(20.30 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Není to ale zásluha této vlády, je to zásluha minulé vlády. Já jsem ráda, že jsme intenzivně spolupracovali jak s panem ministrem Kupkou, tak s panem ministrem Bartošem, ale bylo by také fér říci, že opravdu to není zásluha pouze pana ministra Bartoše, protože pokud bychom se do toho neopřeli my všichni, kteří jsme se tomu stavebnímu právu věnovali, tak když jsem viděla, co se sneslo za kritiku po návrhu té novely na pana ministra, tak si myslím, že bychom neměli stavební zákon dodnes.

Další headline, kterou tady pan ministr má, je: Budeme využívat a podpoříme plánovací smlouvy. - Tak to opět vychází z nového stavebního zákona, který předložila vláda Andreje Babiše.

Posílíme metodickou pomoc stavebních úřadů. - To se nestane, protože tím, že máme roztříštěné stavební úřady, tak jednotné metodické prostředí prostě neexistuje, protože vlastně ta hierarchie je stát - kraj, kraj - obec a opravdu znovu bude trvat, nebo bude nadále nejednotné metodické prostředí, prostě v každém kraji se budou stavební úřady chovat jinak, tak jak to známe dneska.

Posílíme pravomoci samospráv v oblasti územního plánování. - Toto vlastně všechno vychází z původního nového stavebního zákona za vlády Andreje Babiše. Prosadili jsme, že vlastní stavební předpisy bude mít Praha, Brno a Ostrava. Byla vytvořena pracovní skupina územní plánování 2030. Tady je potřeba ocenit, že se v tomto pokračuje, protože ta debata se do budoucna vede o tom, aby bylo územní plánování v samostatné působnosti.

Pak je tady jedna odrážka, u které bych se velmi ráda zastavila, protože jsem si dělala poznámky, když dneska ráno mluvil pan ministr: Zrealizujeme projekt digitalizace stavebního řízení a územního plánování. - Prosím vás, jaká je opravdu současná situace? Projekt digitalizace stavebního řízení měl podánu žádost do Integrovaného regionálního operačního programu. Pan ministr tuto žádost zrušil, to znamená, stáhl ji. Šlo zhruba o jednu miliardu. To znamená, tato miliarda propadla a nebude realizována z IROPu na digitalizaci stavebního řízení, pravděpodobně byla využita na jiné digitální projekty v rámci IROPu, ale digitalizace stavebního řízení to rozhodně nebude. Celé je to posunuto a digitalizace stavebního řízení by měla být funkční od července 2024, ale problém je v tom procesu.

Pan ministr Bartoš vlastně zrušil soutěžní dialogy, které na digitalizaci stavebního řízení byly, a toto zrušení soutěžních dialogů mu zrušil ÚOHS jak v první, tak v druhé instanci. A dokonce ÚOHS informoval ve svém stanovisku, že to naopak byla velmi vhodně zvolená soutěž, aby se mohly ty drobnosti a vlastně vylaďování té architektury dělat za pochodu s tím konkrétním dodavatelem. Pan ministr tedy se jal toho, že všechno, co udělala minulá vláda, je špatně, a že si tedy vytvoří svoje vlastní výběrové řízení. A co myslíte, že se nestalo? ÚOHS mu to zrušil pro nezákonnost. Takže teď jsme v situaci, že nemáme prostě nic. Vůbec nic! A do toho pan ministr se všemi možnými způsoby snaží vyvinit a dělá to opravdu někdy až úsměvným způsobem, protože začal používat hesla, jako že je to zatíženo kauzou Dozimetr, nějakým konkrétním pánem a že v podstatě z těchto důvodů to musel zrušit.

Já už jsem pana ministra několikrát upozornila, že to jsou argumenty na vodě, protože to nemá opodstatnění v časovém sledu, to, co se kvůli digitalizaci stavebního řízení událo. Tak bych to ráda zopakovala. Já věřím, že mě pan ministr poslouchá, abychom si v tom jednou provždy udělali jasno.

29. srpna 2018 - 2018! - je první smlouva mezi Ministerstvem pro místní rozvoj a ICT Unií, kdy vznikla koncepce digitalizace stavebního řízení včetně architektury jednotlivých modulů, jako Portál stavebníka a podobně. 24. 6. 2019 vláda schválila věcný záměr stavebního zákona včetně detailního popisu digitalizace. 29. 8. 2019 je smlouva s Rowan Legal, právní podpora směrem k zadání a soutěžním dialogům v rámci DSŘ. Ten zmíněný pan Šteffel (vysloveno Štefl), o kterém neustále - pardon, on mě pan ministr napomíná, že to je Šteffel, já bych to tedy četla Štefl, ale to je jedno - nastoupil na MMR jako poradce konkrétního náměstka, nikoliv jako poradce ministra. Já skutečně jsem se s tím pánem nepotkávala. Tak první objednávka je z konce září 2019. To znamená, ten pán nemohl ovlivňovat architekturu DSŘ, protože tam vůbec nebyl. Tento pán odešel 1. 9. 2020 na Dopravní podnik, kde byl i nadále, a soutěžní dialogy byly vyhotoveny tou právní kanceláří až o rok později a pár měsíců, to znamená na podzim roku 2021. Takže nesedí nám tam ty termíny, to jste identifikoval správně, pane ministře, a já bych doporučovala, abyste si tu svoji obhajobu postavil na jiných argumentech, protože toto je opravdu velmi na vodě.

A kdybyste chtěli vědět, jaká je teď aktuální situace s digitalizací stavebního řízení, tak pan ministr pojal nápad, že tu odpovědnost hodí na vládu, a vymyslel čtyři scénáře. Jmenuje se to Aktuální stav digitalizace stavebního řízení a ty čtyři scénáře jsou: Počkáme na ÚOHS. - To znamená, budeme se soudit. První scénář. Druhý scénář: Posuneme termín digitalizace stavebního řízení. Třetí scénář: Použijeme JŘBU. A čtvrtý scénář: Hodíme digitalizaci stavebního řízení na státní podnik.

Mě to velmi pobavilo, protože jsem si říkala, to by mě zajímalo, co na takovýhle návrh řeknou rezorty. A to jsem se tedy nespletla! Takže když si vezmu připomínky Ministerstva vnitra: Z předkládaného materiálu vyplývá, že jde o vysoce rizikový projekt se zásadními změnami architektonického řešení vytvářenými v posledním půlroce z nesrozumitelných důvodů, potenciálními pochybeními v oblasti zadávacích řízení prošetřovaných Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a mimořádně napjatým časovým harmonogramem, který je limitován časovou způsobilostí Národního plánu obnovy. Z tohoto stavu by neměl přebírat odpovědnost v plné výše ani NAKIT, ani jeho prostřednictvím Ministerstvo vnitra. Navíc by při převzetí odpovědnosti ze strany NAKIT mohlo ohrozit služby aktuálně poskytované Ministerstvem vnitra, případně služby pro agendy, které přešly na Digitální informační agenturu. - Těch připomínek, všechno jsou zásadní, je tam opravdu celá plejáda.

Připomínky Úřadu vlády. Ty jsou taky výborné! Vláda by neměla schvalovat postup a ukládat zadavateli, jak má postupovat v zadávacím řízení nebo jak má zajistit plnění, pokud zadávací řízení nelze úspěšně včas ukončit. Není zcela jasné, proč Ministerstvo pro místní rozvoj coby gestor právní úpravy zadávání veřejných zakázek potřebuje schvalovat další možné postupy. Vždy platí, že odpovědným je v rámci zadávacího řízení pouze zadavatel veřejné zakázky, a to jak za přípravu zadávacích podmínek, tak i za všechna rozhodnutí v zadávacím řízení. Tuto odpovědnost není možné tímto způsobem přenášet na vládu jako celek. Dále Úřad vlády i zpochybňuje to, jak vlastně byla ta nová zakázka vytvoření souboru informačních systémů, jako je agendový informační systém stavebních řízení, jak to vůbec koresponduje se zákonem jako takovým. A to jenom na připomenutí připomínám, že pan ministr byl zpravodajem tisku 525 - právo na digitální služby, kde právě pomocí tohoto tisku detailně upravil digitalizaci stavebního řízení v novém stavebním zákoně nebo v novele stavebního zákona, tak jak byla připravena za původního vedení.

Já sama jsem na pana ministra dávala interpelaci v roce 2022, kdy jsem ho upozorňovala na to, že nám hrozí nedočerpání peněz na tento projekt a zpoždění, a pan ministr v té odpovědi na interpelaci žádného pána z Dozimetru nikdy nepoužil. Jestli něco použil, tak tam namítal, že šlo o nějaké monolitické řízení. To už jsou samozřejmě detaily, byť se to samozřejmě skládalo ze čtyř soutěžních dialogů, ale to už asi musí odpovědět pan ministr. Takže já bych chtěla poprosit, aby se opravdu falešné argumenty nedávaly tady v plen, protože se nezakládají na pravdě. Koneckonců kdo se o to chce zajímat více, tak stačí se podívat na studii společnosti Datarun, která velmi detailně popisuje situaci ohledně digitalizace stavebního řízení, a věřte mi, že závěry této studie opravdu není nic hezkého ke čtení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP