(21.40 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)
A co je ještě podstatnější a co scházelo, je nejenom výhled, ale zároveň to, jakým způsobem to Česká republika bude schopná pokrýt, jakým způsobem zaplatí ty investice. A ano, je pravda, že v letech 2028, 2029 by to mělo být až 300 miliard korun, které budou směřovat do dopravní infrastruktury. Právě proto přijala vláda Petra Fialy důležitá rozhodnutí, která říkají, co je potřeba postavit, co představuje ty priority, na tom, troufnu si tvrdit, vlastně panuje shoda, a zároveň přidala hned deset PPP projektů, které v tom můžou významně pomoci. A ano, pokud Andrej Babiš zmiňoval, že tam má být také středočeská část D3, tak už v srpnu vláda Petra Fialy rozhodla o tom, že se tímto směrem vydáváme, stejně jako v případě dalších projektů na železnici a dalších projektů na silnici. A jsou to důležité věci, abychom dokázali zajistit konkurenceschopnost. Aby ti, kteří hledají možnost, kde investovat, a srovnávali Českou republiku, Polsko anebo Rakousko, aby se rozhodovali spíš pro Českou republiku než pro naše konkurenty. Ale bohužel jsme v tom pořád pozadu. A to, s čím jsme přišli, je příslib s jasnou vizí a zároveň s pojmenovanými finančními nástroji, jak to udělat realisticky i s rozložením toho, jaký může být poměr těch jednotlivých finančních nástrojů. Je to deset projektů PPP, potom využití Modernizačního fondu, využití pochopitelně evropských peněz a zároveň aktivní lobbing za to, abychom opravdu do České republiky ty peníze dostali.
A ještě jedna poznámka k tomu, jak vypadá to jednání v Evropské unii. A tady se musím ohradit proti poznámce ještě ze včerejšího dne, že jsme snad s Eurem 7 a s naším odporem zaváhali, nebo že jsme na něco čekali. Prokazatelně opak je pravdou. Byli jsme jedni z prvních, kteří přišli s rozborem toho, co znamená původní návrh Eura 7, a dokázali jsme hned oslovit ministry dopravy zemí, které by mohly mít podobný názor, a vytvořili jsme s nimi alianci. Vytvořil Andrej Babiš takovou alianci pro jiné záměry? Dočetli jste se to? Byl tady nějaký takový podobný záměr, kdy by dokázala Česká republika zvrátit většinový, nebo zdánlivě většinový zájem Evropské unie a jednotlivých členských států? Byla tady spolupráce, pokud Andrej Babiš říká, abych připomněl ta jeho slova, že tam celou noc stál a vetoval a vetoval - dosáhl něčeho, o čem by teď mohl mluvit na evropské úrovni? Já se jenom ptám. Já jsem se toho totiž v novinách nějak nedobral. Nikdy se o tom nepsalo. Tak buď to je spiknutí médií, anebo se opravdu Andreji Babišovi a ani nikomu jinému z tehdejší vlády takovou alianci asi nepodařilo vytvořit.
Teď naštěstí taková aliance vznikla pod vedením České republiky a výsledkem je to, že budoucí podoba Euro 7 bude významně realističtější, neohrozí konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, neohrozí pracovní místa v České republice, zajistí dostupnou mobilitu, dostupná auta i pro lidi v České republice. To je konkrétní práce na evropské úrovni pro lidi, kteří žijí v České republice, ale dokonce pro všechny, kteří žijí v Evropské unii. Tady si troufnu tvrdit, že to spolu s evropským předsednictvím patří ke konkrétním krokům, kdy vláda Petra Fialy dokázala na evropské úrovni dosáhnout významných změn tím, že byla aktivní a dokázala se spojit s dalšími klíčovými hráči, jako je Francie, Itálie, Polsko a další státy.
Vrátím se zpátky k těm dopravním stavbám. V tuto chvíli je rozestavěno více než 250 kilometrů silnic a dálnic. Modernizujeme a za to období čtyř let bychom rádi ve výsledku završili zhruba 250 kilometrů modernizovaných a upravených železničních tratí. Co se týče nejenom toho, co budujeme a co se začíná stavět, tak v letošním roce zahájíme výstavbu 110 kilometrů dálnic a silnic první třídy díky tomu, že se podařilo zajistit finanční prostředky. A pokud se díváme do příštího roku, tak poprvé česká veřejnost bude moci užívat nových více než 100 kilometrů dálnic a v dalších letech budou dálniční úseky přibývat.
Zmíním ohledně těch klíčových investic také to, že se daří významně zjednodušovat lidem život formou digitalizace. Tady ale už o některých těch projektech mluvil Petr Fiala, a dokonce i Andrej Babiš. S tím, že například místo dvou zbytečných dokladů k autu bude od 1. ledna už jenom jeden malý techničák a že se významně zjednodušuje lidem život v okamžiku, kdy vyprší platnost jejich řidičského průkazu a musejí si obnovovat svoje oprávnění, respektive svůj doklad, tak to bude možné a je možné díky Portálu dopravy dělat na dálku. A měníme bodový systém, zavádíme řidičák na zkoušku a umožňujeme řídit lidem od 17 let jako promyšlené kroky, které povedou k větší bezpečnosti na silnicích. Já jsem přesvědčený o tom, že i díky tomu, že vycházíme z jasných dat, z jasných analýz, tak i tahle změna zákona bude jedním z klíčových prvků toho, kam se dál pohne Česká republika. Mrzí mě jen, že se to v těch předchozích obdobích, byť se o tom hodně mluvilo, nepodařilo dovést do finále. Ale oceňuji to, že venkoncem pro tu finální podobu novely zákona o silničním provozu tady v Poslanecké sněmovně se zvedly ruce napříč celým spektrem.
Věřím, že se mně podařilo uvést na pravou míru několik nepravdivých příběhů, které tu Andrej Babiš šířil, a že to bylo možné dokladovat na konkrétních zprávách, kde jistě nemůžeme podezírat tehdejší spolupracovníky Andreje Babiše, že by uváděli věci nepravdivě nebo že by se nás snažili oklamat. Navíc je zcela patrné, že k těm krokům prostě došlo, protože pokud například ten velmi ambiciózní cíl snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 na úrovni EU alespoň o 55 % oproti roku 1990 jako závěr Evropské rady byl přijat jednomyslně a Andrej Babiš tam tehdy 11. prosince 2020 v 10 hodin a 45 minut byl, znamená to, že prostě pro to musel hlasovat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S přednostním právem se hlásil pan předseda Babiš a poté paní ministryně Černochová.
Poslanec Andrej Babiš: Pane ministře, vy lžete jako váš premiér. Vy normálně lžete. A vy, vy jste profesí mluvčí, ne? Vy jste tak krásně mluvil celý život, až jste se stal ministrem. Co tady vykládáte, že vy budete něco otvírat? Vy jste za dva roky něco připravili? Nic jste nepřipravil. Nic jste nepřipravil. Vy nevíte jako ministr dopravy, že za vašeho Řebíčka příprava byla deset let? A tři roky - vy nevíte, že se staví dálnice tři roky? Proč lžete tady? Vy jste nepřipravil vůbec nic. Všechno připravil Havlíček. Sprostě lžete! Sprostě lžete. Jste normální lhář. Neudělal jste vůbec nic, jen chodíte stříhat pásky za naši práci. To je naše práce. Vy v tom rezortu nemusíte vůbec nic dělat. To zvládne i šéf ŘSD i šéf Správy železnic. Tak přestaňte lhát! Co to tu vykládáte? Kolik jste postavili těch dálnic za vaší vlády 2013? Osm set metrů? Jak to fungovalo za Řebíčka, když jste rozkrádali všechno? A když přišel, jak se jmenoval?, ten Bárta, tak ten chtěl taky. A potom se to všechno zabilo. Nic jste neudělali! Jenom lžete. A stejně lžete o Green Dealu. A vy máte smůlu v tom, že vy lžete stejně. Takže já mám tady projev, který vám teď přečtu. A místo jména Fiala si dosaďte Kupka. A je to jednoduché.
Evropská unie navrhla snížení emisí o 55 % pro všechny členské státy. Pro všechny. Je to tak, nebo ne? Je to tak! A my jsme to vetovali s Poláky. A já vám ještě vysvětlím ty Poláky, jak to bylo. Tady je to napsané v tom projevu. Vy jste normální lhář. Megalhář! I o Euro 7 jste lhal. Jo? Tak můžete teďka poslouchat. ***