(19.30 hodin)
(pokračuje Jana Pastuchová)
A teď se vrátím trošku - prolnu dva sněmovní tisky, jak si to ministerstvo protiřečí. Tady to nefunguje, tak zrušíme to oddělení a dáme si to pod ministerstvo, takže co nebude fungovat, tak si převedeme pod ministerstvo. Ale u sněmovního tisku 475 zase zřizujete nový Institut pro posuzování zdraví, který má být vlastně takovým - a nekritizuji to, k tomu budu mluvit víc u toho tisku - ale tam zase vzniká nový institut, kde by mělo být všechno, ale zase si tu část musíte nechat pod Ministerstvem práce a sociálních věcí. Tak já nevím tedy, jestli by tam někdo přišel z těch vrchních ředitelů nebo z těch sekcí o místo? Fakt tomu nerozumím. Tady to si berete k sobě a tamto zase nedáte.
Když se vrátím k tomuto sněmovnímu tisku - budu dávat pozměňovací návrh, který můžu uvést už teď, pak se k němu přihlásím, a zase to souvisí s tím vaším projednáváním. Zvyšujete kauci agenturám práce z půl milionu na milion. Vím o tom, že byly domluvy, než jste se pak domluvili, že by ta kauce mohla být zvýšena na 750 000. Tento pozměňovací návrh, o kterém jste diskutovali, podávám já, a to z toho důvodu, že velkým agenturám ten milion fakt nebude dělat problém, ale máme tady i regionální agentury práce, které jsou menší a které na tom nejsou zas tak finančně dobře, že by mohly vypálit jednou tolik, tedy z půl milionu milion. Mluvíte o tom, že vlastně to zvyšujete proto, že když ty agentury se zrušily, že se z toho nepokryly jejich dluhy. Já jsem neviděla ani jednu analýzu - a prosila jsem o to - kolik takových agentur, které nepokryly z té kauce ty dluhy, je, nemám to. Takže je tady nebezpečí, že zase ty velké agentury práce zůstanou a ty malé, protože na ty kauce mít nebudou, ty regionální, ty krajské, které znají svůj kraj, kde kdo chybí, prostě je to takové rodinnější bych řekla, tak můžou skončit jenom proto, že na tu vlastně o 100 % zvýšenou kauci mít nebudou. Takže vy navrhujete nově milion a já navrhuju 750 000 oproti tomu, co bylo doteď v zákoně, což je půl milionu. To je i ten můj pozměňovací návrh.
A pak další věc, která se tady moc neřeší v tom zákonu, a to je to, že máme takzvané agentury práce hodné a zlé. Ale já vám řeknu, jak probíhá třeba kontrola v nějakém podniku, kde je ta zlá agentura práce, protože ten podnik si ji nasmlouvá, protože je samozřejmě levnější, a nasmlouvá si ji jako službu, to znamená, když to řeknu úplně laicky a jednoduše, tak si firma objedná, že chce, já nevím, nějaké šroubky. Ty šroubky budou té firmě dodány, ale ty šroubky tam budou dělat zaměstnanci té firmy, ale bude je řídit zaměstnavatel, který si tu firmu najme. A teď přijde kontrola, nahlásí, že jde zkontrolovat, jestli tady není nějaká ta... nebo jak tady probíhá zaměstnávání z agentur práce. Oni tam vlastně žádné agentury nemají, protože mají tu službu. A probíhá to tak, že přijde ten kontrolor, přijde, říká: Dobrý den, já jdu na tu kontrolu, a oni: Ne, ne, ne, vy nepůjdete do provozu, my tady máme nějaké BOZP, my vás musíme proškolit. Pane ministře, kroutíte hlavou - jak jsem nakoupila, tak prodávám. Vy se tady posadíte, já zavolám pracovníka BOZP, který vás proškolí, dá vám ochranné pomůcky, a pak se teprve budete moct projít po tom provozu, a to trvá třeba hodinu, protože ten zaměstnanec bezpečák tam nemusí být, takže ten kontrolor tam čeká hodinku, dvě, mezitím se to tam všechno krásně upraví tak, aby to všechno prošlo, a je to všechno OK. Takže trošku mi tam chybí zpřísnění pokut pro ty zaměstnavatele, kteří si tyto agentury, ty takzvané pseudoagentury, na služby najímají.
A teď to poslední, které jsem tady řekla už před chvilkou, a budu se opakovat. V 17.08 dnešního dne k tomuto sněmovnímu tisku přistály dva pozměňovací návrhy od pana ctěného kolegy Navrátila, vaším prostřednictvím. Já jsem svůj pozměňovací návrh řekla už vlastně na výboru pro sociální politiku, samozřejmě neprošel, jak jinak. A dneska v 17, mám to přesně, 17.08, přistál pozměňovací návrh, který má 27 stran. 27 stran! Takže další věc, kterou já nejsem schopna si za dvě hodiny prostudovat, i když mi pan kolega říká, že to je jednoduché, že to je v pohodě. No, jasně, že to je v pohodě, všechno je od vás v pohodě. A teď mi řekněte, a bude to samé u sněmovního tisku 475 - já fakt budu ráda za vaši radu, pane kolego, který jste to tam vložil - jak já mám teď reagovat jako poslankyně, které se v tom pozměňovacím vašem návrhu něco nelíbí? Jak já mám teď reagovat na to, že tam chci dát pozměňovací návrh k vašemu pozměňovacímu návrhu? Co mám dělat? Je druhé čtení. Já se můžu vyjádřit svým hlasováním, že s tím nesouhlasím.
Ale jak říkám, já s tím zákonem nemám problém. Mám problém s tím, že jak nám pan ministr tady všem říká, jak je otevřené jeho ministerstvo, a já ho poprosím o jednu jedinou hloupou věc, že bych chtěla jeden bod, jeden jediný bod, s kterým máme problém, vyjmout, aby se hlasoval zvlášť, tak to prostě nejde. Tak to prostě nejde!
Už skončím. Svůj pozměňovací návrh jsem odůvodnila. Je to opravdu pozměňovací návrh kompromisní pro menší agentury, regionální agentury, a mně z toho přijde, že vy jste to o 100 % navýšili jenom proto, aby tady zůstaly jenom ty velké. Nevím, kdo na tom má zájem, ale pojďme dát šanci i těm menším regionálním agenturám práce, protože stoprocentní navýšení z půl milionu na milion, si myslím, že je fakt pro některé likvidační. A vy to víte moc dobře, jinak byste o tom při původní verzi nepřemýšleli. Děkuju. (Potlesk z lavic ANO.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Jsme v obecné rozpravě. Další přihlášený do obecné rozpravy je pan poslanec Navrátil. Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Předem se omlouvám ctihodné kolegyni Janě Pastuchové za to, že sněmovní dokumenty, které teď představím pod čísly 3350 a 3352, jsem opravdu nahrál v odpoledních hodinách, v podstatě až byla dokončena celá jejich procedura, aby opravdu byly správně. Samozřejmě, sociální výbor to projedná před třetím čtením a samozřejmě se k tomu taktéž může vyjádřit, zda jsou v pořádku, či nikoliv, ale chtěl bych ubezpečit všechny kolegyně a kolegy, že tímto návrhem nedochází k žádné velké změně, která by celý zákon jakkoliv měnila. Spíše jeho cílem je zefektivnění a zjednodušení vstupu zahraničních pracovníků na český trh práce a zjednodušení administrativních procesů souvisejících se zaměstnáváním cizinců. ***