(19.40 hodin)
(pokračuje Jiří Havránek)

Co se týče dalšího tématu - daň z nemovitostí, také velmi diskutováno, ať už to bylo na jednotlivých výborech, tak samozřejmě i mediálně. Nově je tedy díky tomuto návrhu ponecháno 100 % výnosu daně z nemovitých věcí obcím. Sazby daně jako takové, nikoliv koeficient automaticky, ale sazby daně se zvyšují přibližně na 1,8násobek. Jak jsem řekl, veškerý výnos daně z nemovitých věcí zůstává obcím. To je ta změna oproti původnímu konsolidačnímu balíčku. Stát na ní nebude mít podíl, nicméně stále bude mít výdaje se zpracováním této daně. Výměnou za navýšení daně z nemovitých věcí dojde v rámci rozpočtového určení daní k adekvátnímu přerozdělení příjmů u sdílených daní mezi státním rozpočtem a obcemi ve prospěch státu v částce cirka 10 miliard korun. Co se týče daně z nemovitých věcí u zemědělských pozemků, zde se obcím dává pravomoc, aby mohly pro zemědělské pozemky zavést místní koeficient v rozmezí 0,5 až 1,5, a zároveň mají možnost místním koeficientem ve výši 0,5 eliminovat u těchto pozemků zvýšení daně z nemovitých věcí. Taktéž obcím zůstává pravomoc tyto pozemky od daně zcela osvobodit.

Hazard - další téma, kterého se týká tento náš návrh. Začnu prvním okruhem, a to je přerozdělení výnosů daně z land-based hazardu. Jak bylo navrženo v původním návrhu konsolidačního balíčku, docházelo k poměrně razantní změně, kdy dovolím si pro zjednodušení neodborný výraz: obce, které doteď měly ty bedny, měly vlastně tato zařízení, podle konsolidačního balíčku, jak byl původně navržen, by přišly o výnos z této části daně. Nově je nastaveno schéma tímto pozměňovacím návrhem, že tedy 55 % výnosů daně z land-based hazardu připadne státu, 22,5 % obcím podle počtu povolených herních automatů na jejich území a těch zbylých 22,5 % všem obcím podle počtu obyvatel. Nemění se sazby zdanění hazardu, jak je navrženo v balíčku, tudíž zůstává 35 % u loterií a herní automaty a ostatní hazardní hry, jako například kurzové sázky, mají 30% zdanění. Ještě zde dochází k jedné úpravě, která se týká zdanění hazardu, a to valorizace minimální daně za herní automaty, kdy doposud, a již několik let, tuším od roku 2016, tato daň byla 9 200 korun za jeden výherní automat, nově to bude 13 400.

Přecházím k dalšímu tematickému bloku, a to jsou evidence dohod o provedení práce, kdy zde dochází opravdu k odbourání některých administrativních povinností z původního návrhu. Například oproti předchozímu návrhu se nebude vést řízení o určení plátce pojistného a při překročení kumulativního limitu bude pojistné odvádět zaměstnavatel i zaměstnanec každý zvlášť za sebe.

Další tematický okruh - DPH, to je ten jeden řádek, ta jedna zmínka, o kterém mluvil pan ministr pro legislativu. Tištěné noviny budou daněny 12% sazbou DPH - stejně jako časopisy.

Co se týče další daně - teď skáču zpět k daním z neřestí, a to tedy ke spotřební dani z lihu. V původním konsolidačním balíčku bylo nastavené čtyřleté schéma. Toto se mění a opravdu toto období je zkráceno na tři roky, kdy tedy bude docházet ke zvýšení daně ve schématu 10 % v roce prvním, 10 % v roce druhém a v roce třetím o 5 % místo původního návrhu 10 - 5 - 5 - 5 %.

Další daň z neřesti, a to spotřební daň, nově zaváděná spotřební daň u alternativních nikotinových produktů, ať už to jsou elektronické cigarety, nebo nikotinové sáčky. Tady si dovolím říct, že jsem opravdu rád, že už v původním balíčku reaguje stát na nové trendy, které v oblasti užívání těchto produktů jsou, třeba s ohledem na to, jak jsou užívané současnou mládeží. A přestože se ozývala i kritika, že například do takzvaného puku nikotinových polštářků je nemožné nalepit tak malý kolek, jsem rád, že opravdu Česká republika se v tomto přidává ke státům, jako je například Dánsko, a i na tento nový trend v tabákových výrobcích je zavedena daň. Nicméně co je důležité říci, oproti původnímu návrhu obsaženému v konsolidačním balíčku se navrhuje mírnější přístup u zdanění těchto alternativních produktů se čtyřletým postupným růstem zdanění.

Jdu do další oblasti - daň z příjmu právnických osob, poměrně složitá věc na vysvětlení, která se týká zdanění pouze realizovaných kurzových operací, kdy u takzvaných nerealizovaných kurzových rozdílů, které dnes firmy musí dodaňovat. Například má-li firma pohledávku v eurech, pak při posílení eura vzniká kurzový zisk, který se dnes zdaňuje. Nově bude tento nerealizovaný příjem daňově neúčinný.

Dívám se teď dopředu před sebe na kolegu Kotta, ale tématem v prvém čtení nebo tím, kdo to zmínil, nebyl jen pan kolega Kott, ale dále třeba i pan kolega Vondráček, ale i koaliční kolegové, ať už to byl pan kolega Kohajda, pan kolega Munzar, pan kolega Bendl - téma včelařů, kdy tedy zůstává osvobození od daně z příjmu, který plyne z chovu včel do 50 včelstev v rozsahu 1 000 korun na jedno včelstvo. Ten návrh, jak je obsažen takto v tomto souhrnném pozměňovacím návrhu, je legislativně o něco přesnější, než byl návrh, který předložil pan kolega Kott, nicméně věcně, a to je důležité, je stejný. Opravdu tady to, co byla připomínka v prvém čtení od poslanců napříč politickým spektrem, je tedy zapracováno.

Další věc, které bych se rád věnoval, je zrušení osvobození zvýhodnění u manažerských bytů, kdy dochází ke zrušení výjimky pro odměňování vybraným pracovníkům, a přechodným ustanovením je zajištěno, že se toto rušení nedotkne osob, které v daných bytech měly bydliště před účinností tohoto zákona.

Poslední - a dal jsem to tam naschvál, protože se to týká toho, o čem budou ještě mluvit směrem k tomu, co zde prostřednictvím pana předsedajícího zaznělo od pana předsedy Okamury - nedochází oproti původnímu návrhu konsolidačního balíčku ke zvýšení renty prezidenta republiky po skončení jeho funkce.

Jak jsem již řekl, jedná se o nějakých 23 dílčích změn, jejichž souhrnný dopad ale na původní návrh zákona s ohledem na konsolidaci zůstává v podstatě neutrální a i po těchto změnách zůstává objem konsolidace v zásadě stejný.

Teď k tomu, co zde zaznívalo. Začnu nejprve k těm počtům stran a tomu, co tady vedla diskuse. Jsem rád, že na rozpočtovém výboru i od představitelů opozice zaznělo, že v drtivé většině je náš souhrnný pozměňovací návrh technický. Samozřejmě, jeho rozsah, jeho šíře, která tu byla kritizovaná, je opravdu způsobena tím, co zde řekl pan ministr pro legislativu, že opravdu pro budoucí přehlednost byly přejímány celé části. Takže pokud se podíváte například na část desátou, o které budu za chvíli mluvit, protože tady se zmiňovalo zdanění výsluh, což není pravda, opravdu je téměř totožná s tím, jak byla obsažena v původním návrhu konsolidačního balíčku. Opravdu se takto přebíraly celé části, a proto má takto tedy náš pozměňovací návrh velký rozsah.

Co se týče toho, co zde zaznělo od pana předsedy Okamury, prostřednictvím pana předsedajícího, já si zde dovolím - ještě si raději otevřu počítač - říci, že nedochází, a opravdu, pokud nás sledují občané, a samozřejmě média, nedochází ke zdanění výsluh. Nedochází k tomu ať už v původním balíčku, tak ani naším souhrnným pozměňovacím návrhem. Důvod, proč k tomuto zmatení dochází, je v podstatě jednoduchý a je legislativní, protože pokud se podíváte na tuto část desátou a na její čtvrtý bod, na který já tímto odkazuji, opravdu dochází k rušení písmena o). Nicméně musíte se podívat ještě o tři body výše, a to na první bod, kdy dochází k rušení písmena f) a následně k přečíslování, k přepsání následujících odkazů. Nicméně toto je obsaženo už v původním návrhu konsolidačního balíčku. Takže tady opravdu dochází ke zmatení legislativní technikou, a znovu opakuji, že nedochází k rušení daňového zvýhodnění výsluh, takže zůstávají tedy i nadále nezdaněny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP