(20.40 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
Další headline: Přesuneme více peněz na bydlení do Státního fondu podpory investic a na projektovou přípravu projektových dokumentací, výkup nemovitostí a regeneraci brownfieldů. - No tak tady opět, pane ministře, to je zásluha vlády Andreje Babiše. Takzvanou osu 4.1 na systémovou podporu přípravy projektů do Národního plánu obnovy schválila vláda Andreje Babiše. Vy ji realizujete, a je potřeba za to realizování poděkovat, protože to skutečně obcím pomůže, ale není to vaše zásluha. Stejně tak program na brownfieldy byl připravený vládou Andreje Babiše a stejně tak program na demolice.
Můžeme pokračovat dál. Tvorba cenové mapy. My když jsme za vlády, když jsem byla na Ministerstvu pro místní rozvoj, tak jsme tento projekt zpracovávali s Ministerstvem práce a sociálních věcí, takzvané hodnotové mapy nájemného. Jak se s tím naložilo, jestli se s tím pracuje, jestli někdo aktualizuje, tuto informaci nemám, ale mám informaci, že oba rezorty od toho daly ruce pryč a nechaly to zpracovávat Ministerstvem financí, takže tady je potřeba to samozřejmě sledovat.
Podpoříme veřejný, privátní sektor a samosprávy za účelem vhodných programů pro zvýhodněné hypotéky. - Tak zvýhodněné hypotéky nemáme, že? Mladí lidé platí jednou tolik. A tady jsem se snažila aspoň nastolit řešení, jak mladým lidem pomoci.
V návaznosti na konsolidaci veřejných financí snížíme DPH u výstavby či rekonstrukci bytů a domů. - Ano, tady musím říci, že v daňovém balíčku je skutečně snížení z 15 na 12 %, ale zároveň zvýšení nákladů na bydlení o 2 %, z 10 na 12. Tady je velkou otázkou, zda to snížení u výstavby bude mít reálný dopad, protože si musíme uvědomit, že nám klesá vlastně nejvíce v rámci Evropské unie reálná mzda, tak se logicky musím ptát, kdo tedy za tu zvýhodněnou sazbu bude stavět? Možná opravdu, když si to vykompenzujeme s těmi zvýšenými náklady na bydlení, tak je to diskutabilní.
Další headline: Nejpozději v roce 2023 zkrátíme odpisovou dobu na 20 let. - Tak to už v programovém prohlášení vlády také není.
Tak když se tady podívám ještě opravdu v rychlosti na veřejné zakázky: Připravíme reformu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. - Nic.
Rozšíříme metodickou pomoc tak, aby skutečně se bonifikovaly krátké dodavatelské řetězce. - Tak taky nic. Do zákona to promítnuto není.
Do roku 2024 spustíme e-shop, který úřadům nabídne centrálně vysoutěžené produkty. - Zatím nic, ale má to být až v roce 24, tak si to uděláme při nějakém jiném vyhodnocení.
No a když se podívám ještě krátce na cestovní ruch, tak tady máme: Do konce roku 2023 představíme zákon o cestovním ruchu. - Tak to také nebude. Pan ministr už sám v médiích přiznal, že zákon o cestovním ruchu nebude.
Podpoříme restart celého odvětví lázeňství, účinnou kampaň, podporu příjezdového a domácího cestovního ruchu. - To je na agentuře CzechTourism, bohužel, ale tam dochází ke střídání ve vedení CzechTourismu. Pan ministr zrušil peníze dotační na destinační managementy v jednotlivých obcích a krajích, tak je otázkou, jak toto bude, nebo je myšleno vážně.
Snažila jsem se shrnout jenom headliny, které skutečně vedou k tomu, co píše programové prohlášení vlády, a tady z toho je jednoznačně vidět, že to, co se nám tady snaží ministři prezentovat, se nezakládá úplně na pravdě. Já tomu svým způsobem rozumím, že se snaží nějakým způsobem obhájit svoje neobhajitelné kroky, ale občan není hloupý a každý si ty informace, které jsou relevantní, může dohledat. Děkuji za pozornost. (Potlesk v levé části sálu.)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní místopředsedkyně, a poprosím další přihlášenou a to je paní ministryně Langšádlová. Máte slovo.
Ministryně pro vědu a výzkum ČR Helena Langšádlová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážení páni ministři, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych vás informovala o některých krocích, které realizuji v souladu s programovým prohlášením vlády v oblasti vědy a výzkumu. Nejdříve bych vás seznámila s těmi jednotlivými kroky a pak se k nim dostanu v rámci jejich vysvětlení.
Prvním krokem je rekodifikace zákona 130/2002, který je takovým základním nástrojem v této oblasti. Druhým krokem je revize Metodiky 17+, která je jedním ze základních nástrojů hodnocení výzkumných organizací. Třetím krokem je vlastně reforma transferu jako jednoho ze základních nástrojů, jak zhodnocovat výsledky naší vědy. Čtvrtým krokem je podpora excelence ve spolupráci s Ministerstvem školství. Připravujeme koncepci excelence jako velmi důležitého nástroje na posílení excelence ve vědě.
Dále bych si dovolila zmínit několika větami otázku rozpočtu, rozpočtu a národních priorit orientovaného výzkumu. Usiluji o to, aby se provazovaly tyto jednotlivé nástroje a vedly ke třem základním strategickým cílům, jak již jsem říkala, podpoře excelence, podpoře transferu jako zhodnocování výsledků vědy a podpoře lidí ve vědě.
Co se týče zákona, k rekodifikaci jsem přistoupila proto, že předchozí zákon z roku 2002 byl asi dvaadvacetkrát novelizován a v tuto chvíli neodpovídal potřebám české vědy. Abych zmínila alespoň některé priority tohoto zákona, které jsme řešili a které řešíme - zákon je ve fázi, že je přeposílán teď do připomínkového řízení - tak je to posílení koordinačních mechanismů. V rámci České republiky máme přes 200 výzkumných organizací. Je to opravdu extrémní fragmentace a je velmi obtížné a musíme usilovat o větší koordinaci a lepší využívání prostředků, které jsou určeny na vědu, výzkum.
Co je naprosto zásadní, je větší provázanost toho koncepčního rámce se systémem hodnocení. Je naprosto zásadní, abychom měli větší provázanost mezi výsledky metodiky, abychom měli lepší provázanost mezi výsledky těch jednotlivých výzkumných organizací (s?) poskytovanou institucionální podporou. Je velmi důležité, že v tomto zákoně upravujeme větší provázanost národní politiky, výzkumu, vývoje a inovací s koncepcí jednotlivých poskytovatelů, ale i s koncepcemi jednotlivých výzkumných organizací.
Co je naprosto zásadní, abychom posilovali efektivitu, jak již jsem zmiňovala, a to jak vyhodnocování dopadů jednotlivých programů, tak abychom učinili transparentnější hodnocení jednotlivých projektů, ale abychom i u těch jednotlivých projektů, které jsou financovány v rámci účelové podpory, také ještě lépe měřili jejich dopady a naplňování cílů.
Považuji za velmi důležité, abychom zlepšili podmínky pro vědce, vědkyně. Proto i tímto se velmi detailně zabývá zákon, který jsem připravila. Je to v oblasti rozvoje lidského potenciálu a je tam zohlednění, je to zohledněno na úrovni koncepcí jednotlivých poskytovatelů, ale i podporou vědců v rané fázi kariéry, protože je velmi důležité, abychom ty nejlepší udrželi u vědecké kariéry. Proto tam jednou z priorit je i podpora profesního rozvoje výzkumných pracovníků a je to i otázka možnosti slaďování profesního a rodinného života například tím, že budou uznatelné náklady v souvislosti slaďování v případě třeba mladých vědkyň tak, aby mohly některé náklady být přijaty jako uznatelné náklady, například na hlídání dětí v rámci vědeckých konferencí. Velmi důležitá je mobilita, ať již ta mobilita právě mladých vědců, vědkyň po návratu z mateřské, z rodičovské dovolené, ale i mobilita vědců, kteří by měli být motivováni, aby poté, co získají zahraniční zkušenosti, se vraceli do České republiky a uplatňovali, zhodnocovali tady ty zkušenosti, které nabyli v zahraničí. Co je také zásadní, aby byly výzkumné organizace v kontaktu s vědci, kteří jsou trvale žijící v zahraničí. ***