(17.50 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

A druhý můj pozměňovací návrh, a ještě k těm slevám. Já jsem se díval do zahraničí, takzvaný KlimaTicket v Rakousku, přátelé, stojí nějakých 1 095 eur za rok. Já jsem to vydělil, tak je to něco přes 90 eur měsíčně. V tom ročním součtu zaokrouhleně je to nějakých 26, 27 tisíc korun za rok, KlimaTicket v Rakousku na veškerou veřejnou dopravu. U nás karta ČD In nebo ČD In 100, pouze pro České dráhy, je podobná, 22, 23, 24 tisíc korun. V Německu je ta cena dokonce poloviční, německá jednotná jízdenka na autobusovou dopravu a na veškerou regionální dopravu je kolem 50 eur za měsíc. Tak kdybyste třeba měli chuť, kolegové, se o tomhle s námi s opozicí pobavit, podívat se na to a najít nějaký nástroj, jak zlevníme to, co už dneska máme, ten OneTicket, tu Jednu jízdenku, a zpropagovat tím veřejnou dopravu, ať už tedy regionální vlakovou, dálkovou vlakovou po České republice nebo třeba i autobusovou, věřte, že jsme připraveni a že takový projekt bychom s vámi rádi připravili, třeba společně jako novelu liniového zákona. Tak to je ten jeden pozměňovací návrh, který avizuji.

No a druhý, protože já se zkrátka bojím, že vám to v tom SFDI nevyjde - nechám stranou tu EIB, pane ministře Stanjuro - vyjde, a rád to povím: bude za lepší úrok, bude to OK, pracujme s ní, ale já se bojím, že nevyjdou ty úspory, úsporná opatření na straně investorských organizací. Bojím se, že nevyberete z mýta tolik, že to bude méně. Proto avizuji svůj druhý pozměňovací návrh, kde celkem jednoduše se budu pokoušet - samozřejmě podívám se zodpovědně do dalších položek v rámci těch mantinelů, které máme, a budu se snažit navrhnout navýšení té jedné jediné položky, dotace Státního fondu dopravní infrastruktury z národních zdrojů, o nějaké minimálně 3, ale v ideálním případě aspoň 4 miliardy tak, aby byla jistota.

Takže tolik k mému vyjádření k té kritice. Já vám to rád zrekapituluji: první zásadní problém, páni ministři, slovo přepůjčka. Rád bych se tedy zeptal, jestli vzniklo na Ministerstvu financí, nebo v rozpočtovém výboru, nebo na Ministerstvu dopravy, koho to napadlo, udělat přepůjčku a schovat to všechno ze státního deficitu. A druhý zásadní argument, pane ministře, Kupko, úsporná opatření u investorských organizací 4 miliardy. Není to pravda a rád si poslechnu vaši odpověď. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. S přednostním právem se hlásí pan ministr. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, než odpovím na ty položené otázky, tak si bohužel nemůžu odpustit reakci na poslední návrhy. Zjevně hnutí ANO neopustí svůj populismus ani v době opozice, jedete v tom prostě bohužel pořád dál. Přestože se podařilo zachovat velmi solidární slevy na jízdném, přestože jsme je dokonce rozšířili o slevy pro invalidy III. stupně, na které jste vy nemysleli, přesto přicházíte s návrhem, který ale znamená někde jinde vzít peníze, někde jinde peníze prostě škrtnout. Protože v okamžiku, kdy říkáte, rozdělíme víc, tak musíte také vědět, kde ty peníze vzít, a na tom ty vaše návrhy padají. Pak by to znamenalo dál buďto zvyšovat zadlužení, anebo prostě škrtat některé investice.

Naše vláda jasně řekla od samého začátku, že se pokusí v maximálně možném rozsahu udržet investiční činnost do dopravní infrastruktury pro udržení konkurenceschopnosti proto, abychom dokázali zajistit lepší služby české veřejnosti, a z toho taky vyplynuly ty další nezbytné kroky - hledat finanční nástroje, jak to v zhoršené ekonomické situaci udělat. Měli jsme na výběr několik možností a velmi kriticky jsme je posoudili. Obviňujete nás z toho, že něco skrýváme. No, jenom kdybyste si vzali stenozáznam z Poslanecké sněmovny, kolikrát jsme tady jasně pojmenovali tu půjčku EIB zcela transparentně, a řekli jsme také zřejmě, že jakmile budeme mít k dispozici i konkrétní návrhy úroků, tak že je dáme vědět, a to se také stalo. Nejenom že jsme vám odpověděli na všechny vaše otázky, tak jsme dokonce do rozpočtového výboru, do výboru hospodářského odeslali všechny další informace nezbytné pro samotný úvěr od Evropské investiční banky. Tedy všechno je veřejné, všechno je zřejmé a volíme cestu, která je pro českého daňového poplatníka prostě nejvýhodnější. Tohle jsme také řekli.

Tak máme tady jasná fakta, paní předsedkyně říká, že to není výhodnější, tak to pojďme zrekapitulovat. Jestli můžu si dovolit takovou otázku třeba řečnickou: Co je větší, co je vyšší hodnota 4,065 procentního bodu, nebo 4,5 procentního bodu? No, takhle vás nechci zkoušet, to by nebylo důstojné, ale chci tady jasně říct a dát za pravdu všem matematikům, a dokonce ani těm, kteří neabsolvovali základní školu, že prostě 4,5 % je vyšší úročení, to jest vyšší náklad na dopravní infrastrukturu, než je úročení 4,065 procentního bodu, a to je částka, to je úrok, za který si půjčujeme od Evropské investiční banky a dál, tak, jak jsme slíbili, porovnáváme nástroje, které Česká republika bude využívat.

Pan kolega Kolovratník mě vyzýval k odvážným rozhodnutím, tak jenom si dovolím tady dvakrát podtrhnout, že odvážné rozhodnutí vydat se cestou prověření PPP projektu u toho 30kilometrového úseku D35 jsme udělali na začátku roku 2022, ještě předtím, než Rus vpadl na Ukrajinu, a ukázalo se to jako velmi rozumné řešení, a zároveň jsme spustili přípravu nezbytné podmínky pro takové řešení, to jest studii proveditelnosti. Tu máme k dispozici a máte pravdu, první výběrové řízení na právních otázkách, na právní nejistotě, bohužel nebylo ukončené, respektive ukončilo se na základě platnosti zákona, a v příštím týdnu vyhlašujeme výběrové řízení nové. Zároveň chci deklarovat, že zrychlujeme všechny kroky tak, aby se to nijak neprojevilo na dokončení toho celého díla. V okamžiku, kdy bychom se vydali řešením jenom jednoho úseku, tak by se bohužel zároveň přihodilo, že to nemusí být tak výhodné pro Českou republiku, protože prostě z hlediska efektivity ten 30kilometrový úsek, zejména s ohledem na další údržbu, kterou pak český stát platí, je smysluplný úsek, a to ukázala i ta studie proveditelnosti. Jsme připraveni tak jako v případě jiných staveb spustit v předstihu i archeologický průzkum a dosáhnout toho, abychom opravdu v tomto směru byli s to zvládnout tu stavbu opravdu v co nejkratších termínech.

A to, že to je priorita, nemusím zdůrazňovat na mikrofon, to dokládá průběh všech těch staveb, které v tom území začínají a pro které se podařilo zajistit finanční prostředky i cestou úvěru Evropské investiční banky. A znovu zdůrazňuju, že ve všech veřejných zdrojích je jasně popsáno, jak ten úvěr Evropské investiční banky funguje, a také jsme jasně řekli, jak vychází v porovnání s běžnými střednědobými a dlouhodobými státními dluhopisy, což by byl jiný nástroj, který by Česká republika musela využít, aby dokázala udržet investiční tempo. Tedy jasně říkám, že nejenom že nic neskrýváme, ale přesně podle našeho příslibu ukazujeme, jak jednotlivé nástroje vycházejí z hlediska fiskálních nároků. A nebudu útočit na to, jak vypadaly inflační dluhopisy předchozí vlády. Chci tady jasně zdůraznit, že kroky, které jsme udělali v tomto směru, mají nejenom hlavu a patu, ale zároveň garantují naplnění - troufnu si tvrdit - obecné shody na tom, že dopravní infrastruktura musí tvořit jasnou prioritu, a tady tvoří a je to průkazné v konkrétních datech a v tom, jak vypadá rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury.

Zmínil jste, že šetříme - no, to je nezbytný krok. A mimochodem, dělaly to v debatě s investorskými organizacemi i předchozí vlády, pokud se chtěly chopit odpovědně své role a bavily se o tom, co je opravdu možné udělat a zafinancovat. Byla lepší doba v tom, že finančních prostředků na straně státu bylo v době konjunktury výrazně víc, takže bylo možné dokonce i v průběhu roku uvolnit další finanční možnosti, další finanční prostředky.

Takovou výhodu my teď nemáme, ale přestože ji nemáme, finanční prostředky na tu takzvanou cyklickou údržbu nebo opravu přinášíme do toho rozpočtu my, nepřinesly jí předchozí vlády. Jako položka se v rozpočtu Správy železnic objevuje poprvé v hodnotě 721 milionů korun. Možná, že to tam někde figurovalo, ale v tomhle jasném pojmenování a ve snaze zajistit systémovou cyklickou údržbu existujících tratí tam figuruje takhle definovaná položka poprvé. Tak to jenom pro jasnou představu, jak i v oblasti údržby se snažíme postupovat systematicky a zajistit to, aby propady rychlosti jízd se objevovaly na české síti co nejméně. V žádném případě v rámci našich možností nebudeme přenechávat ani ve stavu infrastruktury dalším vládám dluh, který by v tomto směru představoval nějaký nezodpovědný krok ze strany nynější politické reprezentace. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP