Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(20.50 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

Ale dávám vám za pravdu v řadě vašich dalších bodů, že to vrácení dráhy zpátky z té cyklostezky na Moravě u Kyjova, jednu takovou velmi dobře znám, ono to občas funguje, ale že to vrácení je velmi problematické, ne-li nejisté. A tady ta vaše argumentace je podobná argumentaci různých spolků, místních provozovatelů místních drah, kteří s velmi vysokou vážností říkají: Pokud bychom jednou v budoucnu, za pět, za šest, osm, deset let, takovou dráhu chtěli uvést do původního stavu, tak ale asi podle toho, jak je ten pozměňovací návrh, budeme muset vycházet podle aktuálně platných stavebních předpisů. Aktuálně platné stavební předpisy řeší nejenom sklonové poměry, délky nástupiště, ale třeba i takové věci, jako ETCS, jako zabezpečení těch tratí. A to opravdu v tom pozměňovacím návrhu, jak je teď připraven, prostě napsáno není. Jinými slovy, tu obavu samospráv, ale třeba i Hospodářské komory, že pokud k takovému zrušení dojde, už tu trať nevrátíme zpátky, já sdílím. To je můj první argument.

Druhý argument, který jsem obdržel právě od malých dopravců, malých nákladních, se týká zaústění vleček. Přiznávám, sám jsem nebyl v detailu, ale po bližším seznámení těch vleček, soukromých, vlastněných různými soukromými majiteli, je v České republice zhruba 1 500. A opět, je mnoho případů, jako jeden z konkrétních mohu uvést trať Praha-Dobříš, kde se zrovna uvažuje, která by teoreticky tady k tomu mohla směřovat a v mnoha případech uprostřed těch tratí je do nich zaústěna nějaká soukromá vlečka. Bohužel, v tom návrhu, jak je napsán, jak je připraven, není řešeno, jestli by se to týkalo nebo se domníváme, že spíše by se to netýkalo právě majitele takové vlečky, která je tedy někde uprostřed té tratě nebo trasy.

Takže i tohle je pro mě argument, proč bohužel ten pozměňovací návrh podpořit nemohu a svým kolegům také budu doporučovat, abychom ho nepodpořili, respektive aby hnutí ANO podpořilo tu obavu a ten názor Senátu, aby tento institut prozatím byl z tohoto zákona vypuštěn, abychom s ním tedy ještě znovu pracovali.

Možná k tomu dodám třetí poslední argument. Vy z vás, kteří se železnici věnujete více nebo blíže, my jsme to řešili už na jaře letošního roku na železniční konferenci Pardubice, existuje mnoho nových způsobů, jak právě tady ty regionální tratě využít i s nějakým potenciálem do budoucnosti. Je to například technologie takzvaných lehkých kolejových vozidel, pracovně jim říkáme vlakotramvaje, tedy využití jakési příměstské dopravy a promiňte mi tu zkratku, jakéhosi hybridu mezi klasickým vlakem a tramvají, který funguje v zahraničí, například v Rakousku na krásné trati v St. Pöltenu. Těch případů je mnohem a mnohem více.

Tedy jít cestou, že ty tratě to dědictví, to bohatství, které máme, prostě zrušíme, přerušíme provoz, s velmi nejasnou šancí ho někdy do budoucna vrátit zpátky, tak to riziko já vidím jako příliš velké, a proto tady korektně informuji o našem stanovisku.

Přesto, když jsme si dávali na váhu ta pro a proti, tedy pokud budeme přehlasováni, což předpokládám, že vy v koalici tu dohodu nebo nějakou přípravu máte a mohu tedy predikovat, jak to hlasování dopadne, tak zároveň avizuji vstřícné gesto, že to pro nás není důvod k tomu, abychom bourali návrh zákona jako celek, abychom byli konzistentní, to znamená, když hnutí ANO podpořilo ten zákon s tímto pozměňovacím návrhem ve třetím čtení, když odcházel do Senátu, tak i kdyby toto hlasování nebylo úspěšné, tak pak tu stojedničku, to potvrzení sněmovní verze, potvrdíme a budeme hlasovat pro také. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nejprve se s faktickou poznámkou přihlásil pan poslanec Michal Kučera a poté pan ministr. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové, děkuji za slovo. Já bych se možná jenom krátce vyjádřil k mému předřečníkovi, respektive k jeho řeči, kterou tady přednesl na téma konzervace regionálních tratí. Já ty argumenty, které tady zazněly od pana poslance, znám, víceméně jsme je diskutovali ve všech nejen poslaneckých klubech, ale samozřejmě i v krajích, kde ty regionální tratě jsou provozovány. Já jsem z ústeckého kraje a možná ti, co sledují dění kolem regionálních železnic, nám se podařilo v uplynulé době, v minulých dvou třech letech, obnovit provoz na regionální trati, která se nazývá Kozí dráha, to je taková ta podkrušnohorská trať. V minulosti se podařilo obnovit takzvanou Švestkovou dráhu. Zase na druhou stranu jsme velmi bojovali o trať mezi Louny a Slaný, kde skutečně je téměř nulový provoz co se týká obsazenosti, respektive lidí.

Tady je třeba vnímat tento fakt. Na jedné straně takový ten romantický pohled, který tady přednesl Martin Kolovratník, který si pamatuje ty regionální tratě jako takové ty výletní tratě nebo ty tratě, kde jezdí ty babičky s těma husama, ale to už dnes dávno nefunguje. Bohužel ty tratě nejsou obsazeny, na těch tratích není žádný provoz, velice minimální. A ty náklady, které jsou směřovány k údržbě těch tratí jsou opravdu velmi velké.

To znamená, my se tady teď rozhodujeme mezi tím romantickým pohledem a tím pohledem řeknu pragmatickým nebo ekonomickým. Já se přikláním bohužel, i když duší romantik, k tomu ekonomickému pohledu a k tomu sněmovnímu návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní s přednostním právem pan ministr. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já si dovolím na závěr rozptýlit obavy o to, že by ten návrh mohl vést k nějakému zavírání málo využívaných tratí nad míru, která je opravdu zdravá, hospodárná a efektivní. Není to podle mého soudu krok, který by dokonce nějak poškozoval ty, kteří prostě mají železnici rádi. Naopak. Pokud ji mají rádi, tak tomu návrhu budou spíše fandit, protože ten návrh umožňuje, aby se finanční prostředky investovaly tam, kde je to efektivní, tam, kde je zájem o železniční dopravu a tam, kde ty prostředky budou adekvátně využité.

Zaznělo tady z úst paní senátorky, že v okamžiku, kdy si Správa železnic usmyslí, tak podá návrh. Tak to ale není. Ten návrh může Správa železnic jako jakýkoli jiný provozovatel dráhy podat jen v okamžiku, kdy po dobu dvou let nepřetržitě ta dráha je opravdu minimálně a prokazatelně využívána. Ta hranice 300 jízd osobních vlaků a 12 jízd nákladních vlaků vzešla opravdu z poměrně rozsáhlé diskuse Hospodářské komory, Sdružení dopravců v nákladní dopravě, Sdružení dopravců v osobní dopravě a celé řady dalších institucí, včetně zmíněné Asociace krajů. Hledala se shoda na tom, aby ta hranice byla rozumná. Ta, kterou diskutoval před časem tento zákonodárný sbor, stanovovala tu hranici na 1 460 osobních vlaků proti současným 300. A pro vaši představu, těch 300 jízd splní i dráhy, kde není provozována celoroční trvalá doprava, ale kde se například, jak zaznívalo, jedná jen o víkendovou nebo o sezonní dopravu.

Znovu se vrátím k tomu, jakým způsobem pamatuje ten návrh z hlediska pojistek na názory samospráv ať krajských nebo místních. Nejenom že mají prostor, ale jsou aktivně vyzvány drážním úřadem k tomu, aby vydaly svoje závazné stanovisko. Závazné stanovisko. My jsme zároveň slíbili a dodržíme to, že Správa železnic osloví také ty dotčené obce dopředu v rámci zveřejnění toho záměru, aby ten čas byl co největší. A abychom opravdu vytvořili prostor třeba pro to, že v okamžiku, kdy v ten okamžik, když se nasvítí ten problém a místní samosprávy budou chtít udělat něco třeba pro jiného provozovatele té dráhy nebo pro nového vlastníka, tak aby vůbec bylo možné takový záměr rozvinout a zrealizovat.

Podotýkám, že v tuto chvíli na území České republiky jsou tři tratě provozovány v nájmu a osm tratí se postupně převedlo či prodalo jiným subjektům, ať už jsou to sdružení obcí nebo jsou to soukromí vlastníci a železniční provoz na nich nějakým způsobem funguje. I tenhle krok může vlastně aktivně vést k tomu, že se najde třeba nové řešení, pro které doposud třeba nebyla vůle nebo prostor, protože se ty tratě nechávaly dlouho strádat bez většího zájmu. Výsledný efekt, výsledné znaménko toho návrhu může být tedy pozitivní.

Věřím, že i těmito konkrétními věcnými argumenty jsem přesvědčil ty, kteří se báli o existenci některých tratí. Já jsem přesvědčen opravdu o tom, že po té rozsáhlé diskusi je to návrh přijatelný a správný.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Dále se hlásí pan zpravodaj Ondřej Lochman. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP