(20.20 hodin)
(pokračuje Mikuláš Bek)
Děkuju za pozornost. Omlouvám se za pozdní dodání toho kapitolního sešitu, které souvisí s tím, že není jednoduché pro rezort školství nastavovat nebo modelovat ty dopady, zvlášť proto, že sběr dat, a to je povzdech můj poslední, nedostatečná digitalizace našeho rezortu způsobuje to, že tradičním způsobem sbíráme k 30. 9. data, která pak čistíme do poloviny listopadu, abychom je pak promítli do rozpisu rozpočtu, místo toho, abychom měli živá data, v kterýkoliv okamžik se mohli podívat, kolik je dětí a učitelů v systému. I tohle musíme změnit, protože pro řízení tak velké rozpočtové kapitoly s takovým počtem zaměstnanců je potřeba prostě mít mnohem silnější datovou základnu, abychom mohli v kterémkoli okamžiku lépe modelovat to, co se stane, když nastavíme drobně jinak nějaký ukazatel v tom mechanismu financování. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Máme zde dvě faktické, jako první pan poslanec Rais.
A ještě omluva, a to pana poslance Tomia Okamury do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Já rovnou ještě načtu další dvě - pan poslanec Brož od 20 do 21 hodin z pracovních důvodů a pan ministr Kupka od 19.30 z pracovních důvodů.
Máte slovo.
Poslanec Karel Rais: Děkuji. No, v podstatě rozpočet je pro mě vždycky daný, čísla tam buď jsou, nebo nejsou. Můžu věřit, že existují nějaké politické dohody, a že to taky bude dokonce plněno, ale faktem je, že tady v tom rozpočtu 10 000 úvazků plus minus v regionálním školství není pokryto, to je prostě realita. Taky bych se samozřejmě radši bavil o strategických věcech. Nakonec z toho, co říkal pan ministr, vyplynulo, že je potřeba změna v legislativě, což víme všechny strany.
A co se týká vysokého školství, prostě usnesení konference rektorů, je tam absence 10 miliard korun, 10 až 11 miliard, nebo spíš poddimenzovanost, podfinancovanost. Faktem je, že ty finance chybí. Představa, že tou miliardou, kterou školy dostanou, pokryjí náklady na inflaci, náklady na změnu, vlastně na platbu POZE, prostě poplatků za energetické zdroje, tak to je podle mě... Samozřejmě že jsem nebyl schopen to spočítat, to se dá spočítat i ze starých údajů jednotlivých nákladů jednotlivých škol na energii. Já osobně pochybuji, že to bude jenom 800 000, čili v podstatě nám vlastně - nebo já to tak chápu - že maximálně ten rozpočet bude vyrovnaný nebo tam prostě bude zase deficit. O tom, že je nejvyšší čas změnit vysokoškolský zákon, o tom rozhodně nepochybuje ani jedna strana, to je naprosto jasné, protože dneska jsou ti manažeři svázáni. Tady ten pohled pana ministra... (Předsedající: Čas, pane poslanče!)
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pak byl přihlášen - musím to brát postupně - s faktickou pan poslanec Kubíček. Tam byl zřejmě jenom překlik, tak to vymazáván. Paní poslankyně Zajíčková, poté se ještě hlásil pan ministr.
Poslankyně Renáta Zajíčková: Já budu jenom krátce reagovat na předřečnici paní poslankyni Janu Berkovcovou, vaším prostřednictvím, která pronesla větu, že vláda nerespektuje své programové prohlášení. Tak já bych právě chtěla říct, že to je přesně naopak, že vláda respektuje svoje programové prohlášení, ve kterém jasně a jednoznačně řekla, že ozdraví veřejné finance a zpomalí tempo zadlužování, že nic jiného naše vláda nedělá, než ozdravuje finance, zpomaluje zadlužování, bude snižovat dluh, který nás ročně stojí 100 miliard korun, a z toho důvodu se vlastně všechny rezorty zavázaly, že udělají určité optimalizace a že zefektivní dejme tomu i procesy, které v daném rezortu jsou. Já se tedy domnívám, že i lidé z oblasti školství by měli prokázat nějakou zodpovědnost, nějakou finanční gramotnost, kterou dejme tomu by měli mít všichni občané této země, a že budou hledat úspory v rezortu vzdělávání.
Já si myslím, že se shodneme na tom, že by měl růst podíl výdajů ve vztahu k HDP na oblast vzdělávání, to si asi přejeme všichni, akorát si musíme uvědomit, že na to musíme jako země, jako stát mít. Všichni si určitě přejeme, aby naše školy byly špičkové, aby to byly exkluzivní instituce, ale dle mého názoru k tomu potřebujeme tři věci. Potřebujeme k tomu peníze, potřebujeme k tomu funkční vzdělávací systém a potřebujeme k tomu - a to si myslím, že tady málo zaznívá - nějakou společenskou dohodu na tom, že to vzdělávání je opravdu pro Českou republiku klíčovou záležitostí. Když si uvědomíte, když vezmu ty tři roviny, tak peníze, ty nám došly, není kde brát. Musíme prostě šetřit, musíme přenastavovat systémy, aby stát (Předsedající: Čas, paní poslankyně!) ty finance měl udržitelné, a pak je to ta druhá věc, a to je školský systém, který považuji za velmi nefunkční. A zakončím to otázkou: Ptám se, proč jste v minulém období nerealizovali reformy, které by zefektivňovaly vzdělávací systém? Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Jestli se pan ministr hlásil s faktickou nebo s přednostním? Jestli s přednostním, musím dát teď přednost těm faktickým, takže poprosím paní poslankyni Berkovcovou, poté paní poslankyni Mračkovou Vildumetzovou a poté s přednostním se hlásí ještě pan ministr.
Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji. Já to asi za dvě minuty nestihnu, protože tady mám poznámky jednak na pana ministra a jednak teď i na paní kolegyni Zajíčkovou. To bude asi rychlejší. Paní poslankyně Zajíčková, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, finanční gramotnost je jedna věc. Já myslím, že tu ve školství všichni máme a všichni asi i chápou potřebu šetřit, a už tady dneska zaznělo - kdyby tak bylo vysvětlováno, že se musí šetřit, je to jedna věc, ale vy jste slibovali, vy jste lhali a vy jste se vlastně dostali k moci řekněme na základě lží, a to se neodpouští, takže to nemá nic společného s finanční gramotností.
Dál jestli mám ještě čas, navážu na pana ministra. Já jsem se ptala, kde se vezme těch chybějících 6 miliard v rozpočtu. Pochopila jsem tedy, že z těch PHmaxů, ale vy říkáte, že ten nastavený limit, velkoryse nastavený limit proplácených hodin, generuje nové a nové úvazky, které jsou vlastně neobsazené, školy nečerpají ty PHmaxy úplně do maxima, takže kde mají potom přijít ty úspory? Protože školy, které nečerpají PHmaxy do maxima, nedostávají peníze na neobsazené pozice, takže kde tam mají nastat ty úspory? A dále říkáte, že generování dalších a dalších učitelských úvazků vlastně způsobuje to, že nemáme dostatek kvalifikovaných učitelů. Ale tak to pojďme obrátit. Místo toho, abychom hledali, získávali, motivovali nové kvalitní učitele kvalifikované, tak my ty pozice škrtneme. To je přesně úplně opačný trend! Mluvil jste o zvyšování atraktivity učitelské profese, ale jak ji máme zvyšovat? Zvyšovat tím, že je zaplatíme, že ukážeme, že je perspektivní, ale to my neukazujeme, my ukazujeme, že se počty učitelů budou snižovat, že práce ve školství bude náročnější a náročnější a za méně peněz. To není žádné zvyšování atraktivity.
Tak jsem to možná vzala tak rychle, až jsem to stihla. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stihla jste to úplně přesně na sekundu. Poprosím paní poslankyni Mračkovou Vildumetzovou a poté paní předsedkyni Schillerovou. Stále jsme v režimu faktických poznámek. Poté máme pana ministra.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane místopředsedo. Já bych si také dovolila reagovat na pana ministra školství, protože pan ministr školství je také nominovaný hnutím STAN a on ví, že já se tady velmi rozčiluji, že se sáhlo na rozpočtové určení daní a že i Starostové a nezávislí to podporovali, podpořili to, a města a obce přijdou od roku 2024 o mnoho finančních prostředků. O to více mě znepokojuje, když tady pan ministr školství hovoří o tom, jak se budou škrtat neobsazená místa nepedagogických pracovníků. To znamená, že dneska, když v dané škole jsou tři pracovní úvazky a vykonávají to pouze dvě kuchařky, ta tři pracovní místa ten ředitel má a má na tři finanční prostředky. Rozdělí to mezi dvě pracovní síly, protože je ten ředitel strašně moc rád, že ti lidé to dělají, a vy, když jim teď škrtnete ten jeden pracovní úvazek, je jasné, že ředitel jim sníží jejich finanční odměnu, popřípadě ty kuchařky řeknou, že tam za ty finanční prostředky nebudou. ***