(9.20 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)

A co se týká dalšího nástroje vládního fiskálního, to znamená práce s rozpočtem, to zůstalo v drtivé většině pouze na papíře a teprve nyní diskutujeme, rok a půl poté, co inflace šla extrémně nahoru, diskutujeme o tom, jaká ta opatření by měla být. Taky proto jsme s inflací dopadli tak, jak jsme dopadli, a jsme jedni z nejhorších v celé Evropské unii. V průběhu celého minulého roku jsme se drželi mezi třemi nejhoršími a na konci minulého roku byla inflace v České republice na dvojnásobné úrovni, než je průměr Evropské unie. Podotýkám, že my jsme předávali a byli jsme na průměru Evropské unie. Takže toliko boj s inflací.

Samozřejmě je zcela zjevné, že to není jenom nástroj, nelze s ní bojovat pouze fiskálními nástroji, musí se bojovat i nástroji měnovými, a teď nechci tvrdit, který z nich je v určité době a v určité fázi ten důležitější. Nepochybně je to i zcela v gesci nebo je to i v gesci České národní banky, ale do značné míry záleží na tom, jaká je příčina té inflace a v jaké fázi té inflace jsme, jaký z těch nástrojů použijeme více či méně. Takže to není o tom, že by to bylo bez centrální banky, naopak ta v tom hraje zcela zásadní roli, ale já zde hovořím o roli vlády.

Za další - a to věřím, že se snad shodneme všichni - je třeba snižovat strukturální schodek. Jak bychom postupovali my? Velmi často používáte dnes jakousi mantru, klišé: Jenom kritizujete a neříkáte řešení. Pomíjím to, že vy máte tisíce úředníků a je to vaše odpovědnost. Vy jste se rozhodli, že budete vládnout, vy jste se rozhodli, že přijmete odpovědnost, tak je vaší povinností, abyste předkládali názory, návrhy řešení. Ale my pochopitelně nejenom že máme právo kritizovat, ale nejsme schopni udělat tak detailní řešení, jaké vy byste si možná představovali. V každém případě ale jsme jasně řekli, že 50 miliard, snižování strukturálního schodku v průběhu jednoho roku, je realizovatelná záležitost. Přihlásili jsme se k 50 miliardám, řekli jsme, kde by byly ty cesty, ukázali jsme, kde bychom šetřili na rezortech na úrovni 20 miliard. Ukázali jsme, že bychom byli ochotni přistoupit na zvyšování určitých typů daní - bavíme se o některých spotřebních daních, jako je tabák, jako je tvrdý alkohol. Připusťme, že bychom byli schopni se bavit i s vámi o tom, že by se zvýšila daň z hazardu, a rozhodně bychom nezvyšovali daně plošně a šli bychom tou cestou, kterou jsme zvolili už před několika lety a která byla určena, i když jste se nám tehdy smáli, a to je důsledný výběr daní. Vzpomínáte si, jak jste se smáli kontrolnímu hlášení? Jak jste tvrdili: zaklekávání? Dneska jste rádi, že kontrolní řešení nebo kontrolní hlášení máte, a je to jeden z nejlepších nástrojů, který zde byl. Úplně stejné to bylo s elektronickou evidencí tržeb, kterou jste ideologicky a bafuňářsky zrušili, a důsledky vidíme. Nejenom že státu chybí miliardy korun na výběru, nejenom že jste úplně rozhodili podnikatelské prostředí, nejenom že jste firmy nahnali opět do šedé zóny, zejména živnostníky, a pak jim zvyšujete odvody jakožto osobám samostatně výdělečně činným, ale ještě jste udělali z České republiky zemi, které se směje celý svět, protože nebereme karty.

Tak já jenom říkám, že to jsou ty nástroje, kterými bychom těch 50 miliard korun docílili. Vy tvrdíte, že to bude více, na to máte právo, chtěli byste snižovat schodek o 90 až 140 miliard korun. A my pouze tvrdíme, a to už se týká toho vašeho balíčku, že to je z drtivé většiny pouze marketing.

Když připustím to, že zvyšování daní bude mít určitý efekt v krátkém horizontu, co těm firmám nebo spotřebitelům jaksi zbývá?, tak vám nevěříme v tom mechanismu, který jste nastavili ve smyslu snižování výdajů. Papír snese všechno, namalovali jste si tam, že budete šetřit na bázi ukončení takzvaného dotačního byznysu. Když jste zjistili, že dotační byznys je v drtivé většině z Evropské unie, tak jste to přehodili na jednotlivé rezorty, čemuž bych rozuměl - prostě chcete šetřit na těch rezortech, ale současně umožňujete rezortům, aby si to, co jim sebere Ministerstvo financí, částečně natáhly přes úvěry, například z evropské úvěrové banky, takže Evropské investiční banky.

Doposud jste nepředložili detail toho, jakým způsobem budete výdaje snižovat, a já neberu argument, kterým říkáte: My to předložíme až v rámci vládního rozhodnutí, v rámci přípravy rozpočtu na příští rok a tak dále. Ne, jestliže tady dnes představujete balíček, kterému říkáte konsolidační, jestliže zde představujete, že to bude 90 až 140 miliard, není možné se dnes bavit pouze o příjmech, pouze o daních, pouze o tom, co tam vlastně dneska předkládáte, to je těch víc jak šedesát opatření, ale je nutné, nezbytně nutné detailně vysvětlit to, jakým způsobem chcete pracovat s výdaji. Jestliže řeknete, že to bude 20 miliard na MPO, jestliže řeknete, že to bude 6 miliard na Ministerstvu dopravy, x miliard na místním rozvoji, na školství a tak dále, tak jste měli tři měsíce na to, abyste toto vyspecifikovali, abyste ukázali ten detail. Ono už to začíná vylézat ven v rámci přípravy rozpočtu 2024, ale k tomu dojdu, to je další pohroma. Takže to je ten strukturální schodek.

A za třetí, a to je věc, na které se nedokážeme shodnout, je vytvoření prostředí pro růst a pro budoucí příjmy. Jestli já vám osobně něco vyčítám, tak je to o něco méně to, že pracujete se schodky, protože si uvědomuji, že ta doba taky není jednoduchá - my jsme ji měli rovněž složitou, troufám si tvrdit složitější, ale vy jste se nám smáli. Vy jste v té době říkali, jak byste to okamžitě vyřešili, vy jste v té době tvrdili, jak byste měli ty rozpočty výrazně lepší. Jste v situaci, která z mého pohledu je jednodušší, než byla doba covidová, a stojím si za tím, protože celá Evropa byla zavřená, nemohlo se cestovat, nemohlo se podnikat, nemohlo se prakticky nic, predikovatelnost prostředí byla na bodě nula. Čímž neříkám znovu, že to máte jednoduché, ale schodky děláte přibližně podobné s rozdílem toho, že máte příjmy na úplně jiné úrovni, než jsme měli my, protože naše schodky byly způsobeny nejenom tím, že jsme podpořili ekonomiku, že jsme nenechali padnout podnikatele, že jsme investovali, ale pochopitelně i tím, že byly výrazně, výrazně nižší příjmy, logicky z důvodu toho, že vše bylo zavřené, a samozřejmě, kdo by v té době platil daně? To znamená, musíme si vždycky uvědomovat, že ty schodky, které jsme za nás dělali, byly způsobeny i velmi nízkými příjmy z ohledem na situaci, která byla - které byly neovlivnitelné, neovlivnitelné námi.

Ale v každém případě v té době, která byla krutá, tvrdá, jsme mysleli na to, co bude poté, co skončí pandemie. Proto jsme neustále udržovali investiční prostředí. Vzpomínáte si, jak jsme ad 1 zvýšili výdaje v rámci státních investic na dopravu z nějakých 87 miliard, dobře si to vzpomínám, na nějakých 127 miliard během jednoho a půl roku? Vzpomínáte si, jak jsme motivovali privátní sektor, aby dále investovali? Vzpomínáte si - a mimo jiné i s vaší podporu tehdy - kdy jsme zde aktualizovali systém odpisů? Možná si na to vzpomínáte. Snížili jsme počet let, v rámci kterých je možné uplatňovat odpisy, což bylo silně motivační tehdy pro firmy. Ano, i díky tomu jsme udrželi investiční růst, i díky tomu jsme udrželi nějaký rozumný růst hrubého domácího produktu. A stejně tak jsme stavěli v té době kritické na inovacích a na výzkumu. Pro nás to byla vlajková loď. Ano, měli jsme naši strategii Země pro budoucnost. Vy jste se jí vysmívali. Já bych bral, když se někdo něčemu směje, že v momentě, kdy vezme odpovědnost, přijde s něčím lepším. To je přece fér. Vy jste mohli naši strategii zkritizovat, mohli jste ji zaktualizovat, mohli jste říct, tohle se nám nelíbí, tohle dělali blbě, tohleto je třeba zapasovat do jiné doby, to bych všechno bral. Co jste udělali? Nulu. Nic, vy jste to strčili do šuplíku a inovace pro vás skončily.

Já jsem hrozně zvědavý na to, jak dopadne tak zvaný GERD ukazatel, mělo by to být během několika dnů, vždycky v září se to prezentuje za uplynulý rok. To jsou celkové výdaje na výzkum, vývoj, inovace, to znamená státní, privátní a evropské vůči hrubému domácímu produktu. Pro nás tohle byla mantra a já si za tím fakt stojím, protože jsem tím žil. Od roku 2017, kdy jsme tuhle strategii představili, jsme ji zvyšovali, myslím tím ten podíl celkový, znovu říkám, to je stát, byznys i Evropská unie, z 1,67 % na kýžených 2,0 %, čímž jsme se zařadili mezi opravdu inovativně orientované země Evropy. Nechci být v tomhletom takový, že bych říkal, že jsme mezi absolutními inovativními lídry, to ještě ne, ale dostali jsme se do top jedenáctky v Evropské unii, což si myslím, že nebylo špatné. Ale v každém případě jsme to zvedali nejenom tím, že tam dával stát peníze z 27 miliard na 39 miliard, ale i tím, a to je zásadní, že jsme motivovali byznys sektor k tomu, aby společně s univerzitami, s Akademií věd a tak dále, peníze do výzkumu dával. A čím jsme ho motivovali? Za prvé podporou investic a za B podporou toho, že si mohl uplatňovat flexibilněji, když to zjednoduším, výdaje na inovace a na výzkum, plus že jsme připravovali konsorciální projekty v rámci TAČRu a tak dále, výsledkem čehož bylo to, že jsme se dostali skoro na 130 miliard z nějakých 80 miliard během čtyř let celkových výdajů. Znovu říkám, byla to 2 %. Takže pro ty škarohlídy, kteří tvrdí: No, ale vy jste v rámci státu - myslím tím těch státních výdajů - rostli pomaleji než ten byznys sektor. No, samozřejmě jsme rostli pomaleji, pro boha svatého, vždyť byl covid! Ale přesto jsme tam ty peníze dávali, a právě proto jsme ještě více podporovali byznys sektor. Když se podíváte ve světě, tak je to všude. Stát nemůže utáhnout sám výdaje na výzkum, to bychom se z toho zbláznili, a to nemá žádná vláda. Ale tím, že se zapojí podnikatelé, společnými silami jsme toho čísla dosáhli. Takže to byl náš postup. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP