(21.00 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

Další změny, které souvisí s touto právní úpravou, vlastně přinesla samotná praxe. To znamená, že přenášíme agendu vyřizování náhrad za způsobenou škodu při provozu vozidel vyňatých z pojištění z odpovědnosti z Ministerstva financí na příslušná ministerstva, v tomto případě Ministerstvo vnitra a Ministerstvo obrany, do jejichž oblasti spadá většina takto vyňatých vozidel.

Dále se přenáší povinnost sjednat pojištění z odpovědnosti z vlastníka vozidla na jeho provozovatele a ruší se zelená karta pro prokazování pojištění odpovědnosti při provozu vozidel na území České republiky, bohužel ne v zahraničí, protože některé členské státy to prostě vyžadují, ale v rámci České republiky, pokud tento návrh zákona přijmeme, nebudou muset řidiči mít u sebe tu zelenou kartu, která, jak všichni víme, je v posledních letech bílá, ale říká se jí zelená, přestože už je bílá.

Účinnost zákona se navrhuje stejně, jako je transpoziční termín novely motorové směrnice, a to 23. prosince letošního roku. Přechod na online systémy výměny dat by měl být realizován po uplynutí přechodného období k 1. 7. 2024, aby byl dán prostor na přípravu.

Vzhledem k datu účinnosti potom buď já, nebo paní zpravodajka, kdybych mohl poprosit, navrhneme zkrácení lhůt na 30 dnů tak, abychom to stihli projednat v obou komorách Parlamentu. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji panu ministrovi. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Zuzana Ožanová. Ještě jednou vás, kolegyně a kolegové, prosím, abychom udrželi větší klid a vyslechli paní zpravodajku. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedkyně. Zcela netradičně zahájím svoji zpravodajskou zprávu něčím, co není úplně příjemné. Dovolte mi na počátku zmínit hlavní zpracovatele tohoto návrhu zákona, kteří se pojišťovnictví věnovali většinu své profesní činnosti a zemřeli před zahájením projednávání návrhu, který zpracovali. Jedná se o dlouholeté pracovníky Ministerstva financí PhDr. Vladimíra Přikryla a JUDr. Janu Čechovou. To jenom na úvod.

Hlavním důvodem předložení návrhu zákona byla nutnost transponovat směrnici Evropského parlamentu a Rady 2021/2118 ze dne 24. listopadu 2021. Navrhovatel dále chtěl nad rámec transpozice zapracovat další změny s ohledem na zkušenosti z aplikační praxe a z důvodu mnohých novelizací v průběhu dvaceti let. Proto se zrušuje dosavadní zákon č. 168/1990 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla, takzvaný zákon o pojištění, a nový zákon jej má zcela nahradit.

Hlavní principy navrhované úpravy jsou: provedení změn stávající dosavadní právní úpravy tak, aby byla zcela v souladu se změnami provedenými v právní úpravě EU týkající se občanskoprávní odpovědnosti z provozu motorových vozidel; zajištění volného pohybu vozidel, která mají obvyklé stanoviště na území EU, i osob, které jimi cestují; zajištění, že s osobami poškozenými provozem vozidel bude zacházeno srovnatelným způsobem bez ohledu na to, na kterém místě EU ke škodě došlo; zajištění pohybu vozidel v rámci takzvaného zelenokaretního systému; zohlednění změn v právní úpravě pojištění a provozu silničních vozidel, ke kterým došlo od doby přijetí předchozí právní úpravy; zohlednění dosavadních zkušeností s právní úpravou v dané oblasti finančních služeb.

Dále jsem měla připraveny přednést vám hlavní změny, které návrh zákona přináší, avšak je zcela kompletně přednesl již zástupce navrhovatele, pan ministr Stanjura. Proto je nebudu opětovně uvádět, neboť jste je již slyšeli. (Odmlčuje se z důvodu silného hluku v sále.) Děkuji.

Účinnost zákona se navrhuje dnem 23. prosince 2023, s výjimkou ustanovení § 16 odst. 3 a § 25, které nabývají účinnosti dnem 23. dubna 2024, a ustanovení § 38 odst. 1 a § 40 odst. 2, které nabývají účinnosti dnem 1. července 2024.

Vzhledem k tomu, že nebyla odůvodněna v důvodové zprávě jedna účinnost, proč se liší od data, tak mohu říci, že Ministerstvo financí mi dodalo k tomu podklady a následující vysvětlení. Já to s dovolením celé přečtu a považuji tímto tento drobný nedostatek v důvodové zprávě za odstraněný: "Některá ustanovení směrnice se použijí později." To se týká prohlášení o škodním průběhu, kde bude jednotný EU formulář připravený Evropskou komisí, a ustavení o povinnosti pojistitele zveřejnit obecné zásady týkající se používání informací z formuláře při stanovení výše pojistného. Proto je pro toto ustanovení navržena v souladu se směrnicí jiná účinnost, a to k 23. dubnu 2024.

Dále bych si dovolila upozornit, že se počítá s vydáním vyhlášky, kterou se provádí zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Vyhláška by měla nabýt účinnosti shodně s dnem účinnosti zákona, a to 23. prosince 2023. Vyhláška má obsahovat rozsah údajů sdělovaných kanceláří Policie České republiky, rozsah údajů o pojištění odpovědnosti sdělovaných pojistitelem kanceláři, rozsah údajů sdělovaných kanceláři Ministerstvem dopravy, výše denní sazby příspěvků, výše nákladů mimosoudního uplatnění práva na příspěvek a rozsah informací uveřejňovaných kanceláří.

S návrhem zákona pak úzce souvisí následující tisk 518, vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím tisku zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tedy s tímto tiskem 517. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Martin Kolovratník, proto ho prosím, aby se ujal slova. Vás, kolegyně a kolegové, prosím o ztišení, abychom mohli vyslechnout pana kolegu, prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Už jsem tady, moc děkuji za slovo. Dobrý večer, kolegyně a kolegové. Já k tomu zákonu povím dvě věci, nejdřív první v obecné rovině z pohledu dopravy nebo rezortu dopravy, toho, na která vozidla, druhy vozidel, pohonných prostředků se nově to povinné ručení bude vztahovat.

Je dobré připomenout, že tady kolem toho byly poměrně široké a složité debaty už na úrovni Evropského parlamentu, chcete-li Bruselu, když se chystalo to, co vlastně nyní implementujeme. Byly tam původně - pokud vím, nebo tak, jak jsem, přiznávám na rovinu, trochu zdálky sledoval tu problematiku - v jeden moment i úvahy o tom, jestli to takzvané povinné ručení, tedy tu nutnost pojistit se, nevztáhnout například i na elektrokola, nakonec od toho bylo upuštěno. Není to ani v tomto vládním návrhu, který teď zde máme připravený. Za sebe říkám, že to vnímám jako dobrý nebo rozumný kompromis.

Platí tam ta větička - myslím, že to pan ministr nezmiňoval v tom svém úvodním vystoupení - že povinné ručení se vztahuje na vozidla nebo na ty prostředky, kde hlavní hybnou silou nebo tím takzvaným hlavním pohonem je motor, logicky tedy třeba právě elektrokoloběžky, které velmi dobře známe z měst, z ulic, i se všemi problémy, které jsou s nimi spojené. Myslím si, že je dobré tímto nezatěžovat naše občany. Teď to nehraji nijak politicky, opozičně nebo koaličně, ale v téhle současné době inflace a rostoucích nákladů je třeba nezatěžovat řadu našich občanů, často v důchodovém seniorském věku, kteří si pořizují právě elektrokola na sport, volný čas, nechtít po nich jakési povinné ručení, takže tady si myslím, že jdeme dobrou cestou. Ad jedna.

Ale ad dva chci tady upozornit na - podle mého názoru - poměrně velké potenciální riziko. To je, pane ministře, zpráva pro vás. Teď to zase nemyslím ve zlém, ale v dobrém, jak se u řady zákonů, které tady míváme, říká - už často se to stalo, že ďábel je ukryt v detailu. Já jsem tam se svým analytickým týmem objevil jeden malinký detail, který je ale potenciálně velmi nebezpečný. Možná že v tom množství, v té velikosti materie, se k vám ani nedostal. Myslím si, že je dobré, korektní už na něj upozornit tady na plénu. Na tisíc procent o tom budu mluvit - teď nevím tedy, jestli tady bude shoda vládní koalice, jestli to budete chtít přikázat i hospodářskému výboru, nebo jestli to půjde i do toho rozpočtového. Pan předseda Adamec tady není, já bych prosil, aby to do toho hospodářského šlo. Povím proč, snad mi dáte za pravdu. V stávajícím znění zákona tak, jak je dnes nastavený, tak, jak dnes platí, jsou v § 10 odst. 2 definovány vlastně výjimky nebo náhrady pro pojistitele, tedy pro pojišťovny, za jakých podmínek nebo v jakých momentech mohou chtít pojistné zpátky, buď ho tedy vrátit, nebo klasicky se vyhnout pojistnému plnění. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP