(20.40 hodin)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní už neeviduji žádného přihlášeného do obecné rozpravy, proto obecnou rozpravu končím. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova panem předkladatelem? Není. Paní zpravodajka - taktéž není.
Nyní tedy zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásili poslanci Vlček, Ožanová, Olšáková, Mračková Vildumetzová. Nyní tedy předávám slovo panu poslanci Vlčkovi. Prosím vás o ztišení. Prosím, máte slovo.
Poslanec Lukáš Vlček: Paní předsedkyně, děkuji za slovo. Já se tímto hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu, který je v systému nahrán pod číslem 3251. Věřím, že byl řádně odůvodněn a popsán v rozpravě obecné. Děkuji za slovo.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Je ještě faktická poznámka. Pan poslanec Kolář se hlásí s faktickou poznámkou? Nikoliv, to byl omyl, takže vás smažu.
Prosím, paní poslankyně Ožanová, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu 3250, který jsem podala společně s kolegou Michalem Ratiborským, což jsem opomněla v obecné rozpravě zmínit.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní paní poslankyně Olšáková.
Poslankyně Eliška Olšáková: Děkuji za slovo. Já bych se přihlásila ke svým dvěma pozměňovacím návrhům, které jsou nahrány jako sněmovní dokumenty 3255 a 3254. Oba pozměňovací návrhy byly podrobně představeny v obecné rozpravě. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Následuje paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Já se hlásím k pozměňovacímu návrhu 3256, jak jsem v obecné rozpravě uváděla, aby u finančních darů a dotací došlo k navýšení podle současné právní úpravy o trojnásobek. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní už není nikdo další přihlášen do podrobné rozpravy. Končím podrobnou rozpravu.
Ptám se, zda je zájem o závěrečné slovo? Ani paní zpravodajka nemá zájem
Nyní bychom případně hlasovali o návrzích, avšak žádný hlasovatelný návrh nezazněl, tudíž končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji jak panu předkladateli, tak paní zpravodajce.
Otevírám další bod našeho jednání, a to je
18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti
s elektronizací vybraných agend
/sněmovní tisk 521/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Vládní návrh zákona je navržen v § 90 odst. 2, tedy upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan, který se už ujímá slova. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji, paní předsedkyně, za slovo. K návrhu zákona několik málo poznámek. Jedná se o novelizaci pěti zákonů a změny mají jednoho společného jmenovatele. Prohlubuje se jimi elektronizace příslušných oblastí, a proto jsou realizovány v rámci jednoho legislativního počinu. Změny jednacího řádu Poslanecké sněmovny, zákona o Sbírce zákonů a jeho změnového zákona směřují k úpravě elektronizace legislativního procesu včetně elektronického předkládání návrhů zákonů a jiných dokumentů do Poslanecké sněmovny.
Navrhuje se postupné zavádění elektronického legislativního procesu, takzvaný systém eLegislativa. Vyhlášky a nařízení vlády budou v systému eLegislativa tvořeny od 1. října 2024, zákony pak od 1. ledna 2025.
Elektronická Sbírka zákonů a mezinárodních smluv bude zavedena pro širokou veřejnost podle plánu již od 1. ledna 2024.
Další změny se týkají petičního práva: umožňuje se delegovat působnost Ministerstva vnitra v oblasti elektronických petic na jiný státní orgán nebo právnickou osobu. Počítá se s Digitální a informační agenturou, která by pro toto byla vhodnou organizací.
Poslední změnou je změny zákona o základních registrech, zohledňuje se fakt, že v základních registrech se nově vedou i nereferenční údaje. Úprava poskytovaných údajů třetím osobám se doplňuje o souhlas třetích osob s příjmem údajů.
Účinnost většiny ustanovení je navržena od 31. prosince 2023, je tedy třeba, vážené kolegyně a kolegové, aby byl legislativní proces dokončen do tohoto data. Z tohoto důvodu se navrhuje podle § 90 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny schválení návrhu již v prvním čtení, o což bych vás chtěl zdvořile požádat. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Jakub Michálek.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, tento návrh zákona patří mezi menší zákony, které tady projednáváme, a jak již zaznělo, jádro se týká systému eLegislativa, což je systém, který se tady dlouhodobě snažíme zavést. Ten projekt je velmi ambiciózní a řekl bych, že bude pro nás všechny mít i velké důsledky, až se zavede do praxe. Toto je v podstatě dočištění právního řádu tak, aby se podařilo projekt eLegislativa úspěšně spustit. K tomu jsou připojeny další záležitosti, které se týkají elektronických systémů, jak už zaznělo. Jsou spíše drobnější podoby, jako jsou petice nebo referenční údaje.
S ohledem na to, že jde o drobnější návrh zákona, si myslím, že předkladatel vhodně zvolil formu v režimu § 90, a nemyslím si, že je důvod, proč bychom to měli nějak podrobněji rozebírat. Ostatně i časové důvody svědčí pro to, abychom návrh zákona projednali urychleně právě s ohledem na termíny spuštění toho projektu. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji panu zpravodaji a nyní otevírám obecnou rozpravu, do níž je přihlášen pan poslanec Kohoutek, kterému rovnou předávám slovo.
Poslanec Tomáš Kohoutek: Děkuji, paní předsedkyně. Dobrý večer, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já bych se také rád vyjádřil k návrhu tisku číslo 521, tedy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s elektronizací vybraných agend.
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s elektronizací vybraných agend, obsahuje novely celkem pěti zákonů, konkrétně zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, dále pak zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, zákona č. 222/2016 Sb., o sbírce zákonů a mezinárodních smluv a dále zákona č. 277/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv. Společným rysem novel je, že se jimi prohlubuje elektronizace oblastí regulovaných novelizovanými zákony, jsou tedy předkládány v rámci jednoho návrhu.
Výkon petičního práva je na podústavní úrovni regulován zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním. První a dosud jedinou změnu této právní úpravy představuje zákon č. 261/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci, který do ní vnesl rámec pro sestavení petice, opatření podpisů pod ni a doručení petice prostřednictvím nástroje pro elektronické sestavování petic. Nástroj pro elektronické sestavování petic, jehož technické a právní řešení spočívá v náhradě podpisů petenta jeho prohlášením o podpoře petice potvrzením s využitím prostředků pro elektronickou identifikaci, vytvořil příznivé podmínky pro reálné sestavování, podepisování a podávání petic v elektronické podobě. Zákon o právu petičním determinuje nástroj pro elektronické sestavování petic jako nástroj vytvořený Ministerstvem vnitra. Dnem 1. dubna 2023 přešla správa Portálu veřejné správy z Ministerstva vnitra na nově zřízenou Digitální a informační agenturu. Tato změna se ve znění zákona o právu petičním nepromítla, zákon nadále hovoří o nástroji pro elektronické sestavování petic jako o nástroji vytvořeném Ministerstvem vnitra. ***