(19.30 hodin)
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já se omlouvám, ale to by byly úplné novinky. Někdo podá pozměňovací návrh a máme to dát do mezirezortu? Dejte si ty dvě věty za sebou, to vůbec nejde. Vy jste teď mluvila o tom, že to neprošlo řádným mezirezortním připomínkovým řízením. No, neprošlo, každý poslanec má ústavní právo podat pozměňovací návrh, tečka. Vy jako opozice stejně jako my, když jsme byli v opozici, využíváte ústavního práva podávat legislativní návrhy. Jde to do mezirezortu, nebo nejde? No, nejde. To tak prostě je. Jediné, co - vláda zaujme stanovisko kladné, záporné nebo neutrální. Jenom popisuji stav, já neříkám, co je lepší nebo horší. Ale nemusíme se přít další desítky minut o to, kdo co považuje za lepší legislativní techniku, a nebudu vypočítávat případy z dob, kdy vy jste byli vládní strana, my opoziční. Vy jste podobnou techniku použili a my jsme proti ní nijak neprotestovali.
Vlastně máte dvě možnosti. Já jsem říkal, my jsme to mohli udělat úplně jinak, a vy jste nám to občas taky udělali v tom minulém volebním období, že bychom tenhleten návrh načetli jako poslední v podrobné rozpravě, vy byste ho teď neznali, hlasovali bychom o něm jako prvním, vy byste ho vůbec neznali a všechny ostatní by spadly pod stůl a celé hlasování i o pozměňovacích návrzích již by bylo jedno. Ale to jsme neudělali a legislativní pravidla to umožňují. To je všechno.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou zde máme nejdříve pana ministra a poté paní poslankyni Peštovou.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Já bych asi i navázal na paní poslankyni Ožanovou, která tady řekla těch pár čísel, jedno to číslo bylo, že všechno to má zhruba 700 stránek, ten pozměňovací návrh má asi 230. Kdyby šlo opravdu o... (Hlas z pléna: 250.) Dobře, 250 to je. Kdyby šlo o komplexní pozměňovací návrh, tak by zhruba taky měl těch 700, takže i toho je vidět... Ale když si to opravdu rozklíčujete, i jak k tomu koalice přistupovala, chtěla těch změn pokud možno co nejméně. Samozřejmě, i tohle se rodilo v bolestech, takže opravdu na změny je to velmi skoupé, byť z těch 250 stránek vypadá, že to je nějaká rozsáhlá materie, co se týče té změnovosti, ale opravdu to tak není.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Paní poslankyně Peštová.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Víte, ono když připravujete legislativu, dáváte ji do řádného procesu a potom jde samozřejmě na Legislativní radu vlády, poté schválí vláda, tak se očekává, že ty změny, když budou, tak budou marginální, jo? Nebudou velké. Ale to, co jste tady předvedli, není malá změna. Není to malá změna, abyste tomu říkali pozměňovací návrh, jo? To prostě opravdu, věřte mi, že ne. Kdyby tam bylo, že číslo 15 se mění na 10, jedno, tak tomu říkám - ano, to je nějaký pozměňovací návrh, ale vy jste udělali 250 stran. Takže já rozumím tomu, rozumím tomu, že máte nějaký čas, a to, jak jste řekl, pane ministře, že jste k nám byli vstřícní - ale vždyť vy nás tady válcujete sto osmičkou. Kdybyste to udělali v druhém čtení, tak je to přece úplně stejné, jako jste to udělali teď. Vy si to stejně prohlasujete. A teď jde jenom o to, jaká bude hlasovací procedura ve třetím čtení. Jestli bude první váš komplexní návrh, tak ve své podstatě si ty ostatní pozměňovací návrhy všichni můžou sbalit, protože jsou k ničemu. Pokud budou ty pozměňovací návrhy předřazeny vašemu komplexnímu pozměňovacímu návrhu, který je drobného charakteru - 250 stran - tak ano, jsou hratelné. Ale stejně si to zase převálcujete, jak chcete, protože vy máte tu sto osmičku. Já říkám, že za mě je to opravdu - neříkám legislativní paskvil, ale nejsou to ta správná legislativní pravidla, která já bych očekávala, když vy jste říkali: Budeme lepší, my to budeme dělat líp. Proč tady furt zmiňujete nás? Já se koukám na to, co je to lepší, pane ministře, a to není lepší, tohleto. To je ještě... no, to jste to umocnil, tohle. To není lepší. Jak říkal pan ministr, tedy Topolánek, ten byl nejhůř, a vy jste dvojka.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr Stanjura.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já se nechci přít o proceduru, protože Sněmovna je suverén. Ale je zcela běžné, když je nějaký návrh, tak se nejdřív hlasuje o protinávrhu. Tím, co jsme vytvořili, metoda, kterou jsme zvolili, tak pokud podáte pozměňovací návrh k návrhu rozpočtového výboru, tak se o nich hlasuje. Kdybychom udělali to, co jsem říkal, že bychom to načetli jako poslední, tak by ty vaše návrhy byly nehlasovatelné v těch částech, které měníme naším návrhem. To je ta vstřícnost, jo? Já nevím, v čem si nerozumíme. Možná nás chcete za každou cenu kritizovat za všechno - dobře, neměli jsme být vstřícní, já si to v příštím projednávání zákonů budu pamatovat, že jste říkali: Je to úplně jedno, výsledek je jasný. No, tak je jasný, tak koalice funguje, pokud má většinu, vždyť to znáte. Vy jste měli koalici se socialisty, komunisty a taky jste nám naše návrhy zamítali. To je norma a je to jasné. Byli jsme v opozici, protože jsme neměli většinu, a vládne ten, kdo má většinu, na tom není nic divného, jenom vy to někteří v té opozici nechápete. My, kteří jsme zažili opoziční i vládní lavice, tomu rozumíme.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: S faktickou se hlásil pan ministra Šalomoun, poté paní poslankyně Peštová.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: To už vlastně - je to tady spor, jestli to je hodně, nebo málo, už je to takové technicistní, ale zkusíme ještě třeba vysvětlit na tom DPH, jak se to udělalo, že teď v tom pozměňováku je tuším změna, jeden řádek přílohy, kdy se noviny, časopisy dávaly někam jinam, a kvůli tomuhle jednomu řádku se to ale udělalo komplexně, aby na to bylo vidět a nerozhodila se ta účinnost. Takže ve skutečnosti to vypadá, že je tam nových 10 stránek, ale vlastně je tam nový jeden řádek. Takže ono 250 stránek chápu, že je děsivých, ale těch faktických změn, což samozřejmě tady představí zpravodajové, co tam vlastně je, ono toho zase tolik není.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Paní poslankyně.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Pane ministře, nic není věčné, ani láska k jedné slečně, takže pravda, v současné době máte většinu, ale nikdo neříká, že ji budete mít vždycky. To říkám najednou. Všichni víme, že každý pozměňovací návrh, který dá poslanec, nemusí mít studii dopadů, nemusí mít nic, nemusí být zpracováno ve své podstatě nic, to mu umožňuje zákon, takže on to tam podá bez jakýchkoliv dopadů, aby bylo známo a patrno.
Ale říkám, tohleto, co se udělalo, si zasloužilo mít i nějakou studii - dopady, abychom věděli, jakým způsobem to dopadne, jaké to bude mít negativní nebo pozitivní třeba vlivy. Ale my nevíme nic. Ano, zachovali jste se slušně, ukázali jste karty po prvním čtení a dali jste to do výborů, aby výbory mohly k tomu načítat pozměňovací návrhy. Samozřejmě, někdo už načetl pozměňovací návrh k tomu původnímu, takže v tom je hokej, takže teď to předělává, aby udělal pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu komplexnímu. To jsem řekla, že je pro mě legislativně - neříkám špatně uchopitelné, ale je to už velice nepřehledné. Teď jsme zrovna tam seděli nad nějakými pozměňovacími návrhy, které byly načteny k původnímu, a teď se to přepisuje do toho nového, kde vypadla spousta článků, teď to tam různě překopáváme, fakt už je to nepřehledné a ve své podstatě to není nic jednoduchého udělat nějaký pozměňovací návrh a napasovat ho do vašeho komplexního pozměňovacího návrhu. Kdyby to bylo do původního znění, tak ano, ale tím, jak jste to všechno překopali, vyhodili, říkám, některé články už tam nejsou, odstavce, takže opravdu se to stává těžko uchopitelné. A tady nejsou všichni právníci, aby si mohli dovolit tam něco načíst, takže opravdu to není nic jednoduchého. Pro vás je to možná jednoduché, ale pro nás se to stává velice složitým. A jak říkají klasici (Předsedající: Čas mám, prosím.), ďábel je skrytý v detailu.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Jiří Havránek. Máte slovo.
Poslanec Jiří Havránek: Pane předsedající, mnohokrát děkuji za vaše slovo. Já nyní naplním to, co jsem již řekl ve své zpravodajské zprávě, a nad její rámec se nyní vyjádřím k pozměňovacímu návrhu, který tedy byl již schválen rozpočtovým výborem. Myslím, že je to slušností s ohledem na to, že ne všichni členové Poslanecké sněmovny jsou členové rozpočtového výboru.
Je to tedy souhrnný pozměňovací návrh poslanců Havránka, Bernarda, Kohajdy, Nového a Michálka, který, jak jsem řekl, je výsledkem koaličních jednání v průběhu léta. Vedla se tady diskuse o komplexitě toho návrhu - já jsem se rychle podíval, mění se 23 předpisů. Nicméně ještě se k tomu, co tady zaznělo od paní kolegyně Peštové, od pánů ministrů, vyjádřím až na závěr, s dovolením, protože nejprve bych rád vypíchl a odůvodnil, zmínil ty největší změny, ke kterým dochází.
Velké téma, zaměstnanecké benefity. Vlastně všechny doposud od daně osvobozené nepeněžní benefity, které zaměstnavatel zaměstnanci poskytne, budou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob za dané zdaňovací období na straně zaměstnance pouze do výše poloviny průměrné mzdy a plus vzhledem k tomu ještě připočítací koeficient daného roku, podobně jako je to u sociálního pojištění. Je zde referenčním rokem rok minus 2, to znamená, pro příští rok bude tedy tím referenčním rokem průměrná mzda v roce 2022. Nicméně zaměstnanec bude moci nadále jako doposud čerpat například příspěvek na zájezdy, kulturní akce, sportovní akce, na tištěné knihy a podobně. Konsolidační balíček ve výčtu existujících benefitů pro zaměstnance nic neškrtá, pouze omezuje osvobození od daně celkové výše benefitů na polovinu průměrné mzdy. Takže z toho, kdybychom tady měli dva druhy benefitů, jedny zastropované, druhé ne, v tuto chvíli budou všechny zastropovány. ***