(11.00 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Asi dokážeme u těch velkých projektů to dát, u věcí, které šly z evropských dotací, nebo co byly dotčeny, co byly v památkové zóně, dá se to udělat podle objektů chráněných UNESCO, které jsem zmínil. Skutečně nemyslím si, že bychom poskládali data, na základě kterých bychom dokázali říct, řešíme závažný problém nebo procesní pochybení. Nicméně jsem přesvědčen, že to je, a to jsem řekl i v té interpelaci, spíše o procesním pochybení. A jinak k té věci, která se týkala komplexnosti zadávání -­ (Předsedající: Pane ministře, já se omlouvám.) Minuta! - veřejných zakázek, tak (Předsedající: Je 11 hodin.) takové Dánsko má (Předsedající: A v 11 hodin se přerušují interpelace.) agenturu, která dělá jenom výběrové řízení.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám všem diskutujícím, ale přece jenom čas určuje dnešní jednací den a já z toho důvodu přerušuji tuto schůzi v průběhu rozpravy. Je 11 hodin a já končím dnešní dopolední blok písemných interpelací a konstatuji, že dále budeme postupovat dle schváleného programu, a poté následuje odpolední projednávání ústních interpelací od 14.30 hodin.

Než budeme pokračovat, přečtu omluvy. Od 12 do 13 hodin z pracovních důvodů se omlouvá paní předsedkyně Markéta Adamová Pekarová, od 13 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Šimon Heller, od 12 do 13 hodin z pracovních důvodů se omlouvá paní místopředsedkyně Věra Kovářová, do 12.30 hodin se omlouvá pan poslanec Jan Kuchař, dále od 9 do 15 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan místopředseda Jan Skopeček. Pan poslanec Karel Smetana bere zpět svou omluvu z dnešního celého jednacího dne a pan poslanec Karel Smetana se omlouvá do 10.25 z pracovních důvodů na dnešní den, dále se omlouvá pan poslanec Bohuslav Svoboda na celý jednací den z pracovních důvodů. Z členů vlády se omlouvá od 12 hodin z pracovních důvodů pan ministr Michal Šalomoun. A dále pan poslanec Kučera stahuje omluvu z dnešního dne.

Dnešní jednání bychom měli zahájit již pevně zařazenými body, a to v pořadí bod 2, sněmovní tisk 410, liniový zákon, druhé čtení; bod 21, sněmovní tisk 543, o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny, první čtení; bod 14, sněmovní tisk 464, o munici první čtení; bod 15, sněmovní tisk 465, o zbraních a střelivu, první čtení; bod 19, sněmovní tisk 539, o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, první čtení podle § 90 odst. 2. Případně bychom pokračovali dalšími body dle schváleného pořadí. Ještě připomínám, že odpoledne se budeme věnovat bodu 142, což jsou ústní interpelace.

A nyní je možné se přihlásit ke změně schváleného pořadu. Jako první je přihlášený pan poslanec Martin Kolovratník a je to zařazení nového bodu.

Prosím, pane poslanče.

Já jenom oceňuji, pane ministře, že jste již sedl ke stolku předkladatele, ale nyní probíhají standardní připomínky k programu schůze, takže musíme absolvovat i tuto část dle jednacího řádu. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo, dobré dopoledne. Omlouvám se, teď jsme se s panem ministrem dostali do debaty na trochu jiné téma. Je dobře, že tady pan ministr je připraven, ale já mám dámy a vážený pane ministře, i na vás, prostřednictvím pana předsedajícího, jedno téma, které bych tady navrhl před projednáním klíčového liniového zákona rád jako nový bod a je to téma ohromného problému s tendrem na dálnici D35, čerstvá zpráva, kterou čtu dnes ráno v médiích. Připomenu velmi stručně, jak pan ministr, tak pan premiér velmi silně hovoříte a velmi často a rádi o nové strategii. Když otvíráte dopravní stavby, neopomenete zmínit, že napravujete chyby předchozí vlády a tak dále a tak dále. Hovoříme o strategických, prioritních klíčových stavbách a dnes ráno čtu v médiích, že naprosto klíčový, naprosto zásadní tendr na poradce na rozjetí přípravy PPP, tedy výstavby dvou úseků klíčové dálnice D35, na ministerstvu zkrachoval, a ty zprávy jsou velmi nejasné. Ministerstvo dopravy údajně obdrželo dotazy od novinářů, od médií v pondělí, dodnes, do čtvrtka, nebyly zodpovězeny. Není vysvětleno, proč tato klíčová, naprosto klíčová a strategická věc, o které mluvíme, jednáme, prezentujeme ji veřejně, proč na ministerstvu zkrachovala? Je tam pouze obecná věta, že to je zřejmě chybou úředníků, kteří propásli klíčové lhůty pro uzavření nebo vyhodnocení a vyhlášení tohoto tendru. A je tam dále také řečeno, a víme to, protože máme zkušenost z D čtyřky, kterou naštěstí připravovala naše vláda s Karlem Havlíčkem a která naštěstí v té přípravné fázi byla úspěšná a dnes běží, tak na základě těch zkušeností víme, že teď hrozí zpoždění tady těch dvou úseků minimálně o rok.

Já tohle považuji za naprosto zásadní problém, a jestliže za malou chvíli tady máme, a věřím, že v relativně dobré shodě, hovořit o liniovém zákonu, o vzájemné podpoře koalice a opozice u pozměňovacích návrhů, které podpoří nejen energetické a digitální, ale právě klíčové dopravní stavby, domlouváme se tady na pozměňovacích návrzích a pak úředníci Ministerstva dopravy takto fatálně zklamou, a možná jenom tam někdo dostane nějakou relativně malou pokutu, takže já prosím a navrhuju, je to podle mě důležité před tím liniovým zákonem, se tady pobavit krátce i o těchto důvodech, když to zatím v médiích nebylo vysvětleno, a navrhuji, abychom jako první bod teď v 11 hodin zařadili krátkou diskusi a vysvětlení pana ministra právě k té dálnici a ke zkrachovalému tendru na dálniční úseky D35. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Váš návrh na zařazení nového bodu jsem si poznamenal. S přednostním právem se hlásí pan ministr. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já jsem si vědom, že se ocitáme ve fázi, kdy je možné předkládat jenom návrhy na doplnění programu, nicméně musím komentovat ten návrh, abychom jednak nedělali z komára velblouda a jednak, aby bylo jasné, jaký je osud přípravy toho PPP projektu. V tuto chvíli připravujeme výběrové řízení na nového poradce pro ten úsek s tím, že to předchozí se opravdu nenaplnilo rozhodnutím, neukončilo se rozhodnutím, lhůty uběhly s tím, že opakovaně úředníci Ministerstva dopravy dotazovali uchazeče a upřesňovali podmínky kvalifikace v té soutěži. Nebylo to nijak jednoduché, v tuhle chvíli ale máme tři týdny na vypsání nového tendru a děláme všechny kroky pro to, aby ani o jediný den se výstavba té klíčové stavby, kterou jako klíčovou vnímáme, neprodloužila. Komplikace s výběrovými řízeními provázejí veřejnou správu ve všech úrovních, od místních samospráv přes krajské samosprávy a pochopitelně tomu čelíme i na úrovni státu. V tomto případě se opravdu jednalo o opakované dotazování, upřesňování podmínek toho tendru. Do tří neděl vypíšeme tendr nový a ubezpečuju vás, že podnikneme všechny kroky k tomu, aby se opravdu ani o jediný den realizace té stavby neprodloužila.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásíte k úpravě pořadu schůze? Nikoho dalšího nevidím.

V tom případě přivolám kolegy a kolegyně z předsálí a dám hlasovat o tomto jediném návrhu, který dnes zazněl.

Eviduji žádost o odhlášení. Já vás tedy odhlásím, požádám vás, abyste se opět přihlásili. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP