(22.10 hodin)
(pokračuje Karla Maříková)

Legislativně je tento zákon zpracován velmi nekvalitně, ale nebudeme ho blokovat, protože určitě všichni chceme, aby například kratom nebyl dostupný mládeži a dětem, protože veškeré užívání omamných látek, které ovlivňují psychiku člověka, ať v pozitivním, či negativním smyslu, závislostí zbavují jedince svobody a rozhodování. Hnutí SPD má přímo v názvu svobodu, a jsme tedy zásadně proti, aby lidé ovlivňovali své jednání myšlením, a tím pádem svobodu jakýmkoliv způsobem.

Takže já vám děkuji a doufám, že ve druhém čtení a ve výborech k tomu povedeme diskusi a ty chyby budou napraveny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně. S přednostním právem se hlásil pan poslanec Philipp.

 

Poslanec Tom Philipp: Dámy a pánové, děkuji paní ctěné kolegyni za poměrně zásadní rozbor. My si jsme vědomi toho, že ten zákon není dokonalý, a v tuto chvíli se připravuje vlastně komplexní pozměňovací návrh ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví, který potom bude předložen v rámci druhého čtení, a samozřejmě budeme velmi rádi s vámi spolupracovat na vylepšení této novely a jejím zdokonalení. Tak jenom ubezpečuji: ano, bude to opraveno. Je tam několik chyb, které jsou poměrně závažné.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Dále je přihlášen do rozpravy pan poslanec Kamal Farhan.

 

Poslanec Kamal Farhan: Děkuji za slovo. Než začnu svoji řeč, já jsem chtěl říct, že jsem rád, že tady zaznělo od jednoho z předkladatelů, že ten zákon není dokonalý. To je strašně důležitá informace, že máme tady nedokonalý zákon, ale já tomu rozumím a souhlasím s tím. Takže když mně tady bylo řečeno, že není dokonalý, tak proto můžu svoji řeč zkrátit, protože bych hodně rozebíral nedokonalosti toho zákona, ale přece jenom pár vět mně dovolte, abych k tomu řekl.

S předkladateli můžu souhlasit, že dosavadní systém regulace návykových látek skutečně selhává, je neefektivní a se vstupem nových informačních technologií, rozmachem zásilkového prodeje a možnostmi výroby a distribuce je aktuální situace neudržitelná. S tím jsem v souladu a v souhlasu s předkladateli. Lze také souhlasit s tím, že mnohé z látek v této skupině patří mezi látky s velmi nízkými zdravotními a společenskými riziky. S čím však nelze souhlasit, je extrémně vysoký koruptivní potenciál spojený s procesem vkládání nových látek na seznam psychomodulačních látek. Stejně tak je vysoce kontroverzní, aby vedle principu liberalizace a dekriminalizace byl takto agresivně prosazován princip komercionalizace celé této oblasti. To lze označit za zneužití právě nutnosti liberalizovat, což v žádném případě neznamená nutnost spuštění tvrdých komerčních tlaků a pravidel. Již v samotném návrhu zákona je pak možné identifikovat zřetelný vliv komerční sféry, a to absencí tvrdší regulace. Co považuju za trojského koně v podobě..., je výzkum pro získání výjimek a současně bezprecedentně směšného návrhu postihu pro neoprávněný prodej, a to dokonce i v případě, že dojde k poškození zdraví, nebo dokonce ohrožení života.

Abych byl v těchto večerních hodinách mírný, mrzí mě, že gesčním správním orgánem v tuto chvíli není Ministerstvo zdravotnictví, nechci říct, že se toho vzdává, a já věřím, že dojde k nějaké nápravě, protože tam máme oddělení, které by se tím mohlo zabývat.

Jak jsem slíbil, zkrátím, takže já bych tady vypíchl ještě jenom několik bodů, a to pro mě základní nejasností, kdo a za jakých podmínek a v jakém personálním počtu, s jakým rozpočtem bude gesčním správním orgánem. V návrhu je uveden Úřad vlády, což nepovažuji za reálné. Dovedete si, vážení kolegové, představit, že tato kompletní agenda bude začleněna pod Úřad vlády, a nikoliv pod Ministerstvo zdravotnictví? Přijde mi to smutné, nechci říct úsměvné, ale je to fakt smutné. Gesční správní orgán bude nejen posuzovat žádosti o registraci, to znamená na Úřadu vlády, spravovat registr na Úřadu vlády, ale proaktivně kontrolovat dodržování stanovených podmínek dovozu na Úřadu vlády, zpracování na Úřadu vlády, kvality na Úřadu vlády a koncové distribuce na Úřadu vlády. To je v návrhu. S ohledem na systém správního rozhodování je třeba mít na paměti, že důležitým faktorem bude i skutečnost, kdo bude odvolacím orgánem. Já v tuto chvíli doufám, že to nebude Úřad vlády.

A teď mi ještě dovolte několik věcí, které bych chtěl komentovat. Není to úsměvný zákon, je to strašné! Zákon de facto legalizuje další skupinu návykových látek, které mohou mít negativní dopad na zdraví, a stejně tak i společenský dopad. Chybí odborné zdůvodnění, že navrhované psychomodulační látky představuji nízké riziko. Já jsem sám zvědav, jak to bude vydefinováno. Uvedená skupina látek je definována jako samostatná kategorie výrobků mimo kategorii léčivých přípravků, návykových látek nebo potravin, což může být v rozporu s regulačním rámcem Evropské unie pro potraviny. Umožnění prodeje těchto látek prostřednictvím internetu rozhodně nebude sloužit k ochraně dětí a mladistvých, jak jsme slyšeli, že tento zákon by měl ochránit děti a mladistvé. Užívání těchto látek ve formě náplní do elektronických cigaret je tam, nevhodnost z mého pohledu, jak už jsem zmínil, aby správním orgánem byl Úřad vlády, umožnění dovozu a vývozu bez další definice a s tím související hrozba drogové turistiky, jelikož v sousedních státech nejsou navrhované látky legálně dostupné. Chybí vyčíslení dopadu na státní, obecní rozpočty ve vztahu k vymahatelnosti. Absolutně chybí kontrola kvality výrobků, definice regulace výroby, ochrany spotřebitele a stahování vadných produktů z trhu.

Závěrem je třeba zdůraznit, že návrh jako takový je v podstatě nevymahatelný a neplní primární cíl, což je zabránění nekontrolovatelného šíření návykových látek u dětí a mladistvých v České republice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: S přednostním právem, jestli jsem správně zaregistroval, se hlásil pan ministr Válek.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Já to možná řeknu ještě jednou a zopakuji: ten zákon se musí zásadním způsobem přepracovat z pohledu Ministerstva zdravotnictví, tečka. Ministerstvo zdravotnictví, podobně jako u jiných návykových látek - například cigarety, nikotin, nikotinové výrobky, alkohol - nemůže být ani v tomto případě gesčním orgánem. Hygieny prostě nemohou kontrolovat to, jak je to v tom zákoně definováno. Buďto to musí dělat ti stejní, kteří kontrolují například prodej alkoholu, prodej cigaret a těchto návykových látek, anebo pak by musel vzniknout nový orgán.

A jinak ty obavy, které látky to jsou: ten systém se přesně drží toho, jak kategorizuje návykové, vysoce návykové, návykové a potenciálně rizikové látky WHO. To znamená, tento zákon by se týkal té třetí kategorie, kterou WHO v žádném případě nedává ani do rizikových, ani do vysoce návykových látek, což koneckonců jsou ty, které jsou tam jmenovány, a jedná se o kratom. Já se opravdu domnívám, že ta debata bude muset být velmi, velmi intenzivní na zdravotním výboru, a budeme to muset opravdu pečlivě prodiskutovat, protože se jedná o zákon, který nemá úplně obdoby v ostatních zemích.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře, a jako poslední se zatím hlásí pan poslanec Marek Novák. Máte slovo.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, já se budu snažit také v rámci té pokročilé hodiny být trošku kratší a neopakovat zde, co už zaznělo, nicméně rozhodně budu opakovat to, že jsme jak z úst předkladatelů, tak z úst pana ministra slyšeli, že ten zákon obsahuje doslova zásadní vady. Mě to nenechává úplně klidným a podivuji se nad tím, že ten zákon v rámci toho, s jakými připomínkami vlastně přišel na vládu z připomínkového řízení, a nevypořádanými připomínkami, tak se skutečně podivuji nad tím, vlastně jak je možné, že se dostal až do Sněmovny. My už se bavíme hodně dlouho o tom, že je potřeba omezit kratom, HHC a další podobné látky, aby se dostávaly k dětem, to byla vlastně myšlenka předložení toho zákona. Nicméně ta myšlenka se - dá se říci - zvrhla. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP