(18.40 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)
Padl v obecné rozpravě návrh na vrácení návrhu garančnímu výboru, ten návrh dal pan poslanec Nacher, říkám to správně? Takže než přistoupíme k podrobné rozpravě, nejprve dám hlasovat.
Úplně ze všeho nejdřív vás odhlásím, požádám vás, abyste se přihlásili svými kartami. Prosím, abyste se přihlásili. Počet se ustálil. Přečtu, o čem dám hlasovat.
Pan poslanec Nacher v obecné rozpravě dal návrh na vrácení návrhu zákona garančnímu výboru k novému projednání.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování s pořadovým číslem 64, přihlášeno je 136 poslankyň a poslanců, pro 48, proti 88. S tímto návrhem jsme nevyslovili souhlas.
A jenom se chci zeptat, pane poslanče Nachere, protože jsme si předávali řízení schůze - vy jste dal návrh na přerušení do poloviny listopadu? Říkám to dobře? Ne, není to návrh, dobře, takže ho škrtám, a o všech návrzích jsme hlasovali.
Nyní tedy zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Jako první vystoupí pan poslanec Vojtěch Munzar.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Já se chci přihlásit k pozměňovacím návrhům, které jsem zdůvodnil v obecné rozpravě, a také jejich zdůvodnění najdete v systému a jsou nahrány pod čísly 3451, 3452 a 3453. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan poslanec Patrik Nacher. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Já bych se přihlásil k pozměňovacím návrhům, které najdete pod čísly - všechny jsem je vysvětlil, tak asi nemá cenu říkat, čeho se týkají, takže pouze čísla 3443, 3444, pak 3181 - to je to, co jsem už nahrál dřív, proto tam je to číslo jiné, to se týká toho poplatku za předčasně splacenou hypotéku. A pak pokračujeme dál: 3447, 3448, 3449 a 3445. Mám to tady rozházené. Doufám, že to ve stenozáznamu je zachyceno přesně. Je to sedm pozměňovacích návrhů.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, nyní pan poslanec Jiří Havránek, prosím.
Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo. Taktéž se pouze přihlašuji ke svému pozměňujícímu návrhu pod číslem 3377. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nikoho dalšího nevidím, že by se hlásil - prosím, pan předsedo, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji, pane místopředsedo, a já podle toho, jak jsem vystoupil v obecné rozpravě, se hlásím ke sněmovnímu dokumentu 3454. Odůvodnění je obsaženo ve sněmovním tisku. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Pro pořádek se ptám, zda ještě někdo další se hlásí v podrobné rozpravě? Není tomu tak. Podrobnou rozpravu končím.
Ptám se, zda pan ministr nebo pan zpravodaj chcete závěrečné slovo? Také tomu tak není.
Žádné jiné další návrhy nepadly, a já tedy končím druhé čtení tohoto návrhu zákona a děkuji vám.
Otevírám další bod jednání číslo
99.
Návrh poslanců Josefa Cogana, Marka Bendy, Radima Fialy, Jana Jakoba,
Jakuba Michálka, Jiřího Navrátila a Radka Vondráčka
na vydání zákona o správě voleb
/sněmovní tisk 530/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 530/1 a prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele poslanec Josef Cogan. Prosím, máte slovo.
Poslanec Josef Cogan: Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám představil návrh zákona o správě voleb. Tento návrh zákona vznikl na základě dohody předsedů klubů a případně jejich zmocněnců, všech poslaneckých klubů, a je náhradou za vládní návrh obsažený ve sněmovním tisku 379. Jeho hlavní odlišností oproti původnímu vládnímu návrhu je, že zůstávají zachovány dva volební dny, to znamená pátek a sobota. V ostatním zůstává obsah vládního návrhu zachován. Na této podobě jsme se dohodli na společných jednáních, přičemž jednodenní volba zůstává otevřená víceméně do budoucnosti v případě, že se podaří odstranit problémy, které jsou například se sčítáním v komunálních volbách, to znamená spíš s délkou sčítání a s tím procesem, ale je to věc, která v tomto zákoně a návrhu není. Ale bereme, že i do budoucna bude se nadále řešit, pokud to bude možné a připustí to právě ta jiná opatření.
Jinak cílem tohoto zákona je v jednom předpisu spojit obecná pravidla pro volební agendy, které jsou dosud obsažené právě v jednotlivých zákonech, které upravují různé typy voleb. Jde například o problematiku volebních orgánů, kandidatury i průběhu hlasování a také o některé procesní otázky.
Tento zákon by měl přinést zejména elektronizaci volebního procesu, protože bude zároveň i zřízen informační systém správy voleb obsahující seznam voličů, registr kandidátních listin, registr okrskových volebních komisí a také nástroj pro sestavování elektronických petic. Díky tomu systému bude možné i mimo jiné si požádat o voličský průkaz na kterémkoliv obecním či zastupitelském úřadě. Dalším opatřením k usnadnění výkonu volebního práva je hlasování v jiném volebním okrsku. To se uplatní v situacích, kdy voliči bude známo, kde bude chtít hlasovat. Jedná se o operativnější, administrativně jednodušší řešení, protože o toto hlasování bude možné požádat i dálkově, a to ve lhůtě, kdy již není možné požádat o voličský průkaz. Ten se v tomto případě nevydává, a proto odpadá potřeba jej voliči i doručovat.
Navrhuje se, aby Poslanecká sněmovna s návrhem vyslovila souhlas již v prvém čtení tak, aby mohl být včas vybudován právě informační systém správy voleb. Nabytí účinnosti tohoto zákona se navrhuje k 1. lednu 2026. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Milan Feranec. Prosím.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já jenom k tomu, co říkal předkladatel, nebo zástupce předkladatele, jenom doplním pár informací. Hlavní cíl, to už tady bylo řečeno, vlastně sjednotit administrativní nebo procesní pravidla všech voleb, které u nás jsou, do jednoho zákona, a to je právě zákon o správě voleb. Jinak máme volebních zákonů pět, ale to všichni víte.
Já bych možná jenom doplnil novinky, nebo zopakuji. V předkládané právní úpravě, jak už tady bylo řečeno, je to revize pravidel tvorby volebních okrsků. To se týká hlavně obcí, kde obec může změnit počet volebních okrsků. Všichni, kteří působíte v komunální politice, víte, že je někdy velký problém sehnat vlastně členy okrskových komisí, takže bude to na rozhodnutí obce, kolik volebních okrsků bude.
Už tady bylo řečeno, že se zavede informační systém správy voleb. Povede to i ke zjednodušení seznamu voličů. Elektronizace registračního řízení, to znamená, už bude možné podávat vlastně i elektronicky přihlášky k volbám, kandidátky a tak dále. A skutečně asi to důležité pro občany je zrušení místní příslušnosti u vydávání voličských průkazů a zavedení možnosti změny volebního okrsku ad hoc, to znamená, skutečně bude možné vydat voličský průkaz v kterýmkoliv oerpéčku, což je určitě věc, která občanům prospěje. Potom se tady ještě řeší podpora výkonu volebního práva osoby se zdravotním postižením a nakonec financování státní správy voleb. ***