ten systém.
Poslední úpravou je změna ve zmocnění v podzákonné normě, kde například termíny pro podávání přihlášek jsou stanovovány podzákonnou normou. Obecně jsme šli tou filozofií, že v zákoně by měly být jen základní principy a technicistní otázky by měla řešit norma podzákonná, a předpokládám, že k vyhlášce a k technickému provedení právě více informací potom poskytne pan ministr ve svém vystoupení. ***