(22.20 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
Mám těch papírů osm, ale už jsem čtyři přeskočil díky tomu, že mí kolegové byli rychlí a shrnuli tady spoustu věcí, o kterých jsem chtěl mluvit. Nicméně je potřeba zmínit, o čem se vlastně bavíme. Odhadovaný objem obchodovaného kratomu v České republice je ročně cirka 200 tun a produktů z nízkopotentního konopí je cirka 100 tun. O tom se bavíme.
Mě by zajímalo s tím, že vlastně je tady navržen správní orgán Úřad vlády, jestli Úřad vlády disponuje kontrolními a regulačními kapacitami, které by byly schopny administrovat tak velkou komerční agendu, protože ta souvisí vlastně s vedením rejstříku osob, posuzováním ohlášení, zahájení a ukončení podnikání a vedením správního řízení v případech, kdy budou jednotlivé strany rozporovat rozhodnutí úřadu. Předpokládá se, a to tu nezaznělo, že s psychomodulačními látkami bude moci nakládat pouze právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba. Fyzickou osobou, která se rozhodne s těmito látkami neoprávněně nakládat, je tedy v rozporu s navrhovanou novelou dovážet, vyrábět, zpracovávat a prodávat, tak tuto fyzickou osobu nelze postihnout správní sankcí, která se vztahuje na právnické a fyzické podnikající osoby, takže tam nám vlastně trošku vypadl postih, pokud fyzické osoby budou porušovat. Na fyzickou osobu vlastně nakonec dopadne až hypotetická trestněprávní odpovědnost, pokud tak bude činit ve větším rozsahu, což novela předpokládá zavedením nového paragrafu v trestním zákoníku. V praxi tedy nebude postihováno držení malého množství psychomodulačních látek a nakládání s nimi mimo povolený kontext.
Dalším a asi i nezamýšleným důsledkem novely je nastavení parametrů budoucího nelegálního drogového trhu. Ten vznikne datem nabytí její účinnosti. Jeho účastníky budou všechny osoby, které se rozhodnou nerespektovat pravidla nastavená zákonným omezením či na ně parametricky nedosáhnou. Na straně poptávky se jedná především o nedospělé, tedy děti, kvůli kterým vlastně tento zákon spatřil světlo světa, a ti nedospělí vzhledem k tomu, že užívání těchto látek bude pro dospělé osoby legislativně a společensky akceptovatelným a normalizovaným chováním, budou základními zákazníky nelegálního trhu. Na straně nabídky budou osoby, které se rozhodnou nedodržovat pravidla předpokládaná návrhem a budou nabízet produkty pravděpodobně ve vyšší potenci, nižší kvalitě a za nižší cenu. Návrh nepředpokládá žádnou kontrolu a ochranu spotřebitele. V případě kratomu, který je na seznamu nelegálních návykových látek již v 21 evropských zemích, je nelegální drogový trh na mezinárodní úrovni již takhle etablován a už se vlastně připravuje tento trh na to, až Česká republika ještě více otevře bránu.
Já bych se rád zeptal předkladatelů na asi pět otázek, a to, jestli bude možné pro trestný čin dle nového § 251 trestního zákoníku stíhat i právnické osoby, za další, jakým legislativním nástrojem bude provozovatelům specializovaných prodejen dáno právo zjišťovat totožnost osob, které do nich budou vstupovat, za další, zda bude mít zápis či rozhodnutí o nezapsání do rejstříku osob nakládání s těmito látkami povahu správního rozhodnutí, za další, zda u prodeje prostřednictvím prostředků komunikace na dálku můžeme chápat například internet, který je realizován prostřednictvím boxů a výdejen, nelze účinně zaručit nedostupnost osobám mladším 18 let a v současnosti se to ukazuje například u alkoholu a tabáku, a za poslední, co je míněno škodou u trestněprávního vymezení § 251a odst. 2 písm. a nového paragrafu trestního zákoníku.
Na závěr je skutečně potřeba říct, že navrhovaným krokem Česká republika zakládá nové rekreační odvětví s komerčním potenciálem, se závislostmi a komoditami. Tohle všechno přeskáču, protože tohle všechno jsme si řekli. Ten zákon v podobě, v jaké je předložen, já jsem ho tady na interpelacích nazval zmetkem, a za tím si stojím a skutečně znovu se podivuji nad tím, jak je možné, že tento zákon prošel vládou.
Myslím si, že by bylo možná rozumnější tento návrh stáhnout, přijít s kvalitním návrhem, který bude vydiskutován jak ministerstvy, tak napříč Poslaneckou sněmovnou, tak za účasti odborníků tak, aby se na něm všichni shodli, a tak, abychom byli schopni klidně takový návrh tady schválit v prvním čtení, a ne si slibovat, že v dalším čtení to napravíme, že si budeme věřit a že to skutečně projde tak, aby byli všichni spokojeni, protože na základě zkušeností z této Sněmovny jednoduše já už prostě nevěřím, a jelikož nevěřím, tak tímto navrhuji, aby byl tento zákon vrácen předkladateli k přepracování. Děkuju.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, poznamenal jsem si. Dáme o tom hlasovat hned, jak skončíme obecnou rozpravu.
A poslední, kdo se zatím tedy přihlásil, je poslanec Kasal.
Poslanec David Kasal: Děkuji, pane místopředsedo. Dovolte, abych se i já vyjádřil, protože jsem jeden z předkladatelů, a tím předkladatelem jsem hlavně z toho, co tady zaznělo z hlediska myšlenky, že se musí regulovat tenhle stav, který je. V období prázdnin proběhl seminář v prostorách Sněmovny, kde se účastnili jak zástupci Ministerstva školství, tak i Ministerstva zdravotnictví, a řeknu vám pár čísel, to, proč oprávněná kritika, která tady zazněla - že ten zákon není dokonalý a určitě bude potřebovat komplexní změnu - tak ale je důvod ten, aby byl zařazen a aby byl projednán, protože ta čísla, během jednoho roku došlo k rozšíření kratomu ve velkém množství středních škol. Jak to bylo popisováno, naši teenageři jsou schopni už v tuto chvíli pracovat s tím, jestli si tu hodinu chtějí zkrášlit, nebo jestli ji chtějí vydržet. Problém ale je, pokud jste si trošku něco o kratomu přečetli, tak je to přírodní látka, která má účinky a která tam, kde roste, a tam, kde se zpracovává, je v zásadě jedinou látkou, kterou můžou používat ti domorodci nebo ti lidé pro svoji léčbu. U nás to je úplně něco jiného. My máme řadu dalších léčiv, která používat můžeme, a tady je ten problém, protože jakékoliv kombinace kratomu s dalšími léky můžou působit velké problémy pro zdraví dětí i včetně potom návykových stavů.
Proto je tak důležitý ten bod na projednání, proto se dostal na pořad Sněmovny i s těmi všemi kritickými body, které tady zazněly, a s tím já souhlasím. Za mě tam musí být jednoznačný zákaz prodeje do 18 let. Určitě nebudu souhlasit s tím, aby se prodával po internetu, určitě nebudu souhlasit s tím, aby se prodával formou jakýchkoliv boxů nebo výdejen i s ohledem na to, že by to mělo být i stanoveno s nějakým odstupem od škol, ale i od ubytovacích zařízení, kde ti teenageři jsou. Už z tohohle plyne, že regulace bude muset být výrazně větší, a je otázka, jestli a kdo to bude kontrolovat. Za mě samozřejmě v žádném případě vláda, ale vzhledem k vlastnostem, které tato látka má, je otázka, jestli do toho nevtáhnout lékárny. Proto si myslím, že ta diskuse musí být velmi podrobná, přesná a jako jeden z předkladatelů navrhuji jinou věc - prodloužení jednání ne o 20 dnů, ale o 30 dnů na projednání ve zdravotním výboru. ***