(20.20 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
A priori je potřeba tady říci, že Ministerstvo pro místní rozvoj si půjčí 8,5 miliardy z Národního plánu obnovy, ale neumí odpovědět na to, jak to bude profinancovávat, protože v rozpočtu MMR prostě na to předfinancování ty prostředky nejsou. Panu ministrovi Bartošovi se snižuje rozpočet o 7,4 miliardy. Tak se ptám, jsou to tedy jenom planá slova, jsou to zase výkřiky do tmy a skutek utek? To znamená, skutečně to bydlení řešit nebudeme? Znovu vyzývám, pojďme si sednout, opozice, koalice, a skutečně vymyslet scénáře pro bydlení, které třeba i nebudou zatěžovat státní rozpočet jako takový.
Další headline: Při plánování strategických investic státu vždy zohledníme úroveň rozvoje a potřeby regionů. - No, tak tady k tomu jenom jednu poznámku, že operační program například Spravedlivá transformace pro rozvoj regionů, které byly zatíženy těžbou uhlí, tam je také čerpání nula, takže tam ten rozjezd opravdu není skoro žádný.
Další heslo: Během prvních dvou let volebního období připravíme zákon o podpoře bydlení. - No tak tady tedy musím říci, že tak jak čtu odborné komentáře jednotlivých aktérů, tak ho v podstatě odmítají všichni, včetně Svazu stavebnictví a tak dále. Celý zákon, tak jak je navržen, se jmenuje o podpoře bydlení. Logicky bychom všichni my očekávali, že to skutečně bude na podporu bydlení, aby mladí lidé měli kde bydlet, aby senioři měli kde bydlet. Ale ouha, ono to tak není. Ono to je v podstatě jenom narůžovo přebarvené sociální bydlení. Celé to je o tom, že vytvoříme kontaktní místa bydlení za 1,5 miliardy ročně a tito lidé - noví úředníci - nám budou radit, kde můžeme najít bydlení. To znamená, zkoukneme inzeráty, zjistíme, že obecní byty nejsou, inzeráty jsou plné. A za tyto peníze tito úředníci budou takto lidem radit, kde mají bydlet.
Jsou tam i další perličky, jako že například obec bude mít garanční fond, kde bude garantovat nájemné tři až čtyři měsíce. Ale co pak, když nebude ten nájemce v obecním bytě platit nájemné? Opravdu je potřeba nejprve narovnat vztahy mezi nájemcem a pronajímatelem, protože jinak nikdo nebude mít zájem ty byty pronajímat, protože neví, jak se potom s tím neplatícím nájemcem vypořádat. A opravdu ty soudy trvají několik let.
Další, co mě pobavilo na tom návrhu zákona, je, že soukromník může dát obci k dispozici ten byt. Ona ho za vás bude pronajímat, bude se starat o to, aby ten nájemce platil. Když nebude platit, tak obec to garantuje jenom tři až čtyři měsíce. Ale když ten byt nájemce zdemoluje, vám jako soukromý, tak to má uhradit obec. Tak to jsem zvědavá, jak se do tohoto systému obce pohrnou.
Náklady na ten zákon pan ministr v důvodové zprávě udává, že to je zhruba 15 miliard za 10 let a že se pomůže 45 000 lidí v bytové nouzi. Tak já si myslím, že skutečně by ten zákon chtělo pojmout jinak, že tam samozřejmě kromě legislativních pojmů je potřeba vygenerovat i nějaký prostor právě pro tu investiční výstavbu.
Připravíme nové finanční nástroje na výstavbu dostupných nájemních bytů.- Už jsem tady o tom hovořila, 8 miliard půjčka z Národního plánu obnovy. Tam by mě velmi zajímalo, jak vlastně to finále bude, krom toho, že tedy nevíme, kdo to vlastně profinancuje nejprve ze strany státu, protože MMR na to nemá zdroje. Ale je tam i jeden velmi zajímavý moment, že stát vlastně vydal vyhlášku, že obce budou platit minimálně 1 %, maximálně 3 %. Ale my vlastně nevíme, za kolik si stát půjčí tu půjčku z Národního plánu obnovy. A odhaduje se, i jsme to měli na rozpočtovém výboru, že ta půjčka bude někde mezi 4 až 5 %. A kdo bude tedy platit ten rozdíl mezi těmi 3 % a 5 %? To půjde jako kompletně za státem, nebo jak to bude? Ten program ještě není odnotifikován z Evropské komise.
A mě by skutečně tyto nuance zajímaly, protože podle mě je to zcela zásadní. Pokud to bude pro obce nakonec za 5 %, tak si taky musíme uvědomit, co stát pro obce nyní udělal. Stát sebral obcím peníze nejenom z rozpočtového určení daní na základě velmi nevýhodné dohody ohledně daně z nemovitosti, ale zároveň sebral peníze obcím na kofinancování evropských projektů, a to tak, že razantně. Regiony, které jsou takzvaně méně rozvinuté, což je skoro celá republika vyjma Prahy a vyjma pěti krajů, které jsou takzvaně přechodové, budou mít kofinancování 85 na 15. Ale pozor, Jihomoravský kraj, Kraj Vysočina, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj a Středočeský kraj budou mít kofinancování 30 %. A stát už jim nedá ani korunu. A co udělají ty obce, které samozřejmě chtějí nové školy, chtějí dobrou infrastrukturu v obcích, chtějí kanalizace, čističky odpadních vod? Tak se zadluží, vezmou si úvěr na tyto projekty, aby to ukofinancovaly. A pak stát přijde s nabídkou bydlení, opět půjčkou. A já upozorňuju na to, že se stane, že obce narážejí na dluhovou brzdu.
Když už tedy zákon má něco řešit, tak aby projekty ve veřejném zájmu, jako je například bydlení, vyjmul z dluhové služby. Pokud by se toto podařilo, tak by obce měly zájem jít do úvěrového programu. Ale jinak z logiky věci obec řekne: nejprve svoji základní infrastrukturu, a pak teprve budu stavět bydlení, protože bydlení může samozřejmě stavět i soukromý sektor. Obec bude muset vyhodnocovat tyto jednotlivé parametry.
Další, co je nesplněno: Udržíme stávající financování obcí a změníme RUD krajů na základě shody s Asociací krajů a navýšíme celkovou alokaci. - Toto mě opravdu pobavilo, neb máme za sebou minulý týden. Takže je to přesně naopak. Co se týká RUDu krajů, tak ten jsme navýšili z 9,78 na 9,45, takže naopak snížili, stejně tak jsme snížili rozpočtové určení daní obcí z 25,84 na 24,16. Čekala bych, že tady bude obrovská bouře starostů k daňovému balíčku. Nedočkala jsem se. Bohužel mě to velmi zklamalo, že někteří starostové ve Sněmovně podpoří takovouto věc, protože samozřejmě jsme si všichni vědomi toho, že z obecních rozpočtů se opravdu financuje od zdravotnictví, školství, životní prostředí úplně všechno včetně vysokorychlostních internetů a že to není dobré. A do toho všeho se dočteme, že ministerstvo, které je v podstatě investiční a dává velké zdroje právě na rozvoj obcí, ať už jsou to místní komunikace, nebo veřejné budovy, školy, dětská hřiště, školní jídelny, na co si vzpomenete, tak Ministerstvo pro místní rozvoj snižuje dotační částku o 1,2 miliardy, z toho 200 milionů na dostupné bydlení, 800 milionů na veřejné budovy, místní komunikace a tak dále. Takže tady je pravý opak toho, co má vláda napsáno v programovém prohlášení vlády.
Další teze byla: Pro zlepšení životních podmínek a služeb ve městech podpoříme smart cities. - Tak to se v novém programovém prohlášení vlády vyškrtlo pro jistotu úplně.
Pak tady máme, že podpoříme funkční systém integrovaných územních investic a meziobecní spolupráce. - Tak to je hezké, že jste si to dali do programového prohlášení, ale to prosadila vláda Andreje Babiše, protože samozřejmě domlouvala programové období, to znamená jak ITI, tak CLLD už je splněno, to jste si tam nemuseli psát.
A poslední takový headline, který tady mám právě k tomu regionálnímu rozvoji: U vybraných centrálních úřadů provedeme analýzu jejich přesunu do regionů. - Tak přátelé, také nic. Tak jenom abychom si řekli, jak se ty věci mají.
A teď se dostanu k svému velmi oblíbenému tématu, což je stavební řízení: Zavedeme institut jednotného environmentálního povolení. - Tak to nezavedeme, bude jednotné koordinované závazné stanovisko včetně environmentálního povolení.
Stavební řízení bude předvídatelné. - Tak to také nebude, protože tím novým modelem jsme zcela rezignovali na vymahatelnost lhůt a zastupitelnost úředníků. Takže bohužel, byť tedy samozřejmě jsou tam věci, které jsme připravili v novém stavebním zákoně, který získal titul Zákon roku, tak naštěstí se tam mnoho těch dobrých věcí, jako jsou apelační principy, dostalo, zjednodušení projektových dokumentací a tak dále, takže to tam zůstalo. ***