(17.20 hodin)
(pokračuje Vojtěch Munzar)

Třetí pozměňovací návrh se týká úplně jiné oblasti, která tady ještě nebyla řečena, nicméně si myslím, že právě novela zákona o kapitálových trzích nám umožňuje se zamyslet i nad lepším využíváním moderních nástrojů, jako je třeba využívání takzvaných zaměstnaneckých akcií. To je velmi moderní způsob, který na západ od nás v zahraničí je velmi využíván zejména inovativními firmami a startupy, které sice mají velký potenciál svého rozvoje, ale nemají dostatek peněz na vysokou mzdu, aby mohly zaplatit ty největší odborníky, a hlavně si je udržet. Lákají je hlavně na to, že poskytují místo vysoké mzdy část mzdy v zaměstnaneckých akciích, tím je motivují a zavazují si je ke zvyšování hodnoty firmy. V České republice je dosud tento systém, tato možnost limitována tím, že okamžik zdanění je okamžik poskytnutí akcie. Vlastně to znamená, že zaměstnanec musí mít dostatek vlastních prostředků, aby si splnil v ten okamžik daňovou povinnost.

Pozměňovací návrh, který zase po dohodě v koalici a po dohodě s Ministerstvem financí předkládám, je snažit se tento problém odbourat, aby tento nástroj byl lépe využíván a pomohl k rozvoji inovační ekonomiky a startupů, a proto předkládám návrh, který odsune daňovou povinnost do několika okamžiků typu prodeje té akcie, opuštění firmy a podobně. V pozměňovacím návrhu, který načtu v podrobné rozpravě, je těch okamžiků několik a skutečně to má pomoci v tom, aby naše startupy mohly daleko více a lépe tento instrument zaměstnaneckých akcií využívat.

Ještě mi dovolte poslední větu: nejedná se o pozměňovací návrh, který bych předkládal nyní, ale zase po dohodě v koalici na jednání rozpočtového výboru jsme předložili další pozměňovací návrh. Je to daňové zvýhodnění nového produktu, takzvané pojištění dlouhodobé péče, jehož smyslem je přivést do systému dlouhodobé péče soukromé prostředky, protože jsme si všichni vědomi dvou věcí: za prvé, že v systému dlouhodobé péče není dostatek finančních prostředků a není tento systém dostatečně připraven do budoucna na stárnutí populace a na okamžik, který budeme řešit jednou každý z nás, a je to velká zátěž jak pro tu rodinu, tak pro toho člověka samotného, když se dostane do III. a IV. stupně závislosti, zejména ve stáří, tak pak samozřejmě to zasahuje do ekonomické aktivity rodiny, a právě toto má pomoci, aby se ten občan na to pojistil a neměl z budoucnosti takové obavy. Takže to je další věc, kterou jsme předložili a rozpočtový výbor tento návrh přijal. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S přednostním právem se nyní přihlásil pan předseda Michálek.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, řešíme tady už opakovaně probíranou problematiku hypoték a návrhu, aby se zavedly poplatky na hypotéky. Je potřeba vidět, že zavedení takového poplatku je nákladem na straně těch, kteří zvažují refinancování, na druhé straně je potřeba to vidět i z pohledu trhu jako celku, tak, aby to naopak nevedlo k tomu, že kvůli těm cestujícím, turistům, kteří mění hypotéky nadměrně často, se zvyšují hypotéky pro všechny ostatní na trhu. Takže se snažíme najít kompromis, který bude z našeho pohledu aspoň z hlediska Pirátů výhodný pro občany, kteří mají hypotéku, a který pomůže tomu, aby trh fungoval jako celek.

Já jsem zaznamenal tento návrh, ten poslední, který je z dnešního rána, který by tedy v podstatě znamenal, že když si dneska občan vezme hypotéku na nový barák za 10 milionů, za jeden rok může splatit vlastně 25 % z té částky 10 milionů bez jakékoliv sankce, plus vedle toho může tedy splatit celou hypotéku v případě, že dojde k nějaké životní události, které jsou v tom zákoně uvedeny, což považuji za správné. A potom vlastně podle toho pozměňovacího návrhu by platil 1 % ze zbývající částky, čili v případě, o kterém jsem mluvil, by to bylo u toho předčasného splacení nějakých 75 000 korun.

Pro mě ten návrh je nový, takže my si ten návrh budeme muset nejprve analyzovat, jestli skutečně splní ten deklarovaný cíl, protože to je poměrně čerstvé, tak v rámci toho času mezi druhým a třetím čtením se na to ještě podíváme, aby to skutečně bylo nejvýhodnější pro spotřebitele. Pokud by se ukázalo, že tomu tak není, tak bych možná čistě pro jistotu navrhl v rámci podrobné rozpravy i tu takzvanou nulovou variantu, to znamená, abychom se vrátili k podobě návrhu zákona bez hypoték, pokud by se ukázalo, že ta varianta je v neprospěch spotřebitelů, což je i to, co jsme říkali na začátku, ale pro nás je to ještě téma, které budeme důkladně zvažovat.

Pokud jde o problematiku zaměstnaneckých akcií, my velmi podporujeme, abychom vytvořili co nejpříznivější prostředí pro startupy v České republice. Současná úprava není přátelská k tomu, aby člověk na začátku, když buduje nějaký startup, který má třeba dva zakladatele, kteří dají zaměstnanecké akcie lidem, kteří to od počátku s nimi táhnou a kteří do toho dávají určitý risk, že buď ta firma rekordně vyroste a budou z toho mít slušný příjem, nebo se naopak ukáže, že stejně jako - bohužel to tak je - většina startupů nedosáhne extrémního růstu nebo naopak skončí neúspěšně, to je prostě charakteristika startupového trhu, tak bychom chtěli, aby se to odvíjelo primárně od toho, jaký nárůst hodnoty je u zaměstnaneckých akcií. Návrh ministerstva u zaměstnaneckých akcií tu situaci zlepšuje, ale současně pouze dochází k odkladu daňové povinnosti. Za nás se domníváme, že by bylo možné nalézt ještě lepší řešení, které by skutečně odvíjelo výši zdanění od toho, jakou hodnotu mají ty akcie, jestli dojde k obrovskému nárůstu, jestli se ty akcie zhodnotí, nebo jestli ten startup zkrátka bude neúspěšný, a v takovém případě asi nemá smysl nutit ty lidi, aby danili podle nějakého odhadu, který v podstatě u těch startupů není možné kvalifikovaně provést. Pan ministr mi tady našeptává do ouška, že to tam je, takže my se určitě podíváme podrobně na tento návrh. Jenom abych to objasnil ostatním kolegům, kteří nebyli u těch jednání, ta věc se opravdu velmi intenzivně vyjednávala do posledního okamžiku, takže s detaily toho návrhu je potřeba se ještě seznámit, jak to připravovalo Ministerstvo financí.

Považuji tyhle dvě věci za ty úplně nejdůležitější v tom návrhu. Ty ostatní návrhy, o kterých mluvil pan kolega Munzar, tak já podporuji to zúžení u DIPu, to myslím, že je cesta dobrým směrem. Tohle jsou dvě věci, které ještě budeme zvažovat v průběhu dalšího jednání.

Jenom to jsem chtěl vysvětlit, aby bylo jasné pro účely načtení té takzvané nulové varianty - není to tak, že by tohle bylo něco, co bychom tady nějak tlačili. Je to věc, kterou si budeme ještě rozmýšlet, abychom měli jistotu, že to je stejně jako v ostatních západních státech nejvýhodnější řešení pro lidi, kteří mají hypotéku a kteří by se tím neměli dostat do žádné svízelné situace. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou poznámkou se nejdříve hlásil pan poslanec Munzar a poté pan zpravodaj.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Budu velmi stručný. Pro pana kolegu Michálka - skutečně ten pozměňovací návrh pamatuje a obsahuje i tu situaci, pokud někdo získá ve startupu zaměstnanecké akcie, ale ten startup se zkrátka nepovede, teoreticky když v budoucnu pak ty akcie budou mít nulovou hodnotu, samozřejmě je počítáno s tím, že pak ta daňová povinnost odložená je nula. Takže tuhle věc ten pozměňovací návrh obsahuje. Chápu, že v daném čase se ne vždy musí podařit úplně dokonale vyprecizovaný návrh, který pamatuje úplně na všechny situace, ale myslím si, že tohle je velký krok dobrým směrem, ten pozměňovací návrh, který pomůže startupům. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP