(21.10 hodin)
(pokračuje Helena Langšádlová)
Dále bych chtěla zdůraznit, že dlouhodobým trendem je posilování institucionální podpory kontra podpory účelové. Proto bych chtěla zdůraznit, že opravdu tento trend je naplňován, takže v roce 2014 institucionální podpora činila 48 %, zatímco pro rok 2024 již je to 58 %. Je to ten trend, po kterém je dlouhodobě voláno, tak aby celý systém nebyl zatěžován tak výrazně podáváním žádostí o tu institucionální podporu.
Je potřeba zdůraznit, že i tady bylo naplněno to zásadní, a to je otázka podpory lidí, je to otázka například programu pod Grantovou agenturou JUNIOR STAR nebo právě zmíněné podpory excelence. Jsem velice ráda, že se podařilo domluvit i otázku spoluúčasti v rámci operačního programu Jan Amos Komenský, která bude ve výši 10 %. Vedle těchto zdrojů v příštím roce a vedle zdrojů ze standardních operačních programů budou v příštím roce zapojeny do rozpočtu i peníze z Národního plánu obnovy, z nichž některé naplňují cíle stávajících projektů, které jsou financovány jinak ze státního rozpočtu, a ve zvýšené míře budou zapojeny do rozpočtu a financování vědy, výzkumu také nároky z nespotřebovaných výdajů, které jsou opravdu na vysoké úrovni. Je pro mě také velmi důležité, že zachováme slušné financování programu ERC CZ právě jako jednoho z nástrojů na podporu excelence.
Myslím si, že je před námi i diskuse, jakým způsobem přistoupit k nepřímé podpoře. V tuto chvíli máme nastaven jeden nástroj, jehož využívání ještě klesá, a proto jednáme i s Ministerstvem financí, Finanční správou a dalšími subjekty, jak nastavit využívání tohoto nástroje pro podnikatele tak, aby byl předvídatelný a aby byl více využíván. Určitě vedeme diskusi i o dalších nástrojích, protože v zahraničí je zejména v případě firem naprosto běžné, že podíl právě té přímé dotační účelové podpory je výrazně nižší než nástroje podpory nepřímé.
Chtěla bych zmínit, že dále dlouhodobě pracuji na národních prioritách orientovaného výzkumu, kterých, když jsem přišla, bylo asi 180. Z toho jasně vyplývá, že se nemohlo priority jednat, protože 180 priorit, to je vlastně protimluv. Proto pracujeme na nových výzvách, které vycházejí z dlouhodobých výzev pro českou společnost. Já bych chtěla zmínit některé z nich, a to je otázka energetiky, otázka změny klimatu, bezpečnosti, obrany, ale i důvěry v demokracii a demografické změny, například jako je stárnutí populace, které bezpochyby budou mít velký vliv na politiku sociální nebo zdravotní.
Závěrem si dovolím říci, že tou poslední výzvou, ale nikoliv poslední, ale jednou z nejvýznamnější, kterou se priority orientovaného výzkumu zabývají a zabývat budou, je technologická a digitální transformace, kde velký důraz klademe na rozvoj umělé inteligence, kvantových technologií, ale i polovodičů a toho, co bude, a těch oblastí, které budou mít zásadní vliv na náš budoucí hospodářský růst.
Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost a těším se na další diskusi.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji. A nyní s přednostním právem je na řadě pan ministr Síkela a připraví se pan místopředseda Havlíček. Pane ministře, prosím.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, dobrý večer. Předem bych chtěl poděkovat za svolání dnešní mimořádné schůze. Musím říct, že to je celkem úspěšný den, a já jsem se sem nakonec vlastně těšil. Díky významnému podílu českého úsilí se dnes v Lucemburku podařilo prolomit ledy a podařilo se dotáhnout něco, co se nepodařilo za celé švédské předsednictví, a rozmotat klubko a dohodnout významnou revizi trhu s elektřinou, což jenom ukazuje, jak významné postavení, jaký respekt a uznání si vláda Petra Fialy získala za dobu svého působení v rámci Evropské unie a jak úspěšná je v prosazování zájmů občanů České republiky na úrovni Evropské unie.
Na druhé straně nedala se přeslechnout poslední dobou v médiích ta spousta výlevů, invektiv, urážek členů vlády Petra Fialy ze strany pana poslance Babiše a dalších proponentů svědků Babišových. (Smích z lavic.) A já jsem se rozhodl využít tuto příležitost, abych jim udělil pár přátelsky míněných rad. A jsem si vědom toho, že asi nezískám po svém dnešním vystoupení více sympatizantů mezi členy ANO a jejich příznivci, než mám doteď, protože upřímně chci využít co nejlépe každou příležitost připomenout, jak moc dobře je, že už naší zemi nevládne Babišova vláda. Mám pro vás kratší verzi tohoto vysvětlení a verzi delší.
Tu kratší. O víkendu představili odborníci z ratingové agentury Standard & Poor's, kteří potvrdili, že se naší vládě daří napravovat chyby té minulé. Té vaší. (Poslankyně Schillerová z lavice: To neřekli. - Řečník se otáčí k předsedající:) Mohla byste, paní předsedající... (Předsedající: Ano.) poprosit paní poslankyni, aby mě nepřerušovala?
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Prosím. Prosím, prosím, zachovejme klid. Děkuji.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Daří se nám konsolidovat veřejné finance a daří se nám zbavovat se energetické závislosti na Rusku. Je to úspěch a já jsem si stoprocentně jistý, že kdybychom pokračovali ve vašem kurzu, tak by tato pochvala ze strany Standard & Poor's nepřišla. Naopak by došlo k úpravě ratingu nebo minimálně jeho výhledu, k prodražení splácení našich dluhů a ještě k dalšímu zhoršení současné situace.
Delší, podrobná verze mého vystoupení vám snad objasní to, proč se většina práce musí bohužel zaměřovat na nápravu chyb vaší vlády. A protože chápu, že pro některé je jednodušší pochopit věci z obrázků než z mluveného slova, připravil jsem si několik infografik, které vám postupně vysvětlím. (Ukazuje materiály.) Nyní bych chtěl poprosit prostřednictvím pana předsedajícího (paní předsedající) Míšu Šebelovou, jestli by byla tak laskavá a podala paní poslankyni Schillerové (ukazuje) tuto infografiku. (Poslankyně Schillerová z lavice: Už mám.) Výborně.
Asi se všichni shodneme, že výdaje každé vlády by se měly odvíjet od stavu státního rozpočtu, že? Rychlé tempo zadlužování je jasným signálem, že si vláda nemůže dovolit vydávat vyšší částky na zbytná opatření - a naopak. Je to jako s rodinným rozpočtem. Když máte hypotéku, kterou každý měsíc sotva splácíte, určitě nepojedete jen tak na dovolenou za 100 000, na kterou si budete muset vzít další půjčku. Státní finance mají ještě jednu vlastnost. To, jak se vyvíjí státní rozpočet, jaká je struktura výdajů, jaké je zadlužení, kolik je peněz v ekonomice, nebo to, jestli se mění disponibilní příjem obyvatel, to všechno má v dlouhodobém hledisku přímý a bezprostřední vliv na růst inflace, tedy růst cen. ***