(17.40 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
Druhá kritika, druhé téma - celkové snížení rozpočtu Ministerstva dopravy minus 8,9 miliard, ono v tom součtu je to více, něco přes 9 miliard, ale konkrétně minus 8,9 miliard, které se skládají ze tří položek.
Minus 2 miliardy - snížení dotace na opravy silnic druhé a třetí třídy ze 6 miliard na 4 miliardy. OK, je to program, který jsme my odstartovali v roce 2015. Pohyboval se kolem těch 4 miliard, začal snižovat a umazávat dlouholetý infrastrukturní dluh, který se tady objevil při vzniku krajů. Drželi jsme ho dlouhá léta. Vy jste navýšili v loňském roce, v tom letošním, na 6, teď se vracíte na 2. Je to politické rozhodnutí. Myslím si, že není dobré vzhledem k tomu, že kraje stále ještě ten dluh nemají dopracován, nemají infrastrukturu ve stavu, v jakém by měly mít. Ale dobře, je to vaše politické rozhodnutí, nechávám ty 2 miliardy na vás.
Ale další položka, pane ministře Kupko, už podle mého názoru je jistým mlžením a je jistou lží. Vy snižujete 4 miliardy přímo na konkrétní položce Snížení dotace SFDI ve vazbě na úsporná opatření u investorských organizací ŘSD a Správa železnic. Znovu ocituji: ve vazbě na úsporná opatření. Tak bych se rád zeptal, co jsou to ta úsporná opatření u investorských organizací? Co jsou to ty minus 4 miliardy? Je to třeba, že Správa železnic žádala a dala si do požadavků právě o tyto 4 miliardy více do provozuschopnosti, tedy do údržby železniční sítě? Víte, že měla v plánu věci, jako je cyklická údržba hlavních koridorů, které jí teď chybí? To jsou z mého pohledu ty 4 miliardy. Takže, pane ministře Kupko, pokud vy vykazujete v návrhu rozpočtu minus 4 miliardy, já to znovu rád zopakuji, jako úsporná opatření u investorských organizací, tak tvrdím, že to není pravda. Tvrdím, že ty minus 4 miliardy jsou velmi jednoduše prostě snížení rozpočtu - nižší rozpočet, ať už na zajištění provozuschopnosti základní železniční sítě, která v mnoha případech prostě půjde na hranu, tak to je, a na to upozorňuji a opět s vědomím, že to zde bude zaznamenáno a nahráno, že dojde k takzvaným trvalým omezením rychlosti, že kvalita sítě se zkrátka bude snižovat, vlaky prostě budou jezdit pomaleji, a opět tedy vytváříte dluh, který někdo někdy v budoucnu bude muset zaplatit. Ale zkrátka, nejsou to úsporná opatření, není to úspora na provozu ve smyslu organizace osobních úspor, mzdových nákladů, digitalizace, snížení nákladů na řekněme vnitřní chod organizace. Je to poškrtání rozpočtu, pouze marketingově schováno za to, že nesnižujete investice, řekněme ty tvrdé finance a rozpočet do nových staveb, ale že zkrátka snižujete peníze a rozpočet na provozuschopnost. Ono to zní hezky: Nebudeme dávat tolik peněz do provozu. Ale provozuschopnost a provoz, to je zkrátka něco jiného. Ten ďábel je ukryt právě v tomto detailu. A pane ministře, velmi ocením to, když se k tomu postavíte čelem a vysvětlíte, co jsou tyto 4 miliardy.
Třetí bod uvnitř rozpočtu Ministerstva dopravy je snížení dotace Státního fondu ve vazbě na zvýšení mýtného. Tak vy jste si naplánovali, že bude stačit do SFDI poslat o minus 2,9 miliardy korun z toho titulu, že budeme vybírat vyšší mýtné. Připomenu korektně, opět je to dohledatelné, že sám jsem ministra Kupku vyzýval k tomu, aby mýto zvýšil, aby využil každou příležitost získat do rozpočtu více peněz, aby si z kamionové těžké dopravy vzal a vybral více. Tady to není z mé strany kritika, přichází zvýšení mýtného. Ale, páni ministři, prosím, buďte realisté a nemalujte si vzdušné zámky! Jestliže dodavatel mýta, dodavatel mýtného systému, společnost, která to programuje, zajišťuje, celé řídí, jasně odpovídá a říká to veřejně, že změny v tom systému jsou tak rozsáhlé a tak složité, že není možné je od března nastavit, že není možné to od března zkrátka zvýšit o tu takzvanou ekologickou sazbu nebo ekologickou část mýtného, tak opět se tady bavíme o částce, a podle mě není malá, kde vy si rýsujete, že vyberete, a tudíž můžete dát méně do SFDI, o 2,9 miliardy více, respektive na dotaci méně - no, nebude to tak. Zkrátka nepovede se vám to a ten dodavatel vám to jasně říká. I zde velmi ocením, pokud pan ministr Kupka se k tomu tedy postaví čelem, bude odpovídat, jak se vypořádá s tím, když z mýta nevybere víc. Takhle jednoduchá moje otázka je.
Další bod mé argumentace: tendr na poradce PPP na dálnici D35. Víte, že tohle je věc, na které máme politickou shodu? Víte, že mediálně, veřejně deklarujeme, že jsme rádi, že systém výstavby a financování infrastruktury formou partnerství veřejného a soukromého sektoru podporujeme a jsme jako hnutí ANO hrdi na to, že v minulém volebním období se první projekt na D4 povedlo rozjet, že teď běží, staví se a příští rok na podzim, že se bude otvírat. Vím, že Martin Kupka je férový a čestný člověk, takže určitě na zahájení provozu na D4 pozve, když ne mě jako řadového opozičního poslance, tak minimálně kolegu Karla Havlíčka, který byl jeho předchůdcem na ministerské funkci, a že společně zahájíme tu akci. Ale ať nezdržuji, ať jsem konkrétní.
D35 - poslední dva úseky byly dobrým nápadem zkusit je stavět nebo budovat tímto způsobem i z důvodu, a tady jsme opět ve shodě, odloženého financování, odložení posunu splátek do budoucna. Ale, pane ministře, ten tendr v těchto dnech a týdnech na poradce, na celý projekt PPP, se vám na ministerstvu z nějakých důvodů nepovedl a já nebudu teď, v této rozpravě o rozpočtu, se pouštět do debat, proč to bylo, co za tím je, kdo to způsobil. To si necháme na jindy, třeba na písemnou interpelaci, kterou jsem vám zaslal. Ale, pane ministře, prosím a vyzývám vás: jeden z těch dvou úseků, které máte takto připraveny, je to ten takzvaný předposlední úsek Opatovec - Staré Město, je v tuto chvíli projekčně téměř do finále připraven. ŘSD má dokonce vysoutěženého dodavatele projektové dokumentace pro stavební povolení. Stačí tu smlouvu aktivovat, stačí začít pracovat. Pokud byste na ministerstvu a vy osobně práskli do kočáru, pokud by to byla vaše priorita, tak jste schopni tenhle jeden úsek, ono je to nějakých 16, 18 kilometrů, mít v polovině příštího roku hotový, připravený pro stavební povolení, a na jaře, ono to běží současně, pro tendr na dodavatele. Sečteno a podtrženo, předposlední úsek opravdu strategické, klíčové dálnice, kterou máte ve vašem programovém prohlášení, můžete začít stavět ode dneška nejpozději do roka a do dne. Pokud s ním stále budete čekat na PPP, zpozdí se to kvůli celkovému projektu, nastavení designu celého úkolu, celého tématu, dvou úseků 32 kilometrů, začnete stavět v roce 2026 a hotovo bude v roce 2029. Ale jeden ten úsek může být v roce 2026, možná 2027 na jaře hotový. Tak i tohle souvisí s rozpočtem. Chápu, že vy si to posunete v čase, že PPP bude platit někdo až po vás, a to už vám je možná jedno. Pokud byste to odvážné manažerské rozhodnutí udělal, tak ty faktory nebudete platit v roce 2024, ale v roce 2025. Ale, pane ministře, zvažte to! Mohli bychom to PPP zkusit - a já mu stále fandím - někde jinde, ale prosím, ne na D35.
A to je závěr mého vystoupení. Jsme v prvním čtení, ale já budu avizovat dva pozměňovací návrhy, které budu mít ambici do dalšího projednání dát, a budu se snažit získat vaši podporu, abyste je podpořili.
První pozměňovací návrh, ono to je trochu Ctrl+C a Ctrl+V oproti - nebo ve vztahu k loňskému roku. První pozměňovák bude mířit k slevám ve veřejné dopravě. Tady víte, že vás kritizujeme a že nesouhlasíme s tím, že jste slevy na veřejnou dopravu, která zkrátka je ekologická, je proti individuální automobilové dopravě, je v souladu s vaším programovým prohlášením, je v souladu s celkovou filozofií Evropské unie ustupovat od drahé, nákladné, neekologické, individuální dopravy, ale podporovat tu veřejnou, tak vy jedete proti tomu. Snížili jste ty slevy na 50 % důchodcům a studentům. My dlouhodobě, trvale říkáme, že to máte vrátit zpátky. Takže jeden můj pozměňovací návrh vás, pane ministře Kupko, bude chtít podpořit. Zvažuji částku kolem 2,5 až 3 miliard korun - návrh na navýšení té položky slevy ve veřejné dopravě tak, abyste je mohl mít ve výši 75 %. ***