Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(11.30 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
Dostáváme se k dalšímu bodu číslo
9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání
na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 277/2009 Sb.,
o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 405/ - druhé čtení
Předložený návrh uvede za navrhovatele pan ministr financí Zbyněk Stanjura, který je již připraven a já mu uděluji slovo, prosím.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Stejně jako v předchozím případě tento návrh zákona představuje plně implementační předpis. Implementuje nařízení Evropské unie o pilotním režimu pro tržní infrastruktury založené na technologii distribuovaného registru. Ta je známa pod anglickou zkratkou DLT. Pilotní režim spočívá v tom, že se rozšíří okruh osob, které budou moci vést evidenci cenných papírů, jsou-li tyto cenné papíry vedeny na DLT. Takže kromě centrálního depozitáře to nově mohou být také burzy a obchodníci s cennými papíry.
Nařízení stanoví maximální hodnotu evidovaných nebo obchodovaných finančních nástrojů v pilotním režimu. Zákon pak zmocňuje Českou národní banku stanovit nižší mezní hodnoty, pokud si to vyžádá situace na trhu v České republice. Dále se opravuje definice investičního nástroje tak, aby zahrnovala i investiční nástroje vydané s využitím technologie distribuovaného registru.
Zatím nepadl žádný pozměňovací návrh. Pokud se tak nestane ani v podrobné rozpravě, tak bych v podrobné rozpravě navrhl, aby se garanční výbor, v tomto případě rozpočtový, dále už tímto tiskem nezabýval. Jedním z důvodů je, že implementační lhůta uplyne 23. září letošního roku. To znamená, pokud to nebude muset být v garančním výboru, pokud nepadne pozměňovací návrh, tak ji skoro dodržíme. To zpoždění bude velmi malé. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 405/1. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Michael Kohajda, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Michael Kohajda: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážená paní ministryně, vážení páni ministři, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi jenom, abych krátce shrnul dosavadní proces. Jedná se o Vládní návrh novely zákona o podnikání na kapitálovém trhu. Vláda nám předložila tento návrh 22. března tohoto roku a byl nám rozeslán jako tisk 405. Jak už tady zaznělo z úst pana ministra, lhůta pro implementaci je do 23. 9. 2023. To znamená, nestihneme ji, ale doufejme, že pouze o několik dní. První čtení zde proběhlo 30. května na 65. schůzi. Návrh zákona byl přikázán rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu usnesením 644. Lhůta k projednání výbory byla určena na 25 dní, tedy zkrácena o 35 dní. Garanční rozpočtový výbor projednal tento návrh zákona a vydal dne 21. 6. 2023 usnesení doručené poslancům jako tisk 405/1. Pokud to shrnu, tak doporučuje schválit tento návrh a současně zmocňuje mne, abych s tímto usnesením seznámil na schůzi Poslanecké sněmovny všechny své kolegy, což tak nyní činím. Jak pan ministr zmínil, já jsem to nyní taktéž kontroloval. Žádný pozměňovací návrh zatím nebyl předložen.
Co se týká věcné stránky, jak již tady zaznělo, jedná se o změnu několika ustanovení, a to zejména v zákoně o podnikání na kapitálovém trhu s cílem implementovat nařízení Evropského parlamentu a Rady o pilotním režimu pro tržní infrastruktury založené na technologii distribuovaného registru, takzvaný DLT PILOT, který si klade za cíl propojit tradiční finanční služby a výhody blockchainové evidence.
Dále jsou v návrhu obsaženy změny v zákoně o pojišťovnictví, které mají vést ke změně vymezení velkých pojistných rizik a částek absolutní dolní meze pro výpočet minimálního kapitálového požadavku. Pilotní režim pro tržní infrastruktury založené na technologiích distribuovaného registru by měl být umožněn ve třech oblastech. To sice v oblasti mnohostranného obchodního systému, v oblasti vypořádacího systému a v oblasti obchodního vypořádacího systému.
Cílem navrhované právní úpravy jsou úpravy definice finančního nástroje tak, aby obsahovaly výslovně také i nástroje vydané s využitím technologie distribuovaného registru a upravit pravomoc ČNB vydat opatření obecné povahy ve vztahu k pilotnímu režimu pro tržní infrastruktury založené na technologii distribuovaného registru a provázat tuzemskou platnou právní úpravu s nařízením o pilotním režimu pro tržní infrastruktury založené na technologii distribuovaného registru.
Vymezení velkých pojistných rizik a stanovení částky absolutní dolní meze pro výpočet minimálního kapitálového požadavku lze provést pouze zákonné, a proto v tomto návrhu je i obsažena tato změna.
Stejně tak jako pan ministr se domnívám, že vzhledem k tomu, že nebyly předloženy žádné pozměňovací návrhy, mohli bychom pak postupovat podle § 94a odst. 4 jednacího řádu, tedy rozhodnout, aby se garanční výbor tímto návrhem už nezabýval, což navrhnu v podrobné rozpravě.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji přihlášku pana poslance Ferance. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení členové vlády, dámy a pánové, já jenom k tomu, co už bylo řečeno, co říkal pan ministr a co říkal pan zpravodaj. Už z toho, co bylo řečeno, je to skutečně velmi, velmi, odborná záležitost, tady tento zákon. Jak už bylo řečeno, je tam implementace nařízení. Ocituji přímo z důvodové zprávy: "Cílem tohoto nařízení je umožnit na přechodnou dobu šesti let obchodování a vypořádání transakcí s investičním nástrojem režimu tržních infrastruktur založených na technologii distribuovaného sdíleného registru DLT tržní infrastruktury, který má představovat určitý zjednodušený systém provádění těchto transakcí." Potom se k tomu vrátím.
Jak už bylo řečeno, obsahuje i novelu zákona o pojišťovnictví, kde se zvyšují určité limity minimálního kapitálového požadavku pojišťovnám a zajišťovnám. Říkám, že je to velmi odborná záležitost. Za klub ANO my s tímto zákonem problém nemáme. Dokonce ano, souhlasíme s tím, aby se to už neprojednávalo znovu v rozpočtovém výboru. Jenom bych se chtěl zeptat na dva dotazy a to buď pana ministra, nebo pana zpravodaje, o kterém vím, že se zabývá finančním právem a těmito záležitostmi, tak jenom trošku vysvětlit. První poznámka, ale to je spíš to, jak se mění ty limity u pojišťoven a zajišťoven. Je to prostě reakce na inflaci. Já jsem se díval, je to nějakých 8 %. Předpokládám, že to je asi nějaké evropské řešení, protože víme, že naše inflace byla poněkud vyšší, ale předpokládám, že to je vlastně nějaká průměrná evropská inflace.
Ale ten druhý dotaz. Co si od zavedení těch nových instrumentů slibujeme v rámci českého kapitálového trhu, co to může přinést? Kromě toho, že, jasně, plníme nařízení. Co od toho očekáváme, že se změní? Jenom jestli je nějaká představa. Ale říkám, my s tímto zákonem problém nemáme, včetně toho, že se nemusí... Ale rád bych slyšel nějaké vysvětlení, protože skutečně se jedná o velmi, velmi, odbornou záležitost. Děkuji. Jestli pan ministr nebo pan zpravodaj, to nechám na vás.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Mám zde faktickou poznámku pana poslance Hrnčíře. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji vám za slovo. Já jenom v krátkosti taky řeknu pár slov k tomu, co tady zaznělo. Je to implementace evropské směrnice o technologii sdíleného registru. Já jenom v rychlosti. Možná ne úplně všichni vědí, co to znamená nebo k čemu je to dobré. Dneska vlastně máme různé formy nástrojů, kdy se dá obchodovat, platit různě přes telefony, tablety a nevím, co všechno. V podstatě tady ta technologie je potřebná především tam, kde třeba potřebujete v krátkém čase větší interakci vícero uživatelů pro nějaké obchodování. Typicky je to potřeba pro kryptoaktiva nebo oblíbené kryptoměny. Pokud budete obchodovat s těmito produkty, samozřejmě k tomu je tady ta technologie potřebná. ***