(13.50 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)
Půjde tedy postupně o velké navýšení komfortu při jednání s úřady, kdy budou lidé někoho zastupovat nebo když někomu udělí plnou moc, aby zastupoval je. My počítáme, že v polovině roku 2024 už budou naskakovat konkrétní využití například na Ministerstvu práce a sociálních věcí nebo v Portálu dopravce a postupně to udílení plné moci online se stane trendem už jen z toho důvodu, že zatímco někde může někdo běhat s vaší papírovou plnou mocí, kam jste omylem zapomněli dát, že to je pouze pro nějaký úkon nebo to někdy končí, tak takto udělenou moc v digitálním světě prostě můžete ukončit nebo budete moci ukončit kliknutím jednoho tlačítka.
Ještě bych zmínil možná jeden pro mě velmi důležitý projekt zejména v souvislosti s tím, a chodí mi různé podvodné SMS tvářící se jako některá ministerstva, což také se proti tomu dá bojovat a bojujeme, ale v souvislosti s tím, jak občané jsou stále více digitalizováni, tak jak se dříve stali obětí podvodů týkajících se jejich bankovního účtu, tak se dnes spousta podvodníků i ze zahraničí vydává za český stát, vytváří falešné formuláře, láká z lidí data, někdy i bankovní údaje. My jsme spustili projekt, který tady dlouhou dobu spal, a to je migrace státu a státních institucí do domény gov.cz, kdy do budoucna všechna ministerstva i další instituce by měly mít tu koncovku ve jméně, v tom internetovém řádku, ministerstvo.gov.cz. Stejně tak jednotlivé e-maily by měly být jasně kvalifikovány právě tím .gov.cz. Česká republika se tak připojuje k většině států EU, NATO, které tu doménu gov využívají. Má to spoustu výhod ať už v oblasti bezpečnostní, kdy vy si můžete ověřit, že jste na té správné adrese a ne na nějaké falešné, prostě z řádku nebo z e-mailu s osobou, se kterou komunikujete. Zajistí to větší přehlednost, přívětivost, odolnost proti kyberzločinu. Většina subjektů přemigruje do konce roku 2024, úplně pak všechny do konce roku 2025. A mě velmi těší, že Ministerstvo pro místní rozvoj na tuto doménu přešlo v tomto týdnu.
Možná ještě několik věcí, které nesouvisí se samotnou digitalizací. Blíží se týden Digitální Česko, to je nástupcem loňského Czech Digital Week, jen jsme ho počeštili. Letošní ročník bude ve znamení rozvoje digitálních dovedností našich občanů. A já bych chtěl poděkovat všem kolegům na daných rezortech, ať už je to MPO, které dbá na to, aby firmy mohly upstylovat, zvyšovat kompetence svých zaměstnanců v práci, MPSV, aby lidé skrze jejich portál mohli absolvovat kurzy, které zvýší jejich šanci na trhu práce, ale i univerzitám, školám, digitálním platformám, ale třeba i knihovnám. Myslím si, že je naprosto zásadní, abychom zvýšili digitální kompetence a znalosti lidí v České republice nejen kvůli boji s dezinformacemi, ale úroveň nyní dosahuje - zhruba 60 % občanů Česka má ty základní digitální znalosti. My jsme si dali cíl, že do konce roku 2030 to bude 80 % občanů ve věku 16 až 74 let. Je to naprosto zásadní. My v rámci toho týdne pro Digitální Česko, což má být takový svátek, týden intenzivní prezentace toho, co je k dispozici, co může být k dispozici, kurzy, školení, věci týkající se umělé inteligence, kybernetické bezpečnosti. Popularizace a vzdělávání v oblasti digitalizace je klíčem k úspěchu, k pochopení, k adaptaci těch změn, které nepřináší Česká republika, ale přináší je 21. století.
Já bych možná zakončil věcí, kterou vnímám jako velmi důležitou, a to je role České republiky na mezinárodním poli, a to zejména role v Evropské unii, jíž si myslím, že jsme hrdým členem, a role předsednictví, které myslím, že Česká republika v takto složité situaci, ať už se to týká energetiky, ale třeba i digitalizace, obstála. Podařilo se nám na úrovni Evropy najít shodu na Aktu o umělé inteligenci. Důležitá legislativa, jedinečná legislativa, která na jednu stranu dává jakési guide lines, pravidla, pro to, jakým způsobem by se měl rozvíjet byznys v oblasti umělé inteligence v České republice, ale i v Evropské unii. Zároveň ukazuje, jak je pro nás důležitá ochrana soukromí a digitální integrity občana, jehož soukromí má být chráněno. Proto jsou tam ty stopky proti zneužívání ať už třeba v citlivých oblastech, nebo rozpoznávání lidí v reálném čase ve veřejných prostorách. Myslím si, že toto je zásadní. My fakt nechceme, aby tady jel nějaký social scoring občanů jako třeba v Číně. Ostatně finální dohoda o Aktu o umělé inteligenci se právě v těchto dnech dojednává s Evropským parlamentem.
Velký úspěch, a v to nikdo nedoufal, je evropská digitální peněženka, identita, něco, co konečně otevře prostor nejen v tom digitálním světě pracovat, ať už s identitou, ale třeba s doložením potvrzení o nejvyšším dosaženém vzdělání, když se chcete zapsat v zahraničí na univerzitu, když si chcete třeba půjčit - jste někde na dovolené třeba u moře a chcete si půjčit auto na nějaký den. To všecko umožní evropská digitální peněženka, kde budete moci mít od různých vydavatelů nahrány různé důležité věci, které prostě potřebujete a které zrovna nenosíte s sebou, což předpokládám, že na papyrusu v tubusu stočený diplom nevozíte s sebou běžně. Takže to všecko se nám podařilo dojednat na úrovni sedmadvacítky. A opět ta shoda, byť vlastně v krizi, je vůle dohodnout se vlastně vyšší, ale já jsem za to rád. Ostatně i zásadním tématem byly debaty o kybernetické bezpečnosti, což je otázka, která se dneska prolíná prakticky do všech oblastí, od zdravotnictví přes dopravu.
Myslím si, že pokud někdo vystupuje kriticky k tomu půl roku, kdy vláda Petra Fialy a jednotliví ministři krátce po tom, co jsme vstoupili do funkce, měli důležitou roli a byli jsme tedy na tu krátkou dobu lídry Evropské unie, myslím si, že jsme v tomto obstáli. Za to teda patří můj dík mým kolegům a kolegyním, protože i vzhledem k tomu, že v té době na nás dopadaly ať už otázky energetické krize, tak vlastně migrační, související s lidmi, kteří utíkali před Putinovou válkou z Ukrajiny, nebylo to lehké období a ještě stále to nemáme za sebou. Vidíme, že konflikty mají tendenci se rozhořívat i v jiných částech světa. Já téhle vládě věřím, byť nám některé věci asi nejdou tak, jak by si všichni lidi představovali. Jsou před námi dva roky, tak doufám, že věci, o kterých jsem tady hovořil, které jsme započali, se nám podaří dotáhnout do konce a že věci, které děláme, ve finále občané ocení, byť v danou chvíli mohou být nepopulární a často se stávají terčem kritiky i zde přítomné opozice.
Děkuji vám za pozornost a těším se na vystoupení mých kolegů a konstruktivní vystoupení zástupců opozičního ANO a SPD. (Potlesk vpravo.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní s přednostním právem vystoupí pan vicepremiér Rakušan. Prosím, pane vicepremiére, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji vám. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, já bych chtěl začít tím, že se často říká, že ani stokrát opakovaná lež se nestane pravdou, byť někteří marketéři a propagandisté z našich dějin si mysleli mnohokrát opak. Hnutí ANO především ústy svého předsedy neúnavně opakuje jednu a tu samou lež: Rakušan je bezpečnostním rizikem. Bezpečnostním rizikem pro Českou republiku, pro nás všechny, ohrožuje stát svou přítomností na Ministerstvu vnitra, bezpečnost naší země. Dnes kvůli tomu údajně jako poslední kapku v tom poháru svolalo hnutí ANO i hlasování o nedůvěře naší vládě. Důvodem má být to, že jsem měl ve svém mobilním telefonu šifrovací aplikaci. A mně to přijde neuvěřitelně absurdní.
Dovolte mi prosím říci, co já vnímám jako bezpečnostní riziko pro naši zemi, a dlouhodobě jsem to jako bezpečnostní riziko vnímal. Třeba to, když vládu České republiky vede, nebo vedl, člověk, který čelil v té době trestnímu stíhání za podvod. Bezpečnostním rizikem, a to systémovým, je podrývání důvěry v naše demokratické instituce, když vrcholný politik Andrej Babiš mnohokrát napadá práci soudů, státního zastupitelství, policie. Bezostyšně se opírá do práce toho, co tvoří základ našeho demokratického státu. Jako bezpečnostní riziko vidím každopádně to, když se někdo pokouší neustále zpochybňovat roli veřejnoprávních médií v naší společnosti. Když se někdo snaží zpochybňovat jejich nezávislost. A když někdo by měl asi představu, aby mu taková média sloužila pro jeho vlastní účely, což v některých zemích prostě takové náznaky v současné době můžeme vidět. ***