(18.00 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)

Co se týče dalších útoků ohledně toho, jak to vypadá s těmi úsporami, chci zároveň zdůraznit, že se snažíme šetřit i na administrativních úkonech, na zbytečných agendách, a to i u investorských organizací, že zároveň spolu s tím musíme udělat nezbytný krok, na kterém je také shoda, a to je transformace ŘSD, což si i v tomhle čase prostě vyžádá další finanční prostředky navíc. Takže zároveň musíme spojit několik zásadních úkolů, naplnit je víc penězi, které máme k dispozici, a nezbývá než znovu volit nástroj, který budeme prověřovat z hlediska reálných finančních možností a nákladů na ten úvěr. Mohli bychom udělat jiný krok, mohli bychom si prostě nevzít ten úvěr, ale to by znamenalo, že dál budeme žít v režimu vnitřního infrastrukturního dluhu, který nejenom že znamená jenom jiné vyjádření dluhu toho státu, ale podvazuje jakýkoliv další ekonomický rozvoj toho státu. To jsou klíčová fakta, to jsou klíčové zprávy o tom, co představuje návrh rozpočtu České republiky pro příští rok i v oblasti dopravní infrastruktury a co znamená i z hlediska dalších konkrétních položek.

Nezmínil jsem ještě kroky ve vztahu k SFDI a příjmům z mýta a dálničních kuponů. Tady platí, že jsme nezbytné kroky udělat museli, že dochází k navýšení jak mýta, tak dálničních kuponů, což mimochodem odpovídá i návrhu, se kterým přišla předchozí vládní koalice, protože si uvědomovala, že vlivem inflace a zároveň vlivem celé řady kroků prostě bude nezbytně nutné zvýšit také výběr proto, aby stát byl schopen investovat do dopravní infrastruktury. Odpovědně to děláme, nezbytně vyvažujeme, protože pořád se jedná o jedny a ty samé peníze. Vyvažujeme slevy na jízdném, protože jiný postup by znamenal prostě buďto škrtat některé konkrétní stavby, anebo krátit třeba na sociálních dávkách jinde. Naše řešení představuje opravdu rozumný mix, který je nezbytně solidární, který preferuje veřejnou dopravu, protože mimochodem 50% sleva i z hlediska hodnocení ostatních evropských států znamená zcela prokazatelný pozitivní příslib preference veřejné dopravy. To v žádném případě není rezignace na preferenci prostředků veřejné dopravy spolu s celou řadou dalších nástrojů a podpory v oblasti investování do moderních vlaků, investování do moderních autobusů, tramvají i trolejbusů.

Tohle je konkrétní slovo zhmotněné v číslech, které přinášíme pro následující rok. Jsem přesvědčený o tom, že to je rozpočet, který je přes všechny komplikace významně proinvestiční a že i vážný problém nedostatku finančních prostředků pro dopravní infrastrukturu řešíme opravdu velmi dobrým způsobem, rozumným způsobem tak, abychom dokázali urychlit splácení toho významného infrastrukturního dluhu.

Věřím, že jsem odpověděl na všechny vaše otázky. Pokud ne, budeme mít jistě prostor i v dalších čteních si v tomto směru dát další jasná fakta na stůl. Ale snažím se opravdu reagovat maximálně věcně a povědět, jak je to s dopravou i pro příští rok, s dopravou v časech, které jsou pro Českou republiku ekonomicky velmi náročné.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a všechny pěkně zdravím. Vystřídali jsme se při řízení schůze. Nyní chce s faktickou poznámkou reagovat pan poslanec Martin Kolovratník. Je tomu tak?

Ještě načtu v mezičase došlé omluvy, jestli mohu. Je tam paní poslankyně Věra Adámková, která se omlouvá od 16.45 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Jaroslav Dvořák od 17.30 hodin ze zdravotních důvodů, Petr Gazdík od 16 do 20 hodin z osobních důvodů, Jana Mračková Vildumetzová bere zpět svou omluvu, která byla od 15.30 do 19 hodin a Patrik Nacher se omlouvá od 17.30 do 19.30 hodin z rodinných důvodů.

Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji. No, přátelé, slyšeli jste to slovo přepůjčka? Já jsem se ptal tří ministrů na slovo přepůjčka. Mluvil o něm Martin Kupka? Nemluvil ani jednou, ticho, nic. Pane ministře, nezlobte se za upřímnost, ale jestli vy mluvíte o tom, že čelíte populismu, tak já říkám, že my čelíme demagogii z vaší strany. Ptám se na tu přepůjčku, ptám se na ten trik, účetní trik ve státním deficitu, a vy začnete Alenu Schillerovou školit, že 4,5 je přece víc než 4,1. To ale, sorry, to je pravda, pánové.

Kdybyste mě, pane ministře, poslouchal, já jsem to tady říkal, že v tom nejsme ve sporu. Ano, 4,1 je méně, to je skutečně dobré poznání. To víme, podporujeme, půjčka EIB je OK, je správně, jsme ve shodě. Ale slovo přepůjčka nám fakt vadí a fakt je to trik, o kterém nemluvíte, tajíte ho a neznáte se k němu. Tak když se vás jako ptám na jednu věc, na slovo přepůjčka, tak nás neškolte, která částka je nižší. To snad všichni víme, to opravdu je nedůstojné vás i nás. To za prvé.

Za druhé, když mluvíme o slevách ve veřejné dopravě pro studenty, kterým jste teď poškrtali slevy, které posekáte pro důchodce, které sekáte na výši jejich důchodu, kde na to máte vzít? Tak, pane ministře, nezlobte se na mě, vy jste méně ministr dopravy než tiskový mluvčí této vlády a této koalice? Tak my vám odpovíme a říkáme to stále dokola: vybírejte lépe stávající daně, zamezte šedé ekonomice a budete mít třeba na slevy ve veřejné dopravě, možná i na stoprocentní slevy ve veřejné dopravě. Nehovořte, pane ministře, o odpovědných hospodářích a o problémech státního rozpočtu a tak dále. Ty vznikají jinde, ne ve veřejné dopravě, kterou byste měli podporovat.

Je to stejné u toho PPP. Ano, chystali jste to dopředu, ale já znovu opakuji, ten jeden jediný úsek klíčové strategické dálnice může být hotový v roce 2026, a ne 2029. To jsou tři roky, pane ministře. (Předsedající upozorňuje na čas.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. To samozřejmě vyvolalo řadu faktických. Hlásí se paní předsedkyně Alena Schillerová, potom pan ministr Zbyněk Stanjura, Martin Kupka a Bohuslav Svoboda. Prosím, paní předsedkyně.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo. Mám jenom dvě minuty, tak asi se budu muset přihlásit potom ještě jednou. No, pane ministře, vy jste tady nebyl, když jsem měla proslov ke státnímu rozpočtu. To nebyla výčitka, byl tady pan ministr financí. Já jsem se ptala jednoduše. My neříkáme, že to skrýváte, to ani skrývat nejde, to máme najité takto. Ale my říkáme to, že prostě je to jeden z dalších fíglů, který se vám zalíbil v roce 2023, přesunout část deficitu mimo státní rozpočet, do fondu, a tvrdíte, že je to důvod toho úročení. Tady jste mě teď školil z těch setinek. Odpouštím vám to, jsem nad to naprosto povznesená.

Já jsem se ptala na jinou věc. Ptala jsem se pana ministra financí, co budete dělat. Ty úroky bezesporu půjdou dolů, to je víceméně jasné. Česká národní banka půjde po té rovné trajektorii, nepůjde nahoru, ale půjde dolů. Já jsem se ptala, když si tu půjčku budete brát, tak se bezesporu budete přece dívat na ten úrok, protože se nikdo z vás nechce vystavit trestnímu stíhání - z toho vás skutečně nepodezírám - tak v případě, že to nebude výhodnější, protože si na finančních trzích budeme půjčovat výhodněji, tak jsem se ptala, co budete dělat, když si ji nevezmete od toho EIB?

Ještě vám přečtu v rychlosti - mám ještě 35 sekund - co vám doporučuje otec zakladatel TOP 09 - pan ministr mě neposlouchá - otec zakladatel Miroslav Kalousek říká na Twitteru dnes: "Půjčku od EIB si ale může vzít i státní rozpočet. Nic mu v tom nebrání. Bylo by to mnohem transparentnější." O to jediné jde, že vy teď tam máte výhodu pár setinek úroku. Tu výhodu velice rychle ztratíte, než ten úvěr vyberete, a co budete dělat pak? Přitom jste mohli postupovat tak, jak říká Miroslav Kalousek. (Předsedající upozorňuje na čas.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní zareaguje pan ministr. Vaše dvě minuty, prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Tak pro pana poslance Kolovratníka, vaším prostřednictvím. Veřejné výdaje dopravy v rámci Evropské unie jsou průměrně 2,3 % HDP. Jsou to údaje z Eurostatu za rok 2021, za rok 2022 budou k dispozici až v únoru příštího roku. Česká republika má druhé nejvyšší veřejné výdaje do dopravy v rámci EU, a to 3,9 % vůči HDP, to znamená plus 1,6 % HDP. To je ale dobrá zpráva, ne? My to nijak neměníme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP